Proffsfoto

Artiklar > Två nya Canon 70-200 mm

Två nya Canon 70-200 mm

Canon lanserar två nya versioner av sina 70-200 mm telezoomar med inbyggd bildstabilisering. De har ljusstyrka f/2,8 respektive f/4 och ska framförallt bättre antireflexbehandling än sina föregångare.

Canon EF 70-200 mm f/4L IS II USM och är helt nykonstruerad. Bland förbättringarna jämfört med den 10 år gamla föregångaren märks bland annat bättre vädertätning och antireflexbehandling, effektivare bildstabilisering och flourbehandling av frontlinsen, vilket skyddat mot fett och smuts.

Till det yttre utmärker sig den nya versionen med bredare gummi på fokus- och zoomringen. Det går att använda samma stativfäste som till den gamla versionen, men det kommer att märkas en färgskillnad eftersom den nya versionen är mer vit och mindre beige i färgen i likhet med flera andra av Canons senaste teleobjektiv. Stativfästen på bilden nedan är den nya versionen i den nya färgen. Det säljs som tillbehör.

Den optiska konstruktionen består av 20 linselement i 15 grupper, varav en lins är gjord av flouritglas och två är gjorda av UD-glas för att minska uppkomsten av optiska fel. Närgränsen har kortats från 1,2 meter till 1 meter och bländaren har 9 blad istället för 8 som i föregångaren.

Bildsstabiliseringen är mer effektiv än tidigare och ger 5 stegs effektivitet enligt Cipa-standarden. Det innebär att man kan använda 5 hela stegs länge exponeringstid med bildstabilisering än utan och ändå få skarpa bilder. Det har införts ett "mode 3"-läge som innebär att bildstabiliseringen bara aktiv vid exponeringsögonblicket. Det spar batteri och passar personer som kan uppleva tendenser till sjösjuka när de använder bildstabilisering som är aktiv hela tiden.

Den nya bildstabiliseringen är också kompatibel med panoreringsläget i vissa kameror, det innebär att objektivet analyserar rörelserna och berättar för kamerahuset vilken slutartid som är lämplig.

Canon EF 70-200/4L IS II USM väger 780 gram, vilket är 20 gram mer än föregångaren. Stativfäste är inte inräknat i vikten och säljs som extra tillbehör. Mottljusskydd och förvaringspåse ingår däremot.

Det rekommenderade priset för Canon EF 70-200/4L IS II USM är aningen lägre än för föregångaren, 1399 euro jämfört med 1409 euro. Det svenska rekpriset är 14 990 kronor inklusive moms. Objektivet börjar levereras i slutet av juni.

Canon EF 70-200 mm f/2,8L IS III USM är mycket lik sin föregångare. Det beror på att de delar samma konstruktion, både optiskt och mekaniskt. Det finns några mindre yttre kosmetiska ändringar av text och logotyper på utsidan. Även objektivets färg har ändrats och blivit vitare och mindre beige. 

På insidan består skillnaderna i att linselementen fått en modernare antireflexbehandling som kallas ASC (Air Sphere Coating) och som minskar uppkomsten av interna reflektioner. Det är främst om man fotograferar mot starka ljuskällor i mörker som skillnaderna syns. Frontlinsen har fått en skyddande flourbeläggning som skyddar mot fett och smuts.

Canon har alltså ansett att den nuvarande optiska konstruktionen är så pass bra att den kan få leva kvar ett antal år till, men med de senaste linsbeläggningarna som introducerats sedan den föregående versionen lanserades 2010.

Även bildstabiliseringen är samma som tidigare, men specifikationen har ändrats, från 4 stegs effekt till 3,5 steg. Det beror på att uppgifterna är mätta efter olika standarder. Dagens Cipa-standard infördes 2013 och ställer inte krav på att äldre objektiv ska mätas om. Eftersom IS-enheten är samma som i föregångaren så finns inget "mode 3"-läge.

Det rekommenderade priset är samma som för föregångaren, 24 630 kronor inklusive moms. Objektivet börjar levereras i augusti.



Magnus Fröderberg
Publicerad 2018-06-07. Läst av 4376 personer.
Få ut mer av Fotosidan.
Plusmedlemskap kostar 170 kr per år
2018-06-07 09:34   peber
Angående 2.8-versionen... vad sysslar dom med? Varför ens släppa en ny version när det bara är antireflex som skiljer? Är det bara för att kunna säga att "senaste versionen släpptes 2018"??
Svar från froderberg   2018-06-07 10:02
Jag kan inte se något fel med att man får tillgång till den senaste antireflexbehandlingen utan att priset går upp.
acke   2018-06-07 10:47
Håller med Magnus. En uppgradering, om än liten, är aldrig fel. Dock finns det knappast någon anledning för dem som har den föregående versionen av 70-200/2,8 att byta upp sig.

Uppgraderingen av 70-200/4 kan däremot locka för oss som har den gamla versionen. Bättre IS och kortare närgräns är välkommet.
acke   2018-06-07 10:49
Bra också att det gamla stativfästet är kompatibelt. Hur är det med filterdimensionen?
Svar från froderberg   2018-06-07 10:53
Det är 67 mm på förra versionen och 72 mm på nya.
Erik Schalin   2018-06-07 13:37
Gamla färgen tog väl slut...
Num Wistbacka   2018-06-17 00:28
De tar väl efter mobiltillverkarna som "MÅSTE" släppa ny modell varje år. Och även om en ny mobil tekniskt sett har ny processor och kanske några megapixlar bättre kamera, är det ytterst sällan som det finns någon anledning att uppgradera från föregående generation (från ett år tidigare).
2018-06-09 00:59   Photoorb
Det är bra när Canon släpper nya objektiv som kan användas på Sony kameror för bästa bildkvalitet.
2018-06-17 00:30   Num Wistbacka
Kan man äntligen hoppas på att andrahandspriset på 2.8 II USM skulle sjunka nu? Jag minns ännu hur magnifikt det var att testa på fotomässan det året det släpptes. Hade det på en 1D MkIV i Canons test-booth

Merläsning

Nikon utvecklar ultralätt supertele

Nikon utvecklar ett nytt supertele som är tänkt för handhållen fotografering. Det kan göras kortare med hjälp av PF-linser och blir därför lättare utan att tappa ljusstyrka. Läs mer... 7

Test: Elinchrom ELB 500 TTL

Plus Automatik, låg vikt och kompakt format underlättar vardagen för yrkesfotografen. Allt detta ger Elinchroms nya batteridrivna studioblixt ELB 500 TTL. Läs mer... 1

Test: Profoto A1

Plus Profoto A1 kan ses som en ovanligt liten studioblixt eller som en exklusiv speedlight för den som vill ha det bästa. Läs mer... 8

Fujifilm X-T2 får flera nya funktioner

Genom en uppdatering av kamerans mjukvara till version 4.00 får Fujifilm X-T2 flera nya användbara funktioner som utvecklats för storebror X-H1. Läs mer... 7

Teleobjektiv till Fujifilm GFX

Fujifilm visade upp en mockup av teleobjektivet Fujinon GF 250 mm f/4 R LM OIS WR på Fotomässan i Stockholm. Nu är objektivet klart och specifikationerna har blivit offentliga. Samtidigt lanseras en telekonverter och två mellanringar. Läs mer... 11

Prograde först ut med toksnabbt CFexpress-kort

Nu är nästa generations minneskort på väg ut på marknaden. Progrades CFexpress-kort är ungefär dubbelt så snabba som de bästa XQD- och CFast-korten idag. Läs mer... 9

Ny vidvinkelzoom från Leica

Leica SL-systemet växer med en vidvinkelzoom: Leica Super-Vario-Elmar-SL 16-35 mm f/3,5-4,5 Asph. Hög bildkvalitet i alla lägen och snabb fokusering har varit målet under utvecklingen. Läs mer... 6

Ny vidvinkel från Canon

Canon utökar Cinema Eos-serien med en ljusstark vidvinkel. Eftersom alla andra fasta objektiv i serien har en motsvarighet i det vanliga EF-programmet så är frågan om detta objektiv också kommer i EF-version med autofokus. Samtidigt med objektivet lanseras en Cinema Eos-videokamera med fullfomatssensor. Läs mer...

Test: Panasonic Lumix G9

Plus Lumix G9 är Panasonics toppmodell för stillbildsfoto och särskilt lämplig för actionbilder och fotografering i tuffa miljöer. Läs mer... 5

Test: Sony A7R III

Plus Sony fortsätter sin satsning på att locka yrkesfotografer och seriösa entusiaster. Nu har de uppgraderat sin högupplösta A7R-modell med många små och stora förbättringar som <br> gör den till en betydligt proffsigare kamera. Läs mer... 11

Test: Nikon AF-S Fisheye 8-15/3,5-4,5E ED

Plus Nikon har äntligen ersatt sitt uråldriga fisheye för småbildskameror och precis som Canon valde man att göra ersättaren som en mer mångsidig zoom. Resultatet imponerar. Läs mer... 2

Vi kollar in Elinchroms nya portabla studioblixt med TTL

Bara några dagar innan Fotomässan lanserades Elinchrom ELB500 TTL som säkert kommer bli populär bland många frilansfotografer. Porträttfotografen John Hagby berättar om vad blixten kan göra. Läs mer...

Svenska yrkesfotografer samlas på ny webbplattform

Svenska Fotografers Förbund har tillsammans med en underleverantör utvecklat en ny plattform på webben där bildköpare lätt ska kunna hitta en passande fotograf. Adressen är sokfotograf.se Läs mer...

Elinchrom ELB 500 TTL har dubbel TTL-automatik

Elinchrom ELB 500 TTL är en kompakt och batteridriven studioblixt som kan växla mellan två olika system för TTL-automatik, dels Elinchroms eget och dels Phottix. Det går att använda ELB 500 TTL ihop med flera andra Elinchrom- eller Phottix-blixtar. Läs mer... 7

Vi har provat Sony A7 III

Plus Fotosidans reporter blev insnöad på Arlanda när Sony lanserade A7 III. I stället delar vår norske kollega Toralf Sandåker med sig av sina första intryck av Sony A7 III. Läs mer... 5

Två premium-objektiv från Tokina

Tokina satsar på två serier med premiumobjektiv: Opera för Canons och Nikons spegelreflexkameror och Firin för Sonys spegelfria kameror. Läs mer... 2

Två nya Art-objektiv från Sigma

Sigma lanserar sitt första makro-objektiv i Art-serien och ett 105 mm f/1,4 med väldigt stor frontlins. Läs mer... 4

Nio Sigma Art-objektiv till Sony

Sigma anpassar nio av sina Art-objektiv för Sonys spegelfria systemkameror. Läs mer... 4

Sony A7 III - prisvärda prestanda från Sony

Att Sony uppdaterar basmodellen i Sony A7-programmet lär inte förvåna någon. En positiv överraskning är däremot hur mycket av prestanda och funktioner från den dyrare A7R III som nya A7 III får utan att allt för dramatisk prishöjning. Läs mer... 41

Leica-märkt telezoom till Panasonic Lumix

Leica DG Vario-Elmarit 50-200 mm f/2,8-4 Asph är det tredje och sista objektivet i en serie med högkvalitativa zoomar från Panasonic. Tidigare har det kommit en vidvinkelzoom och en normalzoom. Alla tre har ljusstyrka f/2,8-4. Läs mer... 2