Få ut mer av Fotosidan som inloggad
Fotosidan är gratis! Som inloggad får du smarta funktioner. Du kan ladda upp 10 bilder och få kritik på dem. Du får vårt nyhetsbrev. Du kan skapa köp&sälj annonser mm
Merläsning
Annons
Så förenklar och effektiviserar AI vardagen för fotografer
Annons
Som fotograf eller videograf vet du att kreativiteten ofta kommer när du minst anar det – på väg till en location, i bilen efter ett kundmöte, eller mitt under en plåtning när ljuset faller på ett sätt du inte förväntat dig. Men i ett yrke där fokus ligger på att fånga ögonblick, är det lätt att egna tankar, bildidéer eller feedback från kunden glöms bort.
Läs mer...




















16 Kommentarer
Logga in för att kommentera
Njae, Jens. Tidningen Turist vann pris för bästa "omslag" alltså inte bara för bilden som förvisso är en dominerande del av omslaget.
Tidningen har köpt en bild från en byrå och gjort ett omslag. Korrekt?
Är det något som är otillbörligt, är fotografen förd bakom ljuset på något sätt?
J O
Fadäsen är att det blir gratisreklam för Hilleberg eftersom bilden även förekommer i deras annonser.
"Hade vi vetat att den haft en kommersiell användning så hade vi inte använt den, säger chefredaktören Anders Tapper till tidningen Resumé."
Men den stora grejen är att omslaget trots detta blev Årets omslag.
OK, nu greppar jag.
(Det är väl inte lätt för en redaktör att hålla koll på alla tidningar och bildflödet)
Skulle varit kul se en lite större bild av omslaget.
Sedan kan jag hålla med om att det är lite märkligt att detta (när det nu var känt) inte påverkar omslagets medverkan i "Årets omslag". Men kanske den juryn väljer att enbart se till frågan om det är ett bra omslag eller inte, och bortser från om delar av det använts i andra sammanhang. Att bilder fylls ut eller att saker blir bortklonade i omslag påverkar förmodligen inte frågeställningen alls - jag kan tänka mig att de i huvudsak bedömmer omslaget som en grafisk helhet och är rätt ointresserade av bilden/bilderna som man använt när man byggt upp det.
OBS, bildbyrån säger ju att bilden tidigare använts av tälttillverkaren, men att fotografen ej meddelat detta när bilden kom in på bildbyrån. Således ej bildbyråns fel.
Bildbyråbilders största användning är just kommersiellt, dvs det är mer regel än undantag att bilderna finns i reklam.
Som bildbyråbildleverantör har jag aldrig någon gång angett att någon av mina bildbyråbilder använts tidigare. Däremot har jag någon gång fått frågan från potentiella köpare men normalt kan man inte säga var bilden använts när den väl lagts upp på bildbyrån eftersom information om köparen sällan matas tillbaka till fotografen.
Annars är det så att reklambilder kan användas redaktionellt (editorial) men inte tvärt om. Tex en tidning kan publicera en bild på en person utan en model release men samma bild kan inte användas i reklam.
Om det var viktigt för tidningen att bilden inte använts borde de frågat fotografen. Sen kan man ju fråga sig vad fotografen sade, om de haft någon kontakt om bilden tycker jag nog fotografen rimligen borde påtalat att det var en reklambild när han hörde att bilden skulle användas. Nu verkar det ju som de inte haft direktkontakt så då faller det tillbaka på tidningen att kolla.
Sen är det intressant att folio har så bra koll på fotografen att de känner till att denne lånat tält för fotograferingen...fast det kände ju inte folio till...eh?
Då fattar jag!
Du menar osannolikt bra för att inte vara arrangerad?/photoshoppad?
(bilden är bägge)
OK. Så tältet är inkopierat? Det förklarar i så fall en del.
Nej, men himlen är förlängd på höjden och hela bilden är arrangerad för att bli bra.
Jo, det är klart att man förstår att bilden är arrangerad på något sätt. Men att hitta detta ljus gör man ju inte på beställning, även om man har tänkt ut bildidén innan. Att himlen är förlängd har jag inga negativa synpunkter på, det gäller ju att få ett bra omslag av den. Om bilden är liggande så ska man i så fall gratulera layoutaren (Leo heter han väl?) som såg potentialen i en liggande (kvadratisk bild) bild.