Annons
Artiklar > Idag startar Fågelfoto-SM

Idag startar Fågelfoto-SM

Järpe - en av de 253 arter som ingår i tävlingen. Foto: Jörgen Wiklund  

Tävlingen går ut på att kora Sveriges bäste fågelfotograf 2013Den går till på så sätt att varje vardag kommer de deltagande fotograferna att ladda upp var sin bild på ”dagens” häckande svenska fågelart. Arturvalet följer registret i Fåglarna i Sverige – antal och förekomst 2012.

Totalt kommer det att bli 253 omgångar med start idag (2/1) då knölsvansomgången avgörs. Därefter följer sångsvan 3/1 och sädgås 4/1. Tävlingen avslutas 31/12 med kornsparv. Varje dag summeras rösterna och de tre bilder som fått flest röster utgör prispallen och tilldelas poäng därefter. Den nya omgångens bilder laddas upp 20:00.

När tävlingens samtliga 253 omgångar är färdiga, summeras de tävlande fotografernas poäng och vinnaren utses. All information hittar du på www.fågelfotosm.se

Det är tolv utvalda fotografer som tävlar och flera av dem är medlemmar här på Fotosidan:

Tomas Lundquist
Michael Uggla
Ronny Malm
Johan Stenlund
Mikael Arinder
Magnus Ullman
Stefan Hage
Lasse Olsson
Torbjörn Arvidson
Jörgen Wiklund
Hans Falklind
Johannes Rydström
Magnus Martinsson
Stefan Oscarsson
Hans Bister
Daniel Pettersson



Publicerad 2013-01-02.

94 Kommentarer

Birdman 2013-01-02 09:14  
Vill bara påtala att dessa två deltagare även finns på FS:

Stefan Hage
http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=31491

Johannes Rydström
http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=64556

// Daniel
Svar från David Elmfeldt 2013-01-02 12:01
Tackar! Fixat!
Snapphane 2013-01-02 09:39  
Häftig tävling. Ska bli intressant att följa :-)
kennethvärmdö 2013-01-02 10:26  
varför får inte alla vara med?
Birdman 2013-01-02 10:43
Hur många har acceptabla bilder på minst 220 av landets runt 250 häckande fågelarter? Många har fått vika sig redan där...tex jag själv.
Daniel Bylemark 2013-01-02 10:43  
Jag tycker också att det var tråkigt att inte alla får vara med!
Man kan väl vara "sveriges bästa fågelfotograf" utan att ha sett alla arter?
Det är väl mera ornitolog tävling än foto tycker jag!
Men jag är inte bitter.... :)
Birdman 2013-01-02 11:01
Tävlingar har olika koncept, denna bygger på att man har en hårddisk som innehåller många arter. Visst kan man ha sett alla arter, men det är en helt annan sak att ha acceptabla bilder på dem.
Svar från David Elmfeldt 2013-01-02 12:02
SM-tävlingar brukar ju ha ngn form av kvalgräns för att delta så jag tycker det är rimligt att inte alla kan få delta.
Kijana 2013-01-02 12:14
Tycker inte det här är världens viktigaste fråga, men "kvalgränsen" det pratas om här är alltså att vara känd som fågelfotograf av arrangören för att kunna bli inbjuden? Det skulle ju faktiskt kunna finnas för arrangören okända fotografer av båda könen som mycket väl på sin hårddisk har acceptabla bilder av fåglar.
Svar från David Elmfeldt 2013-01-02 12:29
Jag vet inte hur kvalgränsen är satt eller resonerad fram, och jag förstår inte varför det skall diskuteras här eftersom det bara blir gissningar. Maila tävlingsledningen som vet istället för att fråga mig.
Birdman 2013-01-02 12:40
...och så kan det vara. Måste dock påpeka att det inte är så många som har det stora antal arter på bild som behövs för att det ska bli någorlunda jämnt. Man behöver ha bilder på runt 220-230 arter för att kunna hänga med, och det är inte helt enkelt att få ihop det. Om det nu finns någon fotograf som missats så får den väl den satsa på en eventuell nästa omgång.
Mikael Sundberg 2013-01-02 11:34  
Kul tävling! Hoppas att det blir fina bilder att se på sen :) Lycka till allihopa!
kennethvärmdö 2013-01-02 12:03  
Helt rätt (Daniel Stenberg)har heller inte bilder på alla arter,tyckte inte att det framgick att dom var tvungna att skicka in bilder varje dag.
Är dock inte säker på att tävlingen blir mer intressant för det än om fler hade fått vara med.
Fjäril 2013-01-02 12:06  
Kul tävlig! Är detta en tävling enbart för killar! Finns det inga duktiga tjejer som fotograferar fåglar.
Svar från David Elmfeldt 2013-01-02 12:31
Naturfotograferna är väl en bra referens för hur fördelningen män/kvinnor ser ut inom genren. http://www.naturfotograferna.se/fotograferna.
Birdman 2013-01-02 12:41
Det finns många bra kvinnliga fotografer, men vad jag vet ingen som har bilder på det antal arter som krävs för att hänga med.
Lazarov 2013-01-02 14:22
Inte helt tomt på kvinnliga fotografer med stort arkiv. Dock tar de inte riktigt lika stor plats som männen gör och då få rman lätt intrycket av att de inte existerar ;)
Och sedan är konceptet med en bild per dag rätt krävande och så frågan är om intresset finns..
Leif O Bength 2013-01-02 13:15  
Det är nog Club300 som gäller för deltagande verkar det som.

Som tävling är den nog väldigt tveksam då vem som helst kan gå in och rösta flera gånger. Jag tror inte att arrangörenas vädjan hjälper... "Vi vädjar till er att bara rösta en gång. Detta för att tävlingen skall bli så rättvis som möjligt."

Det är dock utan tvekan kul att ett dussin duktiga fotografer bjuder på vackra bilder under året.
Micke#1 2013-01-02 17:38
Häller med om röstningsförfarandet

Flest kompisar på Facebook eller andra "vän"siter har ju en extremt stor möjlighet att vinna, oavsett eventuell bildkvalitet, alternativt kan ju personen sitta och rösta hela dagarna på sig själv, men då hinner han ju inte fota något nytt :)

Konstigt att det inte finns kvinnor bland deltagarna????
yens 2013-01-02 14:14  
Ska verkligen bli superkul att följa! Enda problemet som jag ser det är att röstningsfönstret bara är öppet ett dygn per art, det kan bli svårt. Jag hade nog föredragit en form där man kan rösta en vecka i taget, 5 arter, det hade passat bättre för mig.

Det är dessutom väldigt inspirerande att se bilderna. För mig som har bilder på drygt 180 av arterna, varav kanske hälften acceptabla, är dessa fotografers mångsidighet och enorma bildskatt det kanske mest imponerande, att kunna visa upp kanonbilder dag efter dag. Ska bli kul att se de dagar när det är ovanliga fåglar som ska visas upp, som svenskplåtade tornugglor och blåstjärtar... :-) Fjällgåsen är väl först ut av de lite klurigare.
MixPix 2013-01-02 16:40  
Kul initiativ (iaf om man läst bakgrunden) men ganska många märkligheter enligt mig.

Att kalla det "SM"?
"Bästa fågelfotograf 2013" när det sannolikt kommer vara en stor del arkivbilder?
Märkligt röstningssystem samt kanske lite överambitiöst att tro att folk (förutom deltagarna) kommer gå in o rösta nästan varje dag?

Tävlingen uppskattas men jag hoppas på annorlunda upplägg till en annan gång. :)
Micke#1 2013-01-02 17:39  
Flest kompisar på Facebook eller andra "vän"siter har ju en extremt stor möjlighet att vinna, oavsett eventuell bildkvalitet, alternativt kan ju personen sitta och rösta hela dagarna på sig själv, men då hinner han ju inte fota något nytt :)

Konstigt att det inte finns kvinnor bland deltagarna????
Birdman 2013-01-02 18:38
Vilken kvinna tycker du saknas i så fall? Ser gärna förslag på det som feedback.
MrKarisma 2013-01-02 17:51  
Gud så löjligt, tävlingen ska självklart vara öppen för alla. Usch.
flossy666 2013-01-02 19:05  
För dom som tycker det här är ett rätt fånigt upplägg för en fototävling finns en ganska kul film som gör narr av ämnet i fråga.
http://www.imdb.com/title/tt1053810/
Johannes Rydström/N 2013-01-02 21:04
För dom som tycker att Henrik E, Jan D och Daniel H har en tråkig attityd finns en riktigt rolig tävling att följa här istället för att läsa deras gnäll:

www.fagelfotosm.se
jannedavidsson 2013-01-02 21:25
Johannes, käre vän.

Det är inget gnäll, det verkar vara mer du som inte förstår att man inte kan kora ett SVENSKT MÄSTERSKAP 2013 från arkivbilder tagna från 1970-2012 eller vilken gräns skaparen av denna pseudotävling satt, det finns säkert 1000 fotografer som har en ansenlig arkivsamling att ösa ur, men det ska avgöras av ett urval av fotografer som ingen sett hur utgallringen genomförts eller vilka kriterier som är avgörande eller möjlighet att anmäla sitt intresse, DÄRAV mitt inlägg som du så fint beskriver som "GNÄLL"
Johannes Rydström/N 2013-01-02 21:43
Fascinerande att man kan bli så uppjagad.
Carpe H Diem 2013-01-02 19:09  
:=))) Önskar er alla ett riktigt gott nytt år, mvh Lollo,,
Surgeon 2013-01-02 20:48
:)..

Det verkar behövas lite kärlek

Kul tävling, men som några andra så är jag lite skeptisk till röstningen, det är ju inge kul om det går att multirösta.

Hoppas på flera bra fågelbilder som inspiration.

Lycka till allihopa
jockeh-90 2013-01-02 21:34  
Från plats 4 och efter så får alla samma poäng. Varför?
Johannes Rydström/N 2013-01-02 21:49  
Svar till de som menar att bara möjligheten finns så lär alla "tokrösta" på sig själva/sina kompisar:

Jag hoppas och tror att detta eller något liknande inte blir något problem. Bilderna presenteras anonymt fram till dess att man har röstat. En del känner ju förvisso igen en del bilder redan från hemsidor och dylikt, men åtminstone jag hade blivit riktigt irriterad ifall folk jag kände röstade på mina bilder enbart pga av att jag känner dem, istället för att rösta på den bild de faktiskt tycker är bäst. En röst man har fått enbart på grund av att man är nära bekant/släkt med någon är ju inte värd någonting, det tror jag att de flesta inser. Det är ju inga prispengar som står på spel utan bara ära. Och ära som man själv vet att man inte har gjort sig förtjänt av blir ganska meningslös, wouldn't you say?

/Johannes
Carpe H Diem 2013-01-02 21:59
Tycker hela iden och allt verkar helt meningslöst att lägga upp här på FS, detta är ngt för inbördes beundran på 300-klubben, så tycker jag! Där förstår jag helt att man vill ha denna sk kallade tävling, men håll den där! mvh,,lollo
Bengtar 2013-01-02 22:29
Bra tänkt och väl talat Lollo!
Birdman 2013-01-02 22:57
Lollo, men det är väl ändå upp till Fotosidans redaktion att bestämma vad som publiceras här och jag antar att detta är en fotonyhet som de tyckte passade.Håller med Johannes, fascinerande att man kan bli så uppjagad...gillar man det inte så behöver man inte titta eller delta. Men du är ändå välkommen tillsammans med alla andra glada att delta med dina röster när andan faller på.
MixPix 2013-01-02 23:19
Det är väl just därför folk kommenterar här?
För att de inte tycker det passar på Fotosidan?
Birdman 2013-01-02 23:34
Vad passar då på Fotosidan, kan jag undra, om inte saker som händer i fotovärlden? Det är ju trots allt ett gäng rätt erfarna fotografer med i tävlingen.
Carpe H Diem 2013-01-02 23:35
JA, det är fs som bestämmer vad som är rätt och fel och vad och vilket som skall visas här på fs sidan,,,,men vad jag skrev min lille vän, är att jag inte tycker detta passar här (min åsikt) tycker man kan ha denna så kallade tävling med inbördes beundran i sin klubb och hålla den där! Fs som jag vill och har trott är för alla,,, Ser gärna något där alla fs medlemmar får vara med och absolut inte artfotografi! Vet att detta är reklam, men då kanske man skall tänka om lite, med andra vyer! mvh lollo
Birdman 2013-01-02 23:41
Lollo, det står väl dig helt fritt att starta något sådant. Det finns väl inget som hindrar dig? Go for it...
Carpe H Diem 2013-01-02 23:52
Nu är du ännu mer patetisk,,,,läs vad jag skriver,,,hoppade bara in här ett tag och läste,,,,,och det är likadant som när jag lämnade det,,,reklam för ngt som inte är för alla!!! Tror inte det är min uppgift att starta ngt sådant, och skulle jag fått en förfrågan från någon att starta ngt spännande här på fs, så är det defenitivt inte från dig! Oavsett reklamen ni har fått (300 klubben) så tycker jag att det inte hör hemma här, detta skall ni hålla på med i er klubb, här på fs är det andra saker än att räkna fåglar som gäller (tror jag) mvh lollo
jockeh-90 2013-01-03 01:10
''här på fs är det andra saker än att räkna fåglar som gäller (tror jag)''

Lollo: Som att försöka ta/visa så bra bilder som möjligt kanske? Just det som tävlingen går ut på.
Johannes Rydström/N 2013-01-03 07:56
Väl talat Karl-Jan!
yens 2013-01-03 00:01  
Jag och mina kompisar är rätt bra på fotboll, och så släpper svenska fotbollförbundet inte in oss i allsvenskan, skandal...

Tack för ett suveränt initiativ, ska bli kanonroligt att följa. Majoriteten är med mig, det är jag övertygad om, keep up the good work!
MixPix 2013-01-03 00:34
Oavsett vad man tycker är det ju inte "SM-nivå" på diskussionen direkt...
(Om man nu ens får kalla nåt för just SM sådär bara...)
gors 2013-01-03 00:38  
Kul initiativ. Den här tävlingen ska jag försöka komma ihåg att följa. Förhoppningsvis lär jag mig något om fåglar på kuppen.
Kaj Krutfelt /N 2013-01-03 01:33  
Hade inte tänkt att jag skulle lämna min syn på saken
men va f-n det här var ju riktigt roligt.

Vill man tävla och kora någon till 2013 års Fågelfotograf
så visst tusan skall man göra det!!! Men för guds skull gör
då en riktig tävling av det hela och FOTOGRAFERA motivet under året.
Att leta fram gammal skåpmat från när Adam var länsman känns
ju inte direkt kitchigt eller?!

Som röstare så känns det mycket intressant och veta vilka kriterer
som gäller för en tävlande bild, skall den vara av det dokumentär
slaget dvs endast enklare bildbehandling som skärpa, ljus och konstrast
tillåtas eller är det okay att blura till bakgrund för att få den och se
softare och lyfta fram fågeln, eller använda andra bildbehandlings metoder för att förbättra bilden. Att jag undrar är att jag som röstare vill bedöma en bild utifrån en fotografens förmåga att hantera skärpedjup, exponering och komposition och med sin utrustning skapa en känsla och leverera ett fotografi som är just ingenting annat än ett fotografi. Sen är det ju inte helt ointressant om det finns någon gräns för hur mycket bilden får vara croppad.

Att tävlingen får kritik tycker jag är ett sundhets tecken. Klart som tusan att
att FS'are ställer sig frågande över att det endast är 16 fotografer i tävlingen och att man valt fotografer utifrån antalet fotograferade arter!? Listan då, ja den är väl inte så pjåkig. Men visst saknar jag några namn, jag räknar inte med mig själv då jag faktiskt anser mig som rätt medioker i ämnet! Men några namn kan jag väl lista. Jag börjar med den fotograf som jag personlign anser är Sveriges bästa fågelfotograf.
- Mickael Nord
- Stefan Lindahl
- Jörgen Lindberg
- Anders Svensson
- Stefan Johansson
- Jan Larsson
- Ingemar Larsson
- Peter Hvass
- Kent-Ove Hvass
- Lars Pettersson
- Mikael Johansson
- Sander Broström
- Pekka Pulsa
- Lenny J
- Andreas Kanon
m.fl

Jag tror inte att man kommer att rösta på sig själv eller be andra gör det
det vore ju ganska fånigt och vem vill framstå som fånig? Det är som Johannes Rydström skriver man gör det för Äran men det hade väl varit mer ärofullt om man lämnat skåpmaten och jobbat fram bilderna under året istället. Dags färska semlor smakar alltid bäst.

Min favorit på nuvarande listan och den JAG tror kammar hem hela schbanget blir Hans Bister!

Det här kan bli spännande eller...
Kaj Krutfelt/N
correctamundo 2013-01-03 20:48
Det är för mig helt obegriplig varför du måste veta om en bild är beskuren eller behandlat ditten eller datten för att kunna bestämma dig för om du gillar den eller ej. Är det samma med vin eller? Måste du läsa på etiketten innan du kan bestämma dig för om vinet är gott?

Det torde vara busenkelt att bara titta på bilderna och rösta på den som du tycker är bäst - oavsett.

Eller som Påven sade -I don´t know much about art but I know what I like.
Johannes Rydström/N 2013-01-03 08:09  
Vettiga synpunkter och frågeställningar Kaj, till skillnad från de mindre välgrundade påhopp och lösryckta formuleringar som kommer från Lollos håll.

Flera av de fotografer du nämner har tillfrågats och i slutskedet tackat nej av olika anledningar, bland annat Mikael Nord som du lyfter fram först. Med den utformning som tävlingen har där man får fem grundpoäng för varje art man kan presentera en bild på (oavsett kvalitet) så hamnar åtminstone några av de mycket skickliga fotografer du nämner utanför kvalificeringen. Anledningen till att denna regel har skapats av tävlingsledningen med Jörgen Wiklund i spetsen är att så gott som samtliga deltagande fotografer ska kunna bidra med alster till så gott som varje artomgång/varje dag under hela tävlingens gång. Detta för att göra tävlingen mer levande och spännande.

Alla tävlingar har olika utformning och detta är den utformning som gäller här. Vad gäller bildbehandling så finns information kring vad som gäller angivet här: http://www.fagelfotosm.se/info
Johannes Rydström/N 2013-01-03 08:49  
Kaj:

Insåg precis att jag inte svarade på alla dina funderingar. Du skriver "för guds skull gör då en riktigt tävling av det hela och FOTOGRAFERA motivet under året". Just här tycker jag att även du är onödigt negativ (gnällig rent ut sagt) och ifrågasättande och uppenbarligen har du inte tänkt igenom det du skriver. Att fotografera alla motiv (253 arter) under året är omöjligt på grund av flera anledningar.

1. Är man inte ekonomiskt oberoende och singel (eller beredd att bli det) så hinner man inte med detta under ett års tid.

2. Även ifall man skulle vara ekonomiskt oberoende och singel skulle man omöjligen kunna få bra/skapliga bilder på de flesta av dessa 253 arter under ett år.

3. För att folk ska tycka att det är kul att gå in och rösta i tävlingen måste det ju vara en hel del ganska/riktigt bra bilder i varje omgång (vilket inte skulle ha blivit fallet ifall alla bilderna skulle vara tagna under tävlingsåret).

4. Med det upplägget som gäller där alla Sveriges häckande arter avhandlas i systematisk ordning skulle det innebära att åtminstone 50 arter avhandlades innan de ens kommit tillbaka till Sverige från vinterkvarteren.

Med detta inte sagt att det inte kommer dyka upp många nya färska bilder också, samtliga tävlande vill ju givetvis försöka förbättra sina alster under året, fram till det datum då respektive art skall avhandlas.

Lite trevligare och positivare inställning nu och framöver vore önskvärt.

/Johannes
Christer Sjöberg/BF/NV 2013-01-03 10:37  
Det är inget fel på tävlingen i sig även om den har karaktären av att vara lite "nördig" och det är väl också det som är dess charm. Däremot och därför så är det inte så bra att kalla den för Svenskt Mästerskap i fågelfotografering! Jag tror att en övervägande majoritet reagerar på just detta faktum och omedelbart tänker sig en massa duktiga kandidater till titeln som inte är med. Ni skapar ett/flera problem som ni ganska enkelt kunde undvika genom att döpa om tävlingen.

Christer
Peter Fallberg/BF 2013-01-10 10:26
Håller med Christer till 100 %, tävlingen i sig är en kul grej men att kalla den för Svenskt Mästerskap känns helt fel. Många av bilderna är ju också ganska mediokra fär man väl säga, här på FS finns mängder av bilder som håller högre klass... Ska tävlingen ha SM status kräver i alla fall jag mer :0)
/ Mvh Peter
snakebunk 2013-01-03 10:50  
Det är alltid positivt med friska initiativ och inte minst när det handlar om fågelfoto som är en så kul hobby (eller yrke) och som förenar naturintresse med foto på ett trevligt sätt.

Det är dock fel att kalla tävlingen för SM. En SM-tävling ska ha en öppen process för kvalificering. Döp om det till "Maraton i fågelfoto 2013" till exempel.

Kör hårt, ska bli kul att se alla bilder och lära sig mer om våra fantastiska fåglar!

Mvh,
Andreas
bebi 2013-01-03 11:21  
Hade varit enklare att gå in på Svalan och rösta ..... tycker inte detta är en fototävling utan mer som så många har kommenterat redan en liten inbördes beundrargrej. Medlemmarna i N verkar vara en väl sammansluten familj som fick en varböld förra året . Den är borta nu och det kan hålla några år till kanske.
Johannes Rydström/N 2013-01-03 11:41
I och med att 500 personer var inne och röstade redan under tävlingens första dag kan jag inte förstå hur någon kan få det till att vara en tävling för inbördes beundran?

Varför i hela fridens namn skulle man ha tävlingen på Svalan, när en snygg och väl fungerande layout har tagits fram just för denna tävlingen? Hur som helst, knappast aktuellt ifall man har någon insikt i hur Svalan är uppbyggd och att gränsen för uppladdade foton där är 500 pixlar och 100 kb. De begränsingarna lockar inte direkt till att drömma sig bort framför datorn.

Har man någon form av självdistans och inte tar allt i livet på blodigt allvar inser man väl att titeln (som jag inte har varit med om att ta fram) inte skall tolkas bokstavligt. Tävlingen är lika mycket en kul grej, en sporre och inspiration, såväl för dem som tävlar som för dem som röstar, som en tävling på blodigt allvar.

Så mycket bitterhet det finns i leden, återigen fascinerande, verkligen. Tack för att ni är flera som försöker ta kål på det roliga, det uppskattas!
bebi 2013-01-03 11:48
Va bra , då vet jag vad ordet självdistans står för nu då .
Osquar 2013-01-03 11:51
Om du till äventyrs har några problem med föreningen Naturfotograferna /N, så ta gärna upp det med ordförande Henrik Ekman.

Beträffande din märkliga koppling mellan denna lilla "tävling" och /N, kan skingra dimmorna för dig; Naturfotograferna har inte ett skit med denna "tävling" att göra. Detta gäller även föreningen Club 300. Initiativet till "tävlingen" är tagen av Jörgen Wiklund som privatperson och ingenting annat! Ska man/han behöva be om ursäkt för det?

Jisses! Detta tycks snart anta proportioner som överskuggar finanskrisen både i USA och Grekland... Man tar sig för pannan!
/Oscar
Christer Sjöberg/BF/NV 2013-01-03 11:53
Ja, fast det är faktiskt viktigt för synen på naturfotografi vad en så här tävling heter. Det ena utesluter inte det andra - det är en bra tävling med ett uselt namn! Det pågår arbete på många håll vad det gäller att värna och höja statusen på naturfotografin, inte minst inom Naturfotograferna/N. Gör då också denna tävling till ett led i detta och inte motsatsen. Vissa saker behöver en klackspark och andra saker eftertänksamhet.
Christer
bebi 2013-01-03 11:59
Läste den högst upp p Ns hemsida
bebi 2013-01-03 12:01
Henrik Ekman..... ohh nu blev jag riktigt rädd och tar genast tillbaka allt jag skrev
Osquar 2013-01-03 13:06
Och där står det att "Naturfotograferna arrangerar...."?
/N lägger ut blänkare under Nyheter precis som alla andra olika intresse-sajter gör inom sina respektive områden, detta oavsett arrangör!

Och H Ekman är inte alls farlig, du behöver inte bli rädd. Däremot är det hans roll som ordförande att reda ut eventuella oklarheter, såsom din missbelåtenhet med föreningen.

/Oscar
Johannes Rydström/N 2013-01-03 13:22
*Självdistans = att inte ta sig själv på för stort allvar/att ha förmåga till självironi. Vilket vi som deltar har i och med att den som vinner av oss sannolikt inte kommer gå runt och presentera sig som svensk mästare efter tävlingen.

Ha det så skoj ni som vill fortsättra den bittra konversationen här. Alla andra är välkomna att rösta på dagens art sångsvan här http://www.fagelfotosm.se/

Själv lägger jag ned argumentationen här nu, känns som att alla frågetecken är uppklarade=).
Mikael Pettersen 2013-01-03 11:24  
helt ok med en tävling,jag kommer att hålla koll ,,men de är just de där med namnet,vad ska de stå i rubriken sen? , "han vann fågelfoto sm"? rena skämtet faktiskt!
Johannes Rydström/N 2013-01-03 11:43
Se mitt svar ovan.
mattias70 2013-01-03 12:17  
Oj, här var det mycket tyckande och heta svallande känslor. Personligen tycker jag som en del andra redan varit inne på att namnvalet av denna tävling har en hel del övrigt att önska. Man blir ju inte "Sveriges bäste fågelfotograf" för att man råkar ha fåglar som ett av sina främsta intressen och därmed samlat på sig en diger lista av arter i sitt arkiv. Däremot är det självklart beundransvärt att kunna presentera skapliga eller rent av riktigt bra bilder på så många olika arter och visst är det ett kul initiativ att ha den här typen av tävling som även vi som inte är fullt lika intresserade kan följa. Man får ju trots allt se en del fina bilder och förhoppningsvis lär man sig lite nya artnamn av bara farten. Röstningsförfarandet blir som i de flesta tävlingar där alla kan vara med och rösta lite galet. Risken finns alltid att det röstas på fotografen/vännen och inte på bilden. Nu tror jag inte att herrarna i denna tävling vill ha sympatiröster från släkt och vänner och anonymiteten finns ju där på sätt och vis, men personligen tror jag att en kombination av fritt röstande på nätet av allmänheten och en bildkunnig jury kanske vore att föredra.
Efter att ha varit inne och tittat och röstat (jodå, endast en gång och på BILDEN, inte fotografen) i de två första omgångarna där det var knölsvan och sångsvan måste jag säga att även om där fanns en del riktigt trevliga bilder så förväntar jag mig att deltagarna snäpper upp det rejält. De två första arterna får väl anses som relativt lätta att fotografera och jag hade önskat lite mer kreativitet och ja, mer spännande bilder helt enkelt. Men fler sådana kommer säkert också.
Att det skrivs om denna tävling här på FS förstår jag inte riktigt kritiken mot. Det är ju en bildtävling (om än med få "utvalda" deltagare) och det är väl kul att få tips om var man kan kika på bilder och vara med och rösta. Här skrivs ju om andra arrangemang och tävlingar och utställningar etc som inte är öppna för alla men som ändå kan vara av intresse för en hel del av medlemmarna här på FS.
Fototävlingar finns det ju gott om, känner man att denna tävling är för smal och/eller att man känner sig exkluderad, så kan man ju delta i någon annan helt enkelt. Kör hårt ni som tävlar, jag ska titta in så ofta jag kan och lämna min röst. Må bäste fågelartssamlarfotograf vinna!
/Mattias
gunte 2013-01-03 12:32  
Vojne vojne...oj vad synd om alla avundsjuka och gnälliga !!
Varför inte anmäla er till SM i kärringkånk, en kärring kan väl dom flesta hitta i omgivningen, å ingen kvaltävling är det heller.
erilin 2013-01-03 13:03  
Jättekul idé! Jag ser med spänning fram emot att följa tävlingen och ta del av en massa fina bilder.
xlxl67 2013-01-03 14:12  
Jens Morin är en grym fotograf som kanske kan kvalificera sig nästa gång?
Magnus Persson 2013-01-03 14:27  
Jahapp...En tävling kan bara bli bättre om tävlingsledningen tar till sig kritiken och justerar till nästa omgång
Bengtar 2013-01-03 14:34  
Detta ligger infört på /N;s hemsida.
Det fanns tydligen möjligheter att delta för medlemmar från Fs. Och att Club 300 inte skulle ha ett skit med tävlingen att göra? Va!
Hämtat från /N;Bli Svensk Mästare i fågelfoto
Under 2013 har du möjlighet att delta i SM i fågelfoto. Jörgen Wiklund/N har tagit initiativ till tävlingen som drivs tillsammans med Club300.

Så här skriver Jörgen Wiklund till naturfotograferna.se om tävlingen:



"Under hela 2013 kommer Sveriges, förmodligen, genom tiderna längsta fototävling att äga rum, Fågelfoto SM. Den kommer att vara webbaserad och tävlingen kommer att gå till på följande sätt. Varje dag laddar de tävlande fotograferna upp en bild av dagens fågelart på sidan fågelfotosm.se Därefter röstar sidans besökare på den bild man tycker är bäst. När dagen är slut summeras rösterna och den bild som fått flest röster tilldelas 10p. 2:an får 8p och 3:an får 7p. Övriga bilder får 5p. Har man ingen bild på den arten får man noll poäng.

Varje i Sverige häckande fågelart får var sitt tävlingsdatum. Tävlingen börjar 2/1 med knölsvan och avslutas 30/12 med kornsparv. När året är slut och alla arter är avklarade summeras fotografernas poäng och den fotograf som fått flest poäng under året avgår med segern. Tävlingen initierades av Jörgen Wiklund och drivs av Club300. Har du minst 220 arter av Sveriges 253 häckande fågelarter är du välkommen att vara med. Anmälan och frågor till Jörgen Wiklund senast 15/12."

Jörgen kontaktas på jorgen.wiklund@fagelbilder.seDen här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

Tävlingen presenteras i decembernumret av Club300 tidningen

Stenberg / Elmfeldt! Det hade kanske varit lämpligt att presentera detta "SM" i tid, men tiden har ju runnit iväg.
Jag slås dessutom av tanken att betydligt fler fotografer kunde ha deltagit utifrån de kriterier som fanns.

Skulle det vara så att tävlingen var presenterad här på FS i tid före anmälansdatums utgång ber jag om ursäkt.
Osquar 2013-01-03 14:58
C3 är INTE initiativtagare. C3 har INGET med aktuell websida att göra. C3 har INTE upprättat regelverket. C3 har ENDAST, efter förfrågan av INITIATIVTAGAREN Wiklund, kanaliserat det hela med en blänkare på hemsidan (finns hur många olika blänkare som helst under Nyheter om sån't som INTE är sprunget ur C3) och sin tidning samt valt att bevaka "tävlingen" med diverse rapporter med humoristisk underton (något som fler här tycks sakna...).
Och detta får du till att "tävlingen" är en C3-angelägenhet....?

Kontentan av din slutsats är mao: allt som läggs ut på en intresse-sajt gör denna sajt per automatik oxå arrangör tillika ytterst ansvariga för vad det än månne vara som man informerar om? Sic!

Over and out!
Oscar
Bengtar 2013-01-03 15:13
Mitt citat är hämtat från /N; s hemsida.Under 2013 har du möjlighet att delta i SM i fågelfoto. Jörgen Wiklund/N har tagit initiativ till tävlingen som drivs tillsammans med Club300.

Vad ska man tro? Det som står skrivet hos /N eller det du,Oscar blir så upprörd över?
bebi 2013-01-03 15:33
Läser nog lika illa som dig Bengt , kanske vi får putsa på glasögonen och läsa om igen innan den så kallade blänkaren plockas bort.
Kaj Krutfelt /N 2013-01-03 16:07  
Förlåt mig, för att jag kritiskt granskade tävlings formerna. Jag ber om ursäkt för att jag inte bara köpte allt rakt upp och ner och med den helt ogrundade kritiken framstod som gnällig och därmed trampade en av de deltagande fotograferna på tårna. Kritiken rörde ju tävlings formen och inte fotograferna.

Asinus asinorum in saecula saeculorum
Kaj Krutfelt/N
Carpe H Diem 2013-01-03 17:07  
För det förste tycker jag detta hör hemma på klubbnivå ! Sen tävlingsformen och SM är ju bara skrattretande, SM (för dom som inte vet) är Sveriges bästa och i detta fall fågelfotograf,, Här väljer man och anser att de som kan flest fåglar (sett mest fåglar och jagat runt i Sverige) är dom berättigade för detta! Man måste ha skygglappar för att ge några utvalda denna chans till att bli SVERIGES BÄSTA FÅGELFOTOGRAF! Det finns så många helt underbara fågelfotografer i vårt rike, som jag verkligen känner för,, och jag kan förstå när sånt här kommer upp ! Så klart går min vrede ut över de som är så tävlingsinriktade!
Ursäkta för mitt heta temperament, men när jag brinner för ngt så blir det så! Tack till er övriga här som reagerar på detta !
bebi 2013-01-03 18:36
Du har så rätt Lollo, vi brukar kanske inte hålla med varandra men denna gången gör vi det. Detta är ju inte direkt en fototävling utan mer en mest av tävling. Kvantitet går före kvalitet och jag vidhåller fortfarande att det kunde avgjorts på Svalan.
xlxl67 2013-01-03 18:02  
Konkurrensen att ta bra bilder är knivskarp förstås men det är otroligt kul att se bilder av dem som är ute mest och försöker fota/dokumentera så många arter som möjligt och som deltar med sina favoritmotiv. Kanske kunde det komma med en kommentar till den bilden som får mest poäng varje dag med fotografens tankar/känslor om bilden.
Nikonetha 2013-01-03 23:12  
.. och nu måste jag också få lägga mig i :-)

Kul intiativ och tävling och jag kan bara beundra alla dessa entusiatiska fågelfotografer som kan vara med.. För att lyckas fånga alla dessa olika arter på bild, det kräver sin man/kvinna.. Det gör man inte i en handvändning, utan det krävs tålamod, kunskap och ett brinnande intresse.

Så goo for it Svensk mästare i fågelfotografering
dudek53 2013-01-04 08:40  
Förstår inte alls upplägget?
En intern arkivbildsfest mellan 12 fotografer? Hur kvalade dessa in? Hade väl inte skadat med en liten bakgrundfakta om urvalet och huvudkriterier för att få delta. Antar att det krävs en bildbank med samtliga arter till att börja med?
Intressant att det är tillåtet att klona bort störande element i bilden.
"För bilden mindre viktiga detaljer kan redigeras bort utan att detta anges."
//D
ArtbyRyman 2013-01-04 08:47  
- - Det är ju änna bra, När jag ser alla kom. som redan tagit upp mina egna tankar om denna tävling förstår jag varför mailet till "tävlingsledningen" nedan är obesvarat. De har svarat på alla frågor o attityder här... Mailet skrivet efter dag 1 i tävlingen men det håller även efter dag 3. - -

_________________________________________________________
Hej.
Detta låter förstås som det låter...men vill ändå fråga då ämnet är mig kärt o jag har viss förståelse och erfarenhet i ämnet. =)
Och då med tanke på dagens tävling och för mig, den överraskande låga nivån på bilderna så undrar jag nog ändå hur det gick till när dessa fotografer fick möjligheten att vara med och hur ni kom fram till att kalla det SM.
Min första intryck är just att det blir mer ett internt "SM" i - "fånga mest olika arter på bild under ett år" bilder.
Inte de vackra, välkomponerade eller tekniskt bästa...d vart ju inte svårt att välja d 2 bästa o ändå saknas väl lite. =) Jag vet dock hur svårt DET är men men...
Jag hoppas ändå den blir en succé och att jag blir motevisad, då jag ska försöka följa tävlingen. Hade gärna varit med själv förstås och säkert fler med mig. Lycka till..
____________________________________________________________

Tävlingen är för mig intressant men dess upplägg hade nog behövt en vända till i "thinktanken" innan den presenterades...namnet är en stort sak tror jag, den tveksamma kvaliten en annan.

Man kan kanske inte heller förvänta sig att alla andra fotografer ska ursäkta hur svårt det är att fånga 220 fåglar på bild.

Skådarfotografi är dock sällan lika givande som Fågelfotografi av fotografer. Hoppas det blir bättre för annars tappar jag intresset för tävlingen som inspiration.

Lite synd, men om den överlever till 2014 kanske allt det är justerat och är starten på något nytt kul..Lycka till igen.
dudek53 2013-01-04 08:52  
Jag håller med föregående talare. Skall jag bemöda mig med bildanalys och röstning så får det kännas som en seriöst genomtänkt tävling. Det här slår fel i mina ögon. Är det verkligen tänkt att andra än club 300 medlemmar ska rösta??
ABE 2013-01-04 15:58  
I mina ögon ett jippo där kvantitet kan komma att vinna över kvalité. Att man dessutom redan i förväg måste ha arten på bild gör det hela lite lustigt. Har någon av deltagarna inte en bild på ex en bivråk så är det rätt kört då det inte är så stor chans att plåta den före den 7 mars då den arten ska röstas på.

Nu är det absolut inget fel på jippobetonade tävlingar men det är nog så man får se på detta. Att initiativtagaren till tävlingen är en av deltagarna bekräftar detta.

Man borde kanske ha gjort en större koppling till fågelskydd på något sätt för att detta ska kännas lite mer intressant.
xlxl67 2013-01-04 21:37  
Jag lägger mig i igen. Det finns 2 sätt att göra en sådan här utmaning på.
Antingen är det fritt och då kommer 90% av bilderna att vara "fotografiska mästerverk" enligt fotograferna på mycket vanliga arter som talgoxe ,blåmes, bofink etc...
En skicklig fågelfotograf kan mycket om hur och var man fotar övriga mer eller mindre rariteter så tycker detta är en riktigt kul utmaning.

Sveriges bäste fågelfotograf fotar så många bra bilder som möjligt på så många arter som möjligt. One-shot-hits kan alla göra...
eek 2013-01-06 09:00  
håller med dom flesta andra, ett totalt katastrof namn och upplägg..!!
Carpe H Diem 2013-01-10 15:33
Ja tänk va fel det kan bli,,,,,,,Nej ryck upp er alla duktiga fågelfotografer som inte säger ett knyst om vad ni tycker,,,,då menar jag alla ni andra som sitter hemma i era stugor, gärde, skogar eller var ni nu sitter och lägger ner massvis med tid på att få EN bild av en fågel i rätt ljus,,,bara ett exempel,,,,ni är värda så mkt mer,,,,mvh Lollo
ps. Önskar er ett riktigt gott nytt år och lycka till med allt ni gör,,
Svar från David Elmfeldt 2013-01-10 16:17
@Lollo, jag förstår inte varför du fäktar så hårt. Det är väl inget fel i att tävla i att ta tillräckligt bra artbilder för att kunna delta i tävlingen. Det lär ju vara ett hårt slit och fullt respektabelt som vilken fotogenre som helst, och de lär spendera en hel del i skog och mark, och inspirerar andra att försöka ta lika mycket artbilder. Du är ju tävlingsinriktad själv fast i en annan dimension. Så sluta med negativiteten utan uppskatta istället att folk fotograferar.
Carpe H Diem 2013-01-10 16:38
Oj David, tack för det!!! Önskar dig oxå ett riktigt gott nytt år!
Bra att du svarar endast mig, känner mig mkt hedrad:=)
Svar från David Elmfeldt 2013-01-10 17:17
Jag tror du missförstår mig om du blir hedrad. Jag adresserar dig eftersom detta ovanstående är ditt fjärde inlägg om hur skitdåligt detta är och att du och jag pratat en hel del via mail och därför anser mig har en relation till dig. Jag förstår inte varför du tycker du har rätt att sätta dig på andra med en negativ attityd om initiativet. Det är nästan så jag tror att du tycker att du skulle blivit uttagen men inte blivit och nu är sur. Just sån här negativ onyanserad attityd tycker jag genomsyrar internet mer och mer. Faktiskt rätt segt att läsa.
Carpe H Diem 2013-01-10 17:34
Sorry David, orkar inte mer med detta,,,skitsnack från dig,,,,,att du hoppar på mig bara då det finns så många fler som har sagt saker dom tycker om denna tillställning!!! Det du skriver och antyder om mig personligen, gör att jag mår riktigt dåligt David och är ett påhopp på mig , har faktiskt försökt att på mina ord, kanske dåligt, men på mitt sätt få fram alla andra duktiga fågelfotografer här i landet,,,men orkar inte diskutera detta mer tyvärr, skulle hållt käft från början,,,sorry att jag är inpulsiv och het när jag brinner för en sak,,,,,,,jag har inte ordets makt,,,men jag vill säga vad jag tycker om orättvisa, men tyvärr så får jag stå ensam ibland,,,Ha ett gott nytt år alla goa fågelvänner, fortsätt fota och ha kul MVH Lollo
jannedavidsson 2013-01-10 18:18
inte är du ensam Lollo,

Som jag sagt tidigare, döp om tävlingen till KM i arkivbilder, så är det helt OK för mig, men SM????? Löjligt....
Michael Gehrisch 2013-01-11 07:02  
Det kanske behövs ett nytt begrepp, "skådografi", det är lite som skidskytte där man kombinerar två olika idrott.
David Elmfeldt 2013-01-11 23:01  
Raderat kommentar från fejkmedlem som dessutom medvetet försöker sabotera tävlingen. Man kan få tycka att namnet är helt kass men man skall för det med eget namn och att sabotera är bra lågt. Tack och hej till den medlemmen!
dudek53 2013-01-12 10:45  
Personligen skulle jag inte tacka ja till att delta i en tävling som har fler frågetecken än rättningen av mitt senaste matteprov ;).
"Sveriges bäste fågelfotograf 2013", snacka om att skjuta över mål. Ska bli intressant att se tråden som blir när "mästaren" korats i slutet på året.
//D
morlena 2013-01-16 21:51  
Vilka vackra bilder ni visar dag efter dag..försöker gå in å titta för varje ny..
Finner det spännande..alla våra fågelarter..
Röstar..
Vilket arkiv av olika fåglar dessa har! Fantastiskt!
Carpe H Diem 2013-02-26 20:07  
Hoppar in här på FS,,,,,
Vågar man ställa en fråga?
Har det blivit några förändringar i SM i fågelfotografering, sen jag var inne?
Någon som tagit till sig någon kritik?
Eller är det ff SM i fågelfotografi som gäller, som det var från början när jag kritiserade det?
Tycker det har blivit lite tyst, eller ?
Berätta gärna med ett nytt reportage, hur det är nu och vad som gäller för att bli Svensk Mästare i fågelfotograferande!!!
yens 2013-04-02 16:20
En dryg månad efter ditt inlägg kan jag bara konstatera att tävlingen blir mer och mer populär, antal röster per dag har ökat stadigt men har kanske stagnerat på drygt 800 per dag i snitt nu, en ökning med åtminstone 50% från de första veckorna. Alla fotografer gick med på en mindre förändring av poängberäkningen som gynnar fotografer som inte har ett "topp-3" foto, utan hamnar på plats 4-12 ungefär. En mycket bra förändring som alla var positiva till, inte minst vi som röstar har jag en känsla av.

Ja, det är fortfarande SM, och det ska bli ett sant nöje att få vara med och kora en värdig svensk mästare!! Vi är många som inte missat att rösta en enda dag, jag hoppas kunna hålla sviten hela året!
Carpe H Diem 2013-04-02 21:16
Trevligt!!!
Få ut mer av Fotosidan som inloggad

Fotosidan är gratis! Som inloggad får du smarta funktioner. Du kan ladda upp 10 bilder och få kritik på dem. Du får vårt nyhetsbrev. Du kan skapa köp&sälj annonser mm

Merläsning

ANNONS