Annons
Artiklar > Test: Sony NEX-7 och Samsung NX200

Test: Sony NEX-7 och Samsung NX200

Sony Nex-7 och Samsung NX200 tävlar inte om att vara de minsta spegelfria systemkamerorna. De tävlar om bäst bildkvalitet och högst kvalitetskänsla.

Kamerorna har en del likheter. Båda är byggda i metall och är primärt inte gjorda för att vara så små som möjligt utan istället ska de erbjuda bra ergonomi för den mer avancerade fotografen. Båda har stadiga grepp.

Även om båda är respektive tillverkares toppmodell inom det spegelfria segmentet så kan de inte jämföras rakt av. Sony Nex-7 är dyrare och har inbyggd elektronisk sökare och blixt. Samsung NX200 ligger närmare Sony Nex-5N i pris och funktion.

Vi har tidigare testat Sony Nex-5N så därför ställer vi nu NX200 mot Nex-7. Testmotivet är även fotograferat med Nex-5N och Panasonic GX1. Hittills har vi ansett att Sony Nex-5 och Nex-5N producerat bäst bildkvalitet bland de spegelfria systemkamerorna med sin sensor på 16 megapixel. Det är en väldigt bra och populär sensor som även används i flera spegelreflexkameror som, som till exempel Pentax K-5 och Nikon D7000.

Det är därför intressant att jämföra Nex-5N med storebror Nex-7, som har en sensor på 24 megapixel. Samma sensor sitter i Sony A77, men den kameran har en fast halvgenomskinlig spegel framför sensorn som stjäl ljus och därför begränsar brusprestandan.
Samsung är liksom Sony ett stort hemelektronikföretag med stora muskler. De har båda egen sensortillverkning, vilket gör att de slipper köpa in andras sensorer. Men bara en sensor kan vara bäst. Samsungs sensor är på 20 megapixel och kommer i fler modeller framöver.


Skarpare hörn. Samsungs pannkaksobjektiv 20mm f/2,8 är något skarpare i hörnen än Sonys 16mm f/2,8. Det går att se lite moaré i de finaste detaljerna.

Blixt i eller på?
Att Samsung NX200 saknar inbyggd blixt är ingen större katastrof. Det följer med en liten blixt med kameran och vill man använda en större blixt kan man (till skillnad mot Nex-5N) ansluta en större blixt i en riktig blixtsko. Tyvärr går det inte, till skillnad mot Nex-5N och modeller från Olympus och Panasonic, att ansluta en extern elektronisk sökare.

Sony har lyckats bygga in både elektronisk sökare med hög upplösning och blixt i Nex-7 (som är i samma storleksklass som Samsung NX200).  Nex-7 har även två stora rattar i metall vid tummen för att exempelvis ändra tid och bländare.

Samsung NX200 har bara ett litet hjul på toppen av kameran. Å andra sidan har de en smart knapp på sina nyare objektiv. Den växlar snabbt rattens funktion från ISO-värde till exponeringskompensation, vitbalans eller hur du nu väljer att programmera knappen. Det är ett snabbt sätt att ändra inställningarna utan att behöva leta efter rätt knapp eller ratt.

För exponeringskompensation finns en direktknapp och även en allmän funktionsknapp som går att programmera. Med andra ord kan NX200 anpassas rejält. Jag saknar ändå ytterligare en ratt på en så här pass avancerad kamera.

När jag snabbt byter till Nex-7 märks det att den riktar sig till de mest avancerade användarna som fotograferar med manuell exponering eller som vill ändra exponeringskompensation snabbt.

Sonys Nex-kameror har kritiserats för att många funktioner är gömda i menyerna. Nex-7 har samma menysystem, men två rattar och ett hjul underlättar och ger direktåtkomst till de viktigaste inställningarna. Jag fotograferade oftast med tidsstyrd bländarautomatik. Då valde jag tid med den ena ratten och exponeringskompensation med den andra. Med hjulet på baksidan kunde jag direkt ändra ISO-värdet. Att snabbt kunna ändra ISO-värde går bra med dagens digitala kameror, ändå kan det vara krångligt att ändra på vissa kameror.


Superskarpt.
Samsung NX200 ger mycket hög detaljåtergivning tack vare 20,3 megapixel och ett svagt AA-filter.

Oled är bättre
Både kamerorna har stora 3-tumsskärmar. NX200-skärmen använder oled-teknik och är något bättre. Samsungs fina skärm och enkla menysystem är resultat av en nära koppling till företagets mobiltelefoner. Skärmen sitter fast monterad. Sony Nex-7 och Nex-5N har vinklingsbara skärmar för fotografering och filmning i hög och låg vinkel.

Det mest användbara är helt vridbara skärmar som på Panasonic G3. Då kan skärmen även vinklas för fotografering i udda vinklar om bilderna ska tas i höjdformat. Då går det också att vinkla fram skärmen så att man kan se sig själv vid självporträtt eller om man agerar ensam videoreporter. Priset är en klumpigare konstruktion. Sony har valt en sådan lösning på de större modellerna A65 och A77.

Sony Nex-7 erbjuder en modern elektronisk sökare med hög upplösning. Bilden blir inte lika härligt stor som hos Sony A77 trots att panelen är densamma. En lika stor sökarbild hade krävt en större sökare.

Nex-7 växlar imponerande snabbt mellan skärm och sökare. En sensor känner av när kameran sätts mot ögat.


ISO 6.400
och underexponering besvärar inte Sony Nex-7

Exakt autofokus
Båda kamerorna använder kontrastavkännande autofokus. Det är en väldigt exakt metod för stillastående motiv, men lämpar sig mindre bra för rörliga motiv. Den som vill fotografera sport ska söka sig till kameror med fasdetekterande autofokus, exempelvis Nikon V1 eller Sony A77.

Samsung NX200 är aningen rappare i autofokusen än Sony Nex-7 (När vi senare provat Nex-7 med Zeiss 24/1,8 upplevdes autofokusen snabbare. Snabbast autofokus bland spegelfria kameror har för närvarande Nikon 1 och Olympus E-M5).

NX200 är däremot inte särskilt rapp när den används med råformat. Då är kamerans inställningar låsta i flera sekunder efter varje exponering. Det går att ta en ny bild, men det går inte att ändra något eller få fram den tagna bilden genom att rycka på play-knappen.

Filmfunktion finns naturligtvis. I båda kamerorna finns förståndigt nog möjlighet att välja mellan olika filmformat. Filmfunktionen i Sony Nex-7 är bland de bästa på marknaden med 50 hela bildrutor per sekund och hög datamängd (bitrate).


Kung i natten. Sony Nex-7 klarar svagt ljus utmärkt tack vare lågt brus utan störande färgstick. Den här bilden togs på ISO 800. Här visar den billiga normalzoomen sin begränsning med bristande kantskärpa.

Skarpa kameror
Båda kamerorna ger mycket hög verklig upplösning. Även vid högre ISO-känsligheter är detaljåtergivningen på topp. Tyvärr matchar inte alla objektiv dessa fantastiska sensorer. Vi har testat båda kamerorna med normalzoom och kompakt vidvinkel. Det rör sig i samtliga fall om billiga objektiv. Samsungs vidvinkel 20 mm f/2,8 utmärkte sig med bättre kantskärpa. Sony erbjuder en Zeiss-märkt vidvinkel (24 mm f/1,8) som enligt andra tester gör sensorn rättvisa.

SLUTSATS
Sony Nex-7 är den bättre kameran, men också klart dyrare. Det är främst mängden funktioner som skiljer. Samtidigt är Samsung NX200 mindre krånglig och har många spännande objektiv. Sony Nex-7 saknar bara snabb autofokus och fler objektiv med fast brännvidd.

Fotnot: Sedan testet publicerades har Samsung bytt ut NX200 mot NX210. Den senare är nästan identiskt förutom inbyggd wifi-enhet. Läs mer här.



Av Magnus Fröderberg
Publicerad 2012-06-10. Läst av 10176 personer.
Blogg, Portfolio, Rabatt på Fotosidan Magasin och försäkring, alla Premium-artiklar, obegränsad uppladdning

Plusmedlemskap kostar 20 kr per år

Fotosidan uppskattar att du diskuterar våra artiklar. Håll en god ton och håll dig till ämnet för ett bra debattklimat.


Logga in för att kommentera

2012-06-10 14:09   Lawson
Jag har nyligen inhandlat en NX200 så jag kan ge min syn på kameran. Priset talar ju för Samsung, 3990 är prisvärt.
Skärmen är den bästa jag sett. "Pankakszoomen" 20-50 är enligt min mening skarp om än lätt och plastig.
Magnus du saknar ett hjul på Samsung, använder du hjulet runt ok-knappen? Enligt min mening har Samsung tre hjul om man räknar in iFn ringen.

Micke.
2012-06-10 17:14   wsaar
Som ett alternativ till att köpa en annan kamera för sport kan det vara värt att påpeka att du får riktigt snabb (samma som A77?) fasdetekterande autofokus till NEX-7 med LA-EA2 adaptern och Alpha-objektiv.

På objektivfronten finns ju även Sigma 30/2.8 och 19/2.8 för NEX-fattningen som riktigt skarpa men ändå billiga alternativ.
Janne H   2012-06-10 17:56
Sigma 19 mm är riktigt skarp i mitten på f 5,6 men lite mjuk i kanterna.
En mycket prisvärd glugg!
Zeiss 24/1,8 är lite bättre än Sigman i kanterna, men i mitten vete katten vilken som är bäst...
Hoppas verkligen att Sigma snart släpper fler prisvärda fasta objektiv!
wsaar   2012-06-10 18:11
Ok, har själv bara Sigma 30/2.8 som ska vara lite vassare än 19mm-gluggen och är skarp över hela bildytan vidöppen, men jag tror dock 19mm-gluggen är klart skarpare än Sonys egen 16mm iaf (om än inte lika platt).
Janne H   2012-06-10 18:33
Sigma 19 är full i paritet med mitt ex av 24/1.8 i mitten!
Sony 16 är klart oskarpare över hela bilden. 60 g plast blir kanske inte bättre..
Tom Kitzoomen, i 18 mm läge, är skarpare än 16 mm, men har betydligt mer distorsion.
Alla jämförelser gjorda vid f 5,6 då det är optimala bländaren för mina jobb.
/Janne
www.helikopterbild.se
2012-06-11 07:24   Användarnamn:Morot
varför måste man vara plusmedlem för att läsa det här testet, men man kan läsa a77-testet som vanlig medlem?
Num Wistbacka   2012-06-11 09:20
För att detta test antagligen har publicerats i FS-magasin. Samtliga test som jag läst i FSM, så har varit plusmedlem-beroende när de publicerats på webben. A77-testet var troligtvis ett misstag; jag tror nog det var tänkt med plusmedlem-krav där också.

Dessutom måste det finnas någon vits annat än serverstorlek med plusmedlemskapen. Och om alla test var gratis, skulle det inte vara lika stor vits att publicera dem i en tidning som kostar. Folk skulle ju läsa dem gratis på webben. Detta är mina teorier iaf.
Svar från froderberg   2012-06-11 09:41
A77-testet kändes lite gammalt och dessutom så publicerades ett annat plus-test förra vecka, så det kändes rätt att ha A77-testet helt öppet.
Användarnamn:Morot   2012-06-11 09:55
Aaa okej, då vet jag.
2012-06-11 09:25   Magnus Grimmer
Är det bara jag som blir förbryllad över att fotnoten refererar till en förändring som tillkommit efter att denna artikeln publicerats och sen hänvisar till en artikel över förändringen som i sin tur publicerats 2 månader tidigare?
Nån som leker med en tidsmaskin?
Svar från froderberg   2012-06-11 09:40
Testet publicerades i nr 1/2012 av Fotosidan Magasin som står i kolumnen intill brödtexten. Detta är en återpublicering.

Merläsning

Fotomässan i Älvsjö 2019 ställs in

Stockholmsmässan meddelar på sin webbplats att de ställer in Fotomässan 2019 som var planerad till mars. Istället satsar de på en mässa längre fram i tiden. Läs mer... 3

Kolla som popup store

Jakob Granqvist och Cole Roberts (som driver Nordica Photography och Way Up North) säljer även fotokonst via Kolla. Nu har de öppnat en popup store i Stockholm. Läs mer... 6

NYA-EVO Fjord 60-C: Ryggsäck för fotografer på äventyr

NYA-EVO är ett nytt märke på marknaden för fotoväskor. Bolaget var delvis svenskt i starten, men ligger nu i Belgien. De är nu på gång med sin andra fotoryggsäck. Läs mer... 2

Först med kulled i titan

Det amerikanska företaget Colorado Tripod Company hävdar att de gjort världens första kulled i titan, vilket gör den lättare än motsvarande kulleder i magnesium eller aluminium. Läs mer... 12

VSCO blir bara mobilapp - datorversionen läggs ner

VSCO meddelar i sin webbutik att från och med 1 mars 2019 så kommer deras filter bara finnas för mobila enheter och inte längre för datorer. Läs mer... 8

Poddradio: Så hittar du vinterinspirationen

På vintern tappar många fotografer inspirationen, men inte Fotosidanprofilen Malin Jochumsen. Då fotograferar hon som mest. Läs mer... 1

Brutus Östling har gjort Årets pandabok 2019

För fjärde gången har naturfotografen Brutus Östling fått motta utmärkelsen ”Årets Pandabok 2019” av kung Carl XVI Gustaf. Denna gång belönas han för boken ”Under Afrikas himlar” Läs mer... 5

Andreas Christensen vinner landskapsfototävling

Tillsammans med Huawei så har vi haft en landskapsfototävling under november. Bland över 200 bidrag vaskades till slut fram Andreas Christensens Tones of Purple fram som den slutliga vinnaren. Andreas vinner en Huawei Mate20 Pro. Läs mer... 44

Fem objektiv till Canon RF och Nikon Z från Kipon

Kinesiska Kipon är mest kända för sina adapters, men har på senare tid börjat göra objektiv. Nu börjar de göra fem av sina objektiv med fattningar för Canons och Nikons nya spegelfria småbildskameror. Läs mer... 7

Från Lightroom Classic till mobilen och vidare

Peter Györffy visar hur man på ett smart sätt anpassar sina bilder i Lightroom Classic för att skickas till telefonen och vidare till olika sociala medier med mera. Kolla in videon...