Artiklar > Liten SEO-ordlista för fotografer (och andra)

Liten SEO-ordlista för fotografer (och andra)

SEO (Search Engine Optimisation), på svenska ”sökmotoroptimering” är ett samlingsnamn för det arbete man kan göra för att underlätta för sökmotorer att läsa ens hemsida och på så sätt rankas högre i webbsökningar. Att aktivt jobba med SEO ger din hemsida, blogg eller portfolio en högre placering i Googles söklista, vilket innebär att den blir mer synlig.

Här nedan är ett antal termer du kommer stöta på när du börjar arbeta med SEO. Läs gärna vår mer detaljerade artikel i ämnet. 

Organisk sökning - Så kallas det resultat av sökningar som görs på en godtycklig sökmotor, det vill säga de obetalda länkar som presenteras av en sökning. Hit räknas alltså inte de resultat som hamnar högt upp på grund av betald annonsplats.

CTA - Call to action är en uppmaning till läsaren att göra något aktivt på sidan, till exempel att trycka på en knapp som leder till en prenumeration på nyhetsbrev, att kommentera eller att skicka ett mail till dig. Google gillar sidor som har CTA och optimalt är att ha en sådan action på varje sida. Kan dock upplevas lite tjatigt för besökaren.

SEO - Sökmotoroptimering (Search Engine Optimisation), ett uttryck för det arbete man gör för att rankas högre (hamna högre upp) i den lista som är resultatet av en webbsökning.

Metabeskrivning – Den korta beskrivning av en sajt som en användare ser i sökresultatlistan, efter sidans titel och url.

Nyckelord – På engelska ”keyword”, som är ord eller fraser som du vill ska leda till just din hemsida och ditt innehåll, om du är porträttfotograf i Malung är kanske inte ”porträttfotograf” tillräcklig som nyckelord utan istället frasen ”porträttfotograf i Malung” för att vara säker på att få rätt träffar. Kanske till och med i så kallat long tail-format, ”porträttfotograf i Malung med egen studio” för att kunna fånga upp även specifika sökningar.

ALT-text – En textsträng som i ord beskriver en bilds innehåll, kan anges som tagg eller ibland som bildtitel (caption). Alt-texten är nödvändig för en synskadad person som vill ta till sig information på en websida, men också sökmotorers främsta sätt att kunna indexera bilder och alltså oumbärlig för dig om du vill att dina bilder ska synas i bildsökningar.

H1 – Varje sida på din sajt ska ha en rubrik som är taggad som H1, Heading 1. Denna skiljer sig från sidans titel men är också mycket viktig för Google, specifikt för hur sökmotorn tyder kontexten för en websida. Övriga rubriker H2, H3, H4 handlar mest om att strukturera upp innehållet och göra det läsbart.

Länkkraft – Att bli länkad av någon är viktigt, eftersom en websida blir viktigare för Google när den har inkommande länkar, speciellt från stora och populära sajter. Detta kallas länkkraft och ges av så kallade ”follow”-länkar. Du kan länka till andra för att ge dem länkkraft, nyttan av denna beror förstås på hur viktig din sajt är. Vill du länka till andra utan att ge dem en boost kan du göra det som en ”no follow”-länk. Se bara till att endast länka till sidor som är relevanta för dig och dina besökare.

Sitemap (webbplatskarta) - Ett paket med information som beskiver en webbsajts olika sidor och deras relation till varandra, vilket presenterar en sida på ett mer pedagogiskt sätt vid en sökning. En sitemap är en karta som manuellt behöver skapas och skickas in till Google för registrering.



Publicerad 2021-05-12. Läst av 212 personer.

Bli först att kommentera

Missa inte utrustningsförsäkringen som Plus-medlemmar har bättre pris på

Plusmedlemskap kostar 220 kr per år

Merläsning

ANNONS