Proffsfoto

Artiklar > Därför bör du som fotograf jobba med SEO

Därför bör du som fotograf jobba med SEO

Foto: Photo by Maxwell Nelson 

 Foto: Maxwell Nelson 

I de sociala mediernas tidevarv kan det vara lätt att glömma bort närvaron på nätet, en hemsida är fortfarande oslagbar för att kunna visa bilder i större format. Men hur ska du få flera besökare till din portfolio och hur kan sökmotoroptimering hjälpa dig att nå dina mål? Vi gräver ner oss i SEO och frågar experten Jennifer Sandström.

Vad är SEO?

SEO (Search Engine Optimisation), på svenska ”sökmotoroptimering” är ett samlingsnamn för det arbete man kan göra för att underlätta för sökmotorer att läsa ens hemsida och på så sätt rankas högre i webbsökningar. Att aktivt jobba med SEO ger din hemsida, blogg eller portfolio en högre placering i Googles söklista, vilket innebär att den blir mer synlig.

Statistik visar att nästan en tredjedel av alla som söker på Google kommer att klicka på den först presenterade länken.  Den andra länken besöks av 15% av alla användare och den tredje av 11%. Resultatet av SEO-optimering kan bli allt från en ökning av trafik (mängden besökare) till en ökning av din försäljning av bilder och tjänster. Och bättre synlighet innebär också att ditt varumärke förstärks.

Internet är otroligt omfattande och mängden tillgänglig information växer ständigt. Det är lätt att tro att Google helt automatiskt indexerar och värderar all information likvärdigt. Men att innehåll kommer långt upp i sökningar är dock ingen slump (upp till 200 olika parametrar värderas) och det är numera en nödvändighet att känna till hur man ger sitt material bäst chans. Om du struntar i SEO och istället fullt litar på bildmaterialets dragningskraft kommer du tyvärr hamna på efterkälken gentemot alla som SEO-optimerar sitt innehåll. Tråkigt men sant.

SEO-expertens insikter

För att få en djupare förståelse för hur sökomotoroptimering kan hjälpa oss fotografer kontaktar jag SEO-experten Jennifer Sandström.

Jennifer är egenföretagare, utbildad i marknadsföring och numera inriktad på att hjälpa företag och privatpersoner med sökmotoroptimering. Som bloggare blev hon själv tidigt varse varför SEO är viktigt för alla: ”Efter min utbildning kom jag i kontakt med SEO-arbete genom en praktik på ett startup-företag i München. Senare överförde jag kunskaperna på min egen verksamhet och såg snabbt resultat. Sökmotoroptimering är en tjänst man kan köpa, men fler och fler inser nu att det är en bra investering att själv lära sig hur det fungerar”.

Efter att ha insett behovet driver hon nu en blogg med SEO-tema samt håller kurser i ämnet: ”Problemet med att anlita någon annan för löpande SEO-arbete är att det kan bli dyrt, och man har själv dålig insyn i hur det går till. Man kan göra det mesta själv, men det krävs förstås investering i tid och engagemang.”

En lösning för att få fler besökare är förstås annonser. Men det är inte alla som har tid, lust eller möjlighet till det. Och i samma ögonblick som man slutar köpa dem kommer de annonsgenererade besöken att utebli.

Därför är SEO viktigt för fotografer

Som fotografer är vi vana att låta bilden ta plats, och vi rensar ofta aktivt bort text eftersom vi kan tycka att den stör upplevelsen av bilden. Ordspråket ”En bild säger mer än tusen ord” må vara sant för oss som gillar att se och tolka bilder, men Google håller tyvärr inte med.

Man kan tänka att snygga bilder räcker även för sökmotorer, men för att bli rankad av Google måste ämnen, ord och fraser finnas på din hemsida i ren text – osynlig så väl som synlig. Vi måste med text hjälpa Google att tolka våra bilder.

Det här är en svår avvägning, och jag frågar Jennifer hur vi fotografer ska tänka för att balansera mellan att lättare bli hittade av sökmotorerna mot att göra en sajt som i hög grad tilltalar en fotografiskt intresserad person:

”Google värderar text, men det är också med hänsyn till besökaren. Fundera på vad någon som söker efter det du har att erbjuda skulle behöva för information eller vara intresserad av, till exempel vad bilderna föreställer och hur de kom till”

Med det sagt så måste det också sägas att bilder rankas som väldigt bra innehåll – men genomtänkta bildnamn och bildtexter behövs för att Google ska kunna förstå dem och styra trafiken till dig.

Alla har inte samma SEO-mål

”Det är inget självändamål att alltid komma först, det är ju inget kvalitetsmått för det du erbjuder, men det betyder att du blir mer synlig”, fortsätter Jennifer. ”Om de som då hittar in till din portfolio eller hemsida gillar det de ser och hur du presenterar det så har du möjlighet att få nya kunder och följare.”

Vad som egentligen är att ”lyckas” med SEO är också svårt att definiera eftersom vi alla vill olika saker. Kanske handlar det för dig om att fler personer ska se dina bilder? Eller vill du att någon branschperson, kanske gallerist eller journalist ska upptäcka dig?  Du behöver optimera ditt innehåll för rätt målgrupp.

Sociala medier är inte tillräckligt

Många sociala medier, till exempel Instagram, fokuserar på bild och film. Detta låter ju perfekt för fotografer som vill nå ut, eller hur? Kanske har du själv tänkt tanken, eller redan gjort den resan och lagt ner din webbsida och online-portfolio till förmån för Instagram. Men är det optimalt? Jennifer Sandström är tveksam:

”Om det funkar för dig, så varför inte? Men kom ihåg att man genom dessa appar är i händerna på stora företag som har all makt över ditt innehåll och hur det presenteras. Faktiskt även dina möjligheter att nå ut, eftersom till exempel Instagram ständigt gör förändringar i hur algoritmerna väljer ut material som lyfts fram. Och om målgruppen en dag rör sig bort från Instagram till en annan plattform, då kommer allt ditt material och alla dina följare att vara ganska värdelösa. Att därefter bygga upp sin närvaro på en ny plattform tar tid och kraft.”

De flesta vill förstås finnas på populära platser som Instagram, Twitter och TikTok, delvis på grund av att man snabbt får feedback i form av likes och andra reaktioner.

På sikt är det alltså tryggare att ha sina bilder på en egen sida eller plattform på nätet där du själv kan påverka hur det presenteras – och där du har större möjlighet att tränga igenom bruset, förutsatt att du har kunskap om SEO:

”Google har intresse av att serva den som googlar, vilket innebär att man aktivt kan möta upp mot det. Vill man vara framtidssäker finns det ändå en mening med att publicera både på sin egen plattform och på valda sociala medier.” Se sociala medier mer som ytterligare ett skyltfönster för att kunna dra in besökarna till din hemsida.

Optimera för besökaren - och var trovärdig

Du måste balansera vad läsaren vill ha - och vad Google gillar. Men eftersom Google mer och mer inriktar sina resultat efter vad besökarna vill så är besökarnas behov viktigast.

Det är just det som är kärnan i sökoptimering. Att publicera något som ger värde för den som söker på en fras, presenterat på ett sätt så att det är lätt att hitta. Google försöker tänka utifrån användarens perspektiv, och det är ju också ditt mål: ”Gör du bra och relevant innehåll för besökarna blir också Google nöjd”.

Om du är lättare att hitta på nätet får du mer trafik och du når också ut till fler. Men du vill säkert också att de som besöker din sida ska tycka att du är trovärdig. Du vill att de ska stanna kvar en stund, klicka sig runt och se mer av de bilder du visar och kanske utforska de tjänster du har att erbjuda. Jennifer sammanfattar: ”Det betyder att du inte bara vill ha fler besökare, du vill ha besökare från rätt målgrupp, som alltså är relevanta för dig.”

Fundera också på hur nischat material du har på din sajt. Detta påverkar förstås hur många som kommer att googla på just dina sökord, men det som är positivt är att du inte har så många andra aktörer att tävla med när det gäller träffarna.

Optimera text

De dyrbara textelementen kan också optimeras. Jennifer Sandström är tydlig med att den text som publiceras ska vara relevant för användaren. Google gillar text för att den är värdeskapande för den som söker. Söktjänsten är väldigt smart idag och har lärt sig att förstå synonymer och helheter.

”För att en text på en webbsida ska vara överskådlig ska den vara lätt att läsa och vara lätt att scrolla igenom för att söka information. Då hjälper det att skapa underrubriker som är beskrivande för innehållet, göra stycken och punktlistor. Google är förtjust i detta, men främst är det till för användaren.”

Det tekniska

Innehåll i all ära, men det finns faktiskt en hel del att vinna på att din webbsida och din portfolio tekniskt sett är välgjord. Google behöver kunna komma åt ditt innehåll, och det snabbt och stabilt. Så kallad ”teknisk SEO”  handlar bland annat om att du behöver designa din sajt så att den har en god prestanda, till exempel rimlig laddningstid och att den fungerar lika bra på både desktop och på mobilskärmar

Och tänk inte på teknisk SEO som något som ska göras när din sajt är klar, tänk på det löpande när du lägger upp material. Om du ändå ska lägga upp bilder kan du ju lika gärna göra det på ett optimalt vis, eller hur?

Ett långsiktigt jobb ger långsiktiga resultat

Genom att aktivt jobba med SEO når du din målgrupp, även bortom din vanliga publik. Istället för att endast publicera innehåll för dina nuvarande besökare kan du fånga in en ny publik som söker efter den typ av material som du erbjuder. Kort sagt: Numera googlar folk på allt som intresserar dem och där har du har chansen att fånga in dem!

”Att publicera på en egen blogg eller hemsida handlar om långsiktighet”, fortsätter Jennifer Sandström. ”Att publicera inlägg i sociala medier eller betala för annonsering på sökmotorer kan förstås också vara aktuellt, men det innehåll du publicerar på egen plattform är gratis att boosta genom SEO och det lever vidare av sig själv under lång tid”.

SEO-arbetet ska inte vara en quick fix. Tänk på det som ett marathon, inte ett hundrameterslopp.

Analys och uppföljning

Sökoptimering är alltså ett toppenverktyg för marknadsföring, som dessutom i stort sett är gratis. Men hur ska du veta om ditt SEO-slit har gett effekt?  Exakt tidsrymd är svår att förutse, men det kan ta lång tid innan du ser tydliga resultat av dina insatser. ”Det är omöjligt att säga hur snabbt du kan förvänta dig resultat och av vilken typ då det är så många faktorer som väger in ”, säger Jennifer. ”Det kan ta alltifrån ett par veckor till några månader. Därför gäller det att ha tålamod. Har du en helt ny sajt tar det generellt längre tid än om du har befintligt innehåll eftersom du måste bygga upp ditt förtroende mot Google”.

För att säkert veta behöver du analysera tillgänglig data över dina besökare, hur de fann dig och vilket innehåll hos dig som drar till sig deras ögon.

Låt din portfolio bli synlig genom SEO

Drömscenariot måste ju vara att bli hittad av så många som möjligt, en målbild för en fotograf borde vara att hamna högst upp i listan när någon googlar ordet ”fotograf”.

Men din portfolio kommer inte att bli en fantastisk marknadsföringskanal om du inte ger den chansen. Och det bästa är att SEO inte kostar någonting, du behöver bara betala med din egen tid och ditt engagemang. Det är alltså dags att lägga tid på sökmotoroptimering av dina alster - inte bara på att fotografera och bildbehandla.



Publicerad 2021-05-12. Läst av 3514 personer.

2 Kommentarer

PeterWem 2021-05-12 14:29  
Sedan jag började med att publicera fotorelaterade rättsfall har sökningarna från Google skjutit i höjden. Mycket och intressant text som får besökaren att stanna länge. Utöver artiklarna får sig även bilderna en skjuts uppåt, men det kan förstås även vara för att jag fyller bildernas metadata med taggar och beskrivningar medan andra fotografer helt rensar Exif och övrig metadata.
Sten-Åke Sändh 2021-05-12 16:16
.... men svenska är ju ett rätt begränsat språkområde. Om metadata ska ha något större genomslag på nätet så får man nog skriva på engelska. Att konsekvent rensa bort metadata är nog att avhända sig möjligheter man annars kunde haft nytta av om man nu lever på att sälja bilder, oavsett språket man använder.

Merläsning

ANNONS