Annons
Artiklar > Fann 1200 stycken 60 år gamla filmer

Fann 1200 stycken 60 år gamla filmer

66 lådor med 1200 exponerade filmrullar är det senaste fyndet för The Rescued Film Project. Men det blir en kostsam historia att framkalla allt.

Arkivet för ”försvunna och glömda" filmer The Rescued Film Project fick förra året tag i 66 lådor framkallad film från 1950-talet. Gissningsvis rör det sig om cirka 1200 filmer.

De oframkallade filmerna är inlindade i aluminiumfolie, tidningspapper och tejp, berättar Levi Bettwieser, tekniker och grundare av The Rescued Film Project.

Några rullar har testframkallats och de ser enligt Levi Bettwieser bra ut och ger användbara bilder. Men att framkalla så många filmer, speciellt när de är över ett halvt sekel gamla, är såklart en jätteuppgift.

Företaget Blue Moon Camera i Portland, USA har tagit på sig uppdraget att framkalla filmerna. Det är dock ingen billig historia, så Levi Bettwieser har startat en kampanj för att skramla ihop pengar till projektet.

Och det verkar gå riktigt bra, i skrivandets stund har de fått in nästan hela beloppet på 15 000 dollar.



Av Calle Slättengren
Publicerad 2016-07-10. Läst av 8722 personer.
Blogg, Portfolio, Rabatt på Fotosidan Magasin och försäkring, alla Premium-artiklar, obegränsad uppladdning

Plusmedlemskap kostar 20 kr per år

Fotosidan uppskattar att du diskuterar våra artiklar. Håll en god ton och håll dig till ämnet för ett bra debattklimat.


Logga in för att kommentera

2016-07-10 23:33   Damm på sensorn
150k för att framkalla massa skräp? (förmodligen) Låter som en scam enligt mig.
Man kan ju undra vem som bryr sig om mina bilder efter 50 år.
RobinGee   2016-07-11 04:44
Jag är en som bryr sig och här är varför. Sedan tror jag inte att 150 Kr stämmer, kommentar nedan. Jag önskar verkligen vi hade haft digitaltekniken för 50+ år sedan. En film var en verklig investering då. På 50, 60, och även 70 talet skallade socialisternas stridsrop ”sanera” – ”reformera” med framlidne finansborgarrådet Hjalmar Mehr som härförare. Metoden var att riva ner och förstöra, asfaltera över och bygga betongstäder. Mycket vackert och värdefullt förstördes, att modernisera var det inte tal om. ”Gropen” i Stockholm mest känd, nu ersatt att ”Plattan” och medföljande ”nya” kulturer. Dom bilder jag och andra tog har ett enormt värde idag, vedspisen i klasrummet, grannen i trädgården, någon som byter däck, ”busungarna” på cyklar, hur vi åker skidor genom skogen till skolan, en skog som har ersatts av kala betongbyggnader och -------. Allt som finns kvar är fotografierna, och hur skall kommande generationer få veta hur det en gång var utan dom fotografierna. Jag har samlat på mitt eget arkiv över sådana ”skräpbilder” av en svunnen värld och tittar då och då på dom.
luminousoctaves   2016-07-11 08:29
Kommer inte ihåg var jag har läst/hört det men visst har man väl kommit fram till att digitala förvarings- och arkiveringsmetoder fortfarande har stora brister jämfört med analoga. Inom ljud är det exempelvis vinyl som har längst pålitlighet. Problemet med digitala format är att den apparatur som krävs för att läsa dem åldras och byts ut så snabbt.

Här är en äldre artikel, men jag har nyligen läst/hört ett reportage om detta som säger i princip samma sak.
http://fof.se/tidning/2008/5/digitala-arkiv-inget-for-framtiden

Min poäng är att om de här 40 000 bilderna hade fotograferats digitalt hade de sannolikt varit spridda med vinden ioch evigt förlorade.

En sista grej, Robin, kan du inte vara snäll och skippa dina återkommande politiska åsiktskampanjer på Fotosidan, det känns både krystat och fånigt hur du väver in kritik mot svensk 1960-talssocialism i en artikel om filmframkallning.
Alf-Magnus   2016-07-11 08:37
Dess utom herr Gustavsson är Sergelstorg med tillhörande Sergelgatan ett lysande exempel på den tidens arkitektur, ett mästerverk. Platsen som sådan rätt utnyttjad så har den enorma möjligheter. Städer är inga museer. Gå i väg och fotografer fängelser nu, så tar vi hand om historien.
luminousoctaves   2016-07-11 11:05
»»Min poäng är att om de här 40 000 bilderna hade fotograferats digitalt hade de sannolikt varit spridda med vinden ioch evigt förlorade.««

Självkorrigering: är det mellanformat och bildutsnitt 6x9 (vilket det ser ut att vara) snackar vi snarare strax under 10.000 bilder, 1.200 x 8. Petitess...
RobinGee   2016-07-12 03:54
Om vi lämnar fysisk destruktion åt sidan för ett ögonblick, fördelen med digitaltekniken är att den enkelt kan kopieras och distribueras samt att inget sönderfall sker över tiden som med analog film till exempel. Ett värdefullt arkiv kan placera på många olika platser runt jorden, och det ger säkerhet. Att skapa analoga arkiv och distribuera dom är betydligt mer komplicerat, och framför allt dyrt. Att läsa gamla floppy disks eller tapes är inget problem idag, jag har själv sparat mina och kan använda dom, och många labs kan också utföra en migration.

Och Erik, bara för din information, detta är varken politik eller åsikter, utan en fakta och saklig beskrivning av vad som hände, vad jag personligen upplevde, och en motivering varför jag känner mycket starkt för att bevara gammal fotografi, även om andra ser det som skräp. Det var en miljö jag personligen arbetade i, känner mycket starkt för, bittert saknar, och som yngre generation aldrig kommer att uppleva, utom genom vår fotografi. Vill du föra in samtalet på politik förslår jag att byta till något annat forum.
luminousoctaves   2016-07-12 08:15
@ Robin: Läs artikeln som jag länkar till. Det stora problemet med digital arkivering inte är att information faller sönder som analog information (det händer visserligen också, t.ex. med DVD eller magnetband). Det kluriga är att våra programvaror uppdateras ungefär vart tredje år. Dessutom kräver många digitala verktyg, som exempelvis kameror, en särskild hårdvara för att läsa informationen (kortläsare).
Låt säga att vi hittar ett 60 år gammalt minneskort med 10.000 bilder i ett primitivt raw-format. Vi måste alltså först hitta/bygga en fungerande kortläsare, sedan skapa ett program som kan avkoda och omvandla informationen till moderna plattformar.

Men visst, inget är omöjligt att genomföra, men det blir helt säkert dyrare än 15.000 dollar.

Och ser man framåt, vad är det som säger att vi använder tvådimensionella bildskärmar om 60 år?
bEPH   2016-07-23 12:53
Jag förstår och håller med, men samma problem finns idag med analoga rullar.
Det är inte lätt att själv framkalla en analog färgbild om man hittar en rulle.
Dock är det som du säger att den tekniska utvecklingen kommer att gå framåt och om 60 år kommer vi troligen ha andra format(därför predikar jag med flera att man bör bara använda öppna format med öppen programvara).
bEPH   2016-07-23 13:03
"detta är varken politik eller åsikter, utan en fakta och saklig beskrivning av vad som hände"
Till och med jag som första gången läser ett inlägg av dig anser att det innehöll stark politiskt kritisism och var din åsikt.
Det var mycket färgat av värderande ord och skrivet utifrån din egna agenda.
Dock håller jag med dig och anser att fotografi är en viktig dokumentationsform om man anser att det är viktigt att bevara historien, men det du skrev var inte "bara fakta" utan flödade av bitterhet.
luminousoctaves   2016-07-23 19:14
»Jag förstår och håller med, men samma problem finns idag med analoga rullar. Det är inte lätt att själv framkalla en analog färgbild om man hittar en rulle.«

Nu är jag inte helt säker på vilket inlägg du svarade på, men självklart kan det finnas stora utmaningar i att framkalla 60 år gamla exponerade filmrullar. Har de inte förvarats i en någorlunda lämplig miljö är det oftast kört.

Samtidigt finns det goda förutsättningar att ta reda på hur man gör och faktiskt genomföra det.
Att blanda egen kemi är inte rocket science, det går fortfarande att få tag på de flesta baskemikalierna (tror jag), och gäller det klurig färgfilm kan man troligen köra en alternativ framkallningsprocess som ger svartvita bilder.
Själva framkallningsprocessen är busenkel, mycket enklare än att laga asiatisk wook (jag får aldrig till rätt smakbalans... men det är ju en helt annan diskussion...)

Jag har dålig koll på hur man resonerar kring digital arkivering. Jag förutsätter att man på statlig nivå har framförhållning då det gäller att digitalisera och uppdatera viktigt material till dagsakutella plattformar (Digisam m.m.). Samtidigt vet jag att man på en del konstmuseer i USA och Europa väljer att göra analoga backuper av viktiga verk, alltså högkvalitativa utskrifter på arkivbeständigt papper, för att gardera sig mot bristerna i den digitala hanteringen. Det är kort sagt ett klart intressant ämne.

PS. Hittar du en gammal färgrulle så kan det vara en god idé att prova på t.ex. Crimson. De har framkallat 60 år gamla färgrullar åt mig tidigare, som svartvitt ska tilläggas. Det jobbar (jobbade?) någon gammal räv där som kunde trixen.
George Steij   2016-08-04 16:43
Håller med dig Robin, detta är verkligen en bildskatt.. Har glömt det som fanns av det gamla i byn när jag var barn.. Vet nu hur otroligt mycket vackra miljöer som offrades av de styrande i min kommun då.. Själv började inte inse värdet av fota miljöer i stället för husdjur och kompisar tillräckligt snabbt..
2016-07-10 23:58   timofej
Varför ska det kosta så mycket? Jag vill minnas att det kostade kring en hundralapp att framkalla en färgrulle MED 10x15 kortbilder. Borde inte endast framkallning kosta typ hälften?

Dessutom är framkallningen av svartvita rullar (som antagligen det rör sig om) är betydligt enklare och därmed borde kosta ännu mindre.

*edit* Nu har jag sett filmen också. Otroligt att all _inte framkallad_ film kommer från _samma_ fotograf! Vilken fotograf skulle knäppa 1200(!) rullar utan att framkalla dem?!! Och packa filmen på detta sätt är också rätt intressant. Undrar om det finns någon mer historia bakom dessa filmer.
VisualD   2016-07-11 00:12
Det kostar mer än en hundring att framkalla med enkla kopior idag, tro mig. Dessutom är det här rullar som specialhanteras med extra varsamhet och experimenterande än närmalt framkallade för att de är extra känsliga pga åldern,
Svar från Calle S   2016-07-11 00:17
15 000 dollar motsvarar drygt 128 000 svenska kronor. Det blir 106 kronor per film för 1200 filmer om jag inte räknar tokigt.

Man kan ju anta att dels är det en svårare process att framkalla så pass gamla filmer; labbet måste också antagligen hålla strikt kontroll på vilken film som hör vill vilka anteckningar. Det är ju inte bara att slänga i tio rullar åt gången i processen utan kräver säkert mycket handpåläggning. Det kommer med all sannolikhet ta ganska lång tid. Och det för ett kommersiellt labb.

Sedan vet jag inte om det är ytterligare någon kostnad man vill ha, det krävs en del del resande, och för att kunna arkivera sådant material korrekt krävs rätt material.

106 kronor per rulle tycker jag låter helt rimligt.
ojanson   2016-07-11 00:31
Pengarna skulle även gå till kostnader för bl a arkivering.
Svar från Calle S   2016-07-11 00:33
Ja, och sedan är det massor med gratisarbete inblandat. Det här är en jätteuppgift.
RobinGee   2016-07-11 05:15
Troligtvis rör det sig inte om bara framkallning. Förr använde stora lab halvautomatisera framkallningsmaskiner, filmerna kopplades ihop i ena ända med metallklipps, gick sedan som ett ”ändlöst” band genom alla baden, torkades, och kom ut framkallade i andra ändan. Om sådana maskiner finns kvar borde det inte röra sig om mer än en eller några kronor per film. Därefter skall filmerna digitaliseras, bildbehandlas i datorn, identifieras, klassificeras, och på något sätt offentliggöras, förhoppningsvis genom webben, och hela den processen kan väl motivera kostnaden, även om volontärer i viss utsträckning utför arbetet. Själv tycker jag att det är otroligt värdefullt att gamla bilder bevaras, SvD har ju regelbundet återkommande inslag i ”mittstockholm” och en del som publiceras är en miljö jag själv en gång arbetade och fotograferade i. Sverige har varit duktiga på att bevara gamla fotografier. Bara min åsikt, men gå gärna ut och ta lite mer ”skräp” bilder. Dom blir värdefulla om 50 år när alla ”galna” politiker har ändrat om till ingen nytta.
luminousoctaves   2016-07-11 11:07
Pengarna ska enligt filmen gå till framkallning i första hand, men även saker som resor och administration.
Skanningen kommer att göras kostnadsfritt/ideellt.
Fantastisk insats! Spännande projekt.
2016-07-11 00:28   ojanson
Fascinerande. Man undrar ju vad som hände fotografen efter att alla filmer var paketerade. Dödsfall?
Kodak Verichrome är känd för att klara lagring bättre än många andra. Jag har själv soppat sådan som var över 50 år.
http://www.fotosidan.se/blogs/olles/verichrome-pan-eller-det-som-goms.htm
2016-07-11 05:52   Tony D300
Har följt rescued-film ett tag o va inte sen o skänka lite när de drog igång detta. Tycker bara det är kul att några överhuvudtaget tar sig an en sådan här mastodontuppgift.

De gör egen kemi för att de ska passa filmen från 50-talet, sånt lär ju ta en del pengar i anspråk t.ex
RobinGee   2016-07-11 06:31
Jag tror den delen inte kostar så mycket, ingredienserna i framkallare är ganska välkända och vilka som passar den tidens filmer och hur filmer förändras med tiden. På 50 talet brukade vi pytsa ihop våra egna, mest för att spara pengar. Sedan fanns det ”vildhjärnor” som la till ingredienser som kaffe, vitamin C och soda (skojar inte), och man experimenterade med temperaturen, man ökade den från ”normalt” omkring 20 grader till kanske 35, med intressanta resultat.
2016-07-11 09:01   luminousoctaves
Tycker de bilder som har framkallats ser mycket lovande ut. Spännande att det är en och samma fotograf. Jag donerade 15 dollar direkt, fantastiskt roligt med crowdfunding!!
2016-07-11 13:16   N Thomas Meldert
Ännu en Vivian Maiertyp som inte har varit intresserad av att se vad han har fotat. Det gömmer sig nog många fler rullar runt om i världen.
2016-07-11 19:31   Christer Törnkvist
Det låter som en kulturhistoriskskatt. Massa jobb självklart. Resultatet. Ja det får man se. Endra ointressant eller fantastisk. Ja hoppas på det senare :-)
Sedan måste de jobba igenom materialet för att hitta en bra framkallning. Det liknar John Hertzbergs jobbmed Andre expeditionen innan bilderna kunde framkallas.
luminousoctaves   2016-07-11 20:40
Var det inte också någon spionhistoria med rysk fotofilm där CIA klippte av små bitar negativ som framkallades i olika sorters framkallare tills man träffade rätt? Spännande det där med mörkrum!
froderberg   2016-07-11 21:01
@Erik. Låter mer som storspionen Stig Wennerströms sovjetiska spionfilmer som Säpo bad en kemiprofessor framkalla. Han fick klippa allt mindre och mindre bitar innan han hittade en framkallare som fungerade.
luminousoctaves   2016-07-11 21:29
Så var det ju!
2016-07-13 20:02   Tennoxid
Jag är en av de som har hittat en gammal filmrulle (i en kamera på en loppis) och skickade till projektet, samt donerade en slant.
Tyvärr har de inte hunnit framkalla den ännu, de har säker många före...!
2016-12-14 18:56   Kent Helgesson
Måste vara hur spännande som helst att vara med och framkalla dessa bilder.
Jag har kanske lite svårt att förstå att man kan klassa detta som skräp.
Snarare en guldgruva att gräva ur.

Merläsning

NYA-EVO Fjord 60-C: Ryggsäck för fotografer på äventyr

NYA-EVO är ett nytt märke på marknaden för fotoväskor. Bolaget var delvis svenskt i starten, men ligger nu i Belgien. De är nu på gång med sin andra fotoryggsäck. Läs mer...

Först med kulled i titan

Det amerikanska företaget Colorado Tripod Company hävdar att de gjort världens första kulled i titan, vilket gör den lättare än motsvarande kulleder i magnesium eller aluminium. Läs mer... 2

VSCO blir bara mobilapp - datorversionen läggs ner

VSCO meddelar i sin webbutik att från och med 1 mars 2019 så kommer deras filter bara finnas för mobila enheter och inte längre för datorer. Läs mer... 5

Poddradio: Så hittar du vinterinspirationen

På vintern tappar många fotografer inspirationen, men inte Fotosidanprofilen Malin Jochumsen. Då fotograferar hon som mest. Läs mer...

Brutus Östling har gjort Årets pandabok 2019

För fjärde gången har naturfotografen Brutus Östling fått motta utmärkelsen ”Årets Pandabok 2019” av kung Carl XVI Gustaf. Denna gång belönas han för boken ”Under Afrikas himlar” Läs mer... 5

Andreas Christensen vinner landskapsfototävling

Tillsammans med Huawei så har vi haft en landskapsfototävling under november. Bland över 200 bidrag vaskades till slut fram Andreas Christensens Tones of Purple fram som den slutliga vinnaren. Andreas vinner en Huawei Mate20 Pro. Läs mer... 43

Fem objektiv till Canon RF och Nikon Z från Kipon

Kinesiska Kipon är mest kända för sina adapters, men har på senare tid börjat göra objektiv. Nu börjar de göra fem av sina objektiv med fattningar för Canons och Nikons nya spegelfria småbildskameror. Läs mer... 7

Från Lightroom Classic till mobilen och vidare

Peter Györffy visar hur man på ett smart sätt anpassar sina bilder i Lightroom Classic för att skickas till telefonen och vidare till olika sociala medier med mera. Kolla in videon...

Tetenal i ekonomisk kris

Det tyska fotokemiföretaget Tetenal har hamnat i ekonomisk turbulens på grund av försendade leveranser från underleverantörer som i sin tur har problem. Läs mer...

Sony återkallar firmware till A7 III och A7R III

Det är firmware-version 2.0 till Sony A7 III och A7R III som återkallats av Sony. Läs mer... 6