** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons
Artiklar > Banbrytande utställningar får nytt liv

Banbrytande utställningar får nytt liv

 Tunnelgatan, nuvarande Olof Palmes gata. 27 september 1985. © Bruno Ehrs / Sergelarkaden. 2 september 1984. © Bruno Ehrs 

 Bruno Ehrs

På 80-talet visades två uppmärksammade Stockholmsutställningar, där fotografi och musik var i samklang på ett helt nytt sätt. Nu återupplivas utställningarna och tar plats på Fotografiska.

Text: Peter Wiklund Foto: Bruno Ehrs

Under början av 80-talet hade den traditionella dokumentärfotografin ett starkt fäste i Sverige. Den dominerade totalt inom den rikstäckande organisationen Fotograficentrum, och präglade utställningsverksamheten på Fotograficentrums galleri högt upp på Malmskillnadsgatan i centrala Stockholm.

När Stockholmsutställningen 1982 med fotografier av Bruno Ehrs och musik av Tom Wolgers öppnade på galleriet ”väcktes därför många känslor”, som Niclas Östlind, lektor på HDK-Valand, uttrycker det.

Fotografen Bruno Ehrs och musikern Tom Wolgers, 1987.

– Reaktionerna rörde både den fotografiska metoden – den ansågs stram och arrangerad – och de stilmedvetna ungdomarna på bilderna. En av de ledande fotokritikerna vid den här tiden uttryckte oro för att det här skulle kunna leda till en ökad ytlighet inom fotografi, säger Niclas Östlind.

Det ytliga kopplades också ihop med kombinationen av fotografier och Tom Wolgers specialkomponerade konstmusik som spelades upp i lokalerna under utställningen.

– Det var något helt nytt, den typen av samarbete mellan en fotograf och en musiker hade aldrig förekommit tidigare. Nu har det blivit betydligt vanligare, men på tiden var det svårsmält för många.

Borgerligt med ramar

Bruno Ehrs ser i dag tillbaka på upprördheten kring utställningen med blandade känslor.

– Jag fick höra att det var fel ungdomar på bilderna, de var fotograferade på fel sätt och jag presenterade bilderna fel – faktum är att det ansågs borgerligt att rama in sina bilder på den här tiden, berättar han.

Madeleine, inspicient. Drottninggatan 86, 1982. © Bruno Ehrs

Samtidigt såg han själv sina bilder som dokumentära. Det var porträtt av de han stötte på och umgicks med, ofta på restaurang Bistro Boheme på Drottninggatan i Stockholm. Alla bilder är tagna i närheten av restaurangen, som var något av ett vattenhål för de här ungdomarna. Han har använt stadens former – stuprör, lyktstolpar, parkeringsmätare – som fond för porträtten istället för vara i studion.

– Jag upplevde inte att jag var förtjänt av all kritik, och jag tyckte det var väldigt jobbigt. Kritikerna ville få mig till en typ av fotograf som jag inte var. Även människor som inte hade sett utställningen hade åsikter om den.

Heinz, studerande. Sergelarkaden, 1982. © Bruno Ehrs

Men det fanns även de som uppskattade utställningen, konstaterar han.

– Exempelvis kom intendenter från Moderna Museet dit och köpte fem fotografier. Det kan mycket väl ha varit första gången de köpte något från Fotograficentrum. Dessutom fick jag tidningen Fotos stora fotografpris senare samma år.

En folktom stad

Han fortsatte samarbetet med Tom Wolgers, som var en känd popmusiker i den framgångsrika gruppen Lustans Lakejer och debuterade som konstmusiker vid utställningen på Fotograficentrum.

Klara, från Posthusets tak. 28 augusti 1985. © Bruno Ehrs

År 1987 resulterade det i Stockholmssviten på Moderna Museet i Stockholm. Där visade Bruno Ehrs likaledes formstarka stadsmiljöer från huvudstaden. Miljöer som ofta är påfallande folktomma.

– Jag ville skildra den tomma söndagsstaden, så som den såg ut vid den tiden eftersom allt var stängt.

Tom Wolgers musik är också annorlunda, med mer ambitiösa kompositioner i stycken som har tydlig koppling till klassisk musik.

– Det gick bara fem år mellan utställningarna, men under den perioden har det skett en oerhörd omvandling av fotografin i Sverige. Det har blivit en professionalisering, och ett starkt intresse av att hitta nya uttryck. Man kan se det som att tiden hann ikapp dem under dessa år, säger Niclas Östlind.

Hälften är originalbilder

Nu kommer dessa båda utställningar att visas på nytt, i ett arrangemang av Niclas Östlind och konsthistorikern Joakim Geiger.

Per, bankbiträde. Sergelarkaden, 1982. © Bruno Ehrs

På Fotografiska i Stockholm visas för första gången en blandning av bilder från utställningarna – hittills har de bara visats separat – och Tom Wolgers musik spelas upp i rummen.

– Jag har lyckats leta fram en hel del av mina originalbilder som jag visade på 80-talet. Det var jag verkligen inte säker på, det där är sånt som annars lätt kan ryka i samband med en flytt eller så. Så nu kommer ungefär hälften av bilderna på Fotografiska vara exakt samma som när det begav sig, berättar Bruno Ehrs.





Publicerad 2023-09-18.

3 Kommentarer

Frekeman 2023-09-18 12:19  
Tack för tipset. Blir ett besök i oktober. Gillar Tom Wolgers musik i Lustans Lakejer. Bruno Ehrs bilder verkar sevärda också.
Svar från peterpinhole 2023-09-18 16:41
Ja, det där kan nog bli riktigt bra - extra kul med en hel del originalkopior, tycker jag.
Svar från peterpinhole 2023-09-18 16:41
Ja, det där kan nog bli riktigt bra - extra kul med en hel del originalkopior, tycker jag.
Fredrikpersson 2023-09-18 13:04  
Jag har också planerat in ett besök på utställningen och ser fram emot det. Har hört delar av Tom Wolgers musik till utställningen. Den är snygg, downtempo och ambient och passar fint till Ehrs bilder. Det finns förresten ett "artist talk" på Fotografiska med Bruno Ehrs den 1 oktober som jag tänker boka in mig på. Vill tipsa andra här om det också.
Svar från peterpinhole 2023-09-18 16:40
Bra tips! :)
jkm 2023-09-19 22:32  
Trevligt och spännande med kvalitativ fotografi från det kanske lite underskattade 80 talet. Skulle väldigt gärna vilja se utställningen… Ha det gött!
Få ut mer av Fotosidan som inloggad

Fotosidan är gratis! Som inloggad får du smarta funktioner. Du kan ladda upp 10 bilder och få kritik på dem. Du får vårt nyhetsbrev. Du kan skapa köp&sälj annonser mm

Mer premiumläsning