Annons
Annons

Proffsfoto

Zeiss gör ny normal till Sony

Sony Planar T* FE 50 mm f/1,4 ZA är ett påkostat normalobjektiv för Sonys populära A7-serie. Bakom konstruktionen står Zeiss. Sony har också offentliggjort priserna för andra nya objektiv och tillbehör.

Sony Planar T* FE 50/1,4 ZA (SEL50F14Z) har en 11-bladig bländare för att ge cirkulär avbildning av högdagerpunkter i bakgrunden oavsett bländaröppning. Bländarringens klicklägen kan kopplas ur så att bländaren blir steg- och ljudlös, vilket är praktiskt vid filmning.

Den optiska konstruktionen består av 12 linselement i 9 grupper. Två av linselementen är asfäriskt slipade och ett består av ED-glas.

Objektivet är vädertätat och väger 778 gram. Det börjar levereras under juli. Det europeiska priset är 1 800 euro.


Sony tillkännager samtidigt priser för den kommande telezoomen FE 70-200/2,8 GM OSS (SEL70200GM) och telekonvertrarna SEL14TC och SEL20TC. Telezoomen kommer att kosta 3 000 euro och telekonvertrarna 650 euro per styck.

Sony är också på gång med en blixtsändare kallad FA-WRC1M. Den kommer att kosta 420 euro. Den matchande blixtmottagaren FA-WRR1 ska kosta 240 euro.



Magnus Fröderberg
Publicerad 2016-07-11. Läst av 5601 personer.
Denna annonszon syns endast för oinloggade eller ej Plus-medlemmar. Plus kostar från 14 kr / månad
2016-07-12 08:05   snap01
den blir lätt o smidig med sina 778 gram på en liten kamera som A7. Dom här gluggarna zeiss tar fram passar bättre på hus som Nikon D810 än sony A7. Sony har totalmisslyckats med att få fram en serie på 3 täckande gluggar som är små o passar bra till världens minsta ff kamera. Jag pratar om en vidvinkel runt 20 mm en 50 mm en 90 eller 130mm.
En klassisk uppsättning man körde med om man vill ha maximal blildkvalitet med fasta gluggar.
Erik Lundeborg   2016-07-12 08:38
Håller inte med dig Ove. Jag har bl a en Batis 18mm 2,8 och en Batis 85mm 1,8 till min A7r MII - fantastiska gluggar! Visserligen relativt stora men väger inte speciellt mycket. Nu hoppas jag på en Batis 50mm också...
Chasid   2016-07-12 09:18
Det finns en del mindre objektiv i Sonys lineup. När jag fotar reportage kör jag med Sony FE 28/2 och den dedikerade vidvinkelkonvertern som ger 21mm samt Sony FE 50/1,8. Jag saknar dock ett litet smidigt 100 alternativt 135mm för reportagejobb.
unoengborg   2016-07-12 11:59
Håller med, men det skulle passa utmärkt på en lite större tyngre framtida A9 med 72 megapixel senor, dubbla minneskortplatser och rimlig batterikapacitet som det ryktas om. Fortfarande saknas dock något i stil med Nikons 14-24/2.8. Hur som helst positivt att Sony släpper fler objektiv och inte bara nya kamerahus hela tiden.
Svar från froderberg   2016-07-12 14:11
"Fortfarande saknas dock något i stil med Nikons 14-24/2.8"

De har ju en 16-35/4 om man behöver vidvinkel. Frågan är hur många som behöver f/2,8. Nikons 14-24/2,8 är varken lätt eller smidig. Men en 11-24/4 som Canon gjort skulle ju kunna vara ett komplement till 16-35:an.

För övrigt har väl Sony en bra 55/1,8 om tycker att den här är för dyr och tung. Skillnaden i ljusstyrka är inte så stor.
2016-07-12 10:15   Håkan Bråkan
1 800 Euro för ett 50/1,4 som väger nästan 800 gram till en liten spegellös kamera, jag tror jag avstår! Sony är lite galna i sin prissättning numera.
Surgeon   2016-07-12 11:50
Håller med, säkert en grym lins men 1800€ är i häftigaste laget, shoppar hellre Sigmas 50mm F1.4 DG HSM för Canon (7500:-) och MC-11 adaptern istället

Edit----Eller Samyangs nya 50mm som kommer i höst
martinot   2016-07-13 22:51
Håller med. Förutom Sigmas förträffliga Art-objektiv som nämns ovan så skulle jag även kika på Tamron SP 45mm F/1.8 Di VC USD. (Visserligen 1,8 istället för 1,4, men inte alltid en en enormt avgörande skillnad.)

Specifikt för E-mount så har Sigma har dock fördelen av deras intelligenta adapter (precis som du poängterar) som kan användas inte bara för de fasta Art-objektiven, utan med AF för samtliga av Sigmas GV-objektiv.

Här kan nog Sonys nya 50 mm få en rätt tuff konkurrens om man skall se på prestanda/pris-förhållandet (man kan ju hända att de lyckas, och att det är värt priskillnaden).

Jo, skall bli spännande att se vad Samyang kan kommer med på AF-sidan (tycker de lyckats väldigt bra på MF-sidan sett till priset).

Känns dock som om fast optik på 45-55 mm inte kommer att bli en bristvara.
2016-07-12 13:47   snap01
Vad är det du inte håller med om Erik ? Du tycker att en optik på 800 g är klockren på en liten spegelfri kamera som har utmärkts sig i reklam etc att vara världens minsta spegelösa ff kamera. Anser du att ergonomin blir bra på en liten kamera med en jätteoptik på?
Sedan nej Sony har inte släppt någon bra vidvinkel till denna kamera runt 20mm om du inte tar en nödlösning med deras adapter men ska man ha top noncht så funkar inte det o man köper inte en a7 II r om man inte vill ha bra optik oxå inte nödlösningar med adapter o massa andra märken. Så vilken optik matchar tex en zeiss 21 mm till Sony utan adapter?
Kom nu inte dragande med en risig vidvinkel zoomen dom släppt.
Erik Lundeborg   2016-07-12 13:55
De två Zeissgluggar jag nämner väger 330g respektive 475 g. Håller dock med dig att den recenserade Sony Zeiss 50mm väger i överkant men det var ju alternativen du efterfrågade och Batistobjektiven är verkligen super.
taz_k   2016-07-12 14:18
Enkelt, Zeiss Loxia 21mm matchar och överträffar motsvarande Zeiss-glugg för DSLR.
Michael f8   2016-07-12 15:07
Lätt??? Det har väl rapas upp åtskilliga spaltkilometer om hur viktigt det är med _tyngd_ i sin kamera???

Här har du ett gott alternativet till en _vidvinkel_ Ove: http://www.dxomark.com/Reviews/Zeiss-Loxia-2.8-21-review-Compact-yet-outstanding-optical-performance

Vad är problemet med vidvinklar? Magnus presenterade ett 50 mm objektiv, ett så kallat "normal objektiv" och du vill prata om vidvinklar... Vad vill du ha? Du söker juh efter stora kameror med mycket tyngd i, jag tror ärligt att du inte du hittar det här.
snap01   2016-07-12 17:24
jag söker inte efter stora kameror med tyngd har redan Nikon däremot så ser jag gärna en mindre spegelfri kamera med 3 täckande objektiv med af men du får gärna visa vilka som finns o som inte väger massor. Att slänga på heffa klumpar på ett litet hus är ingen hit ingen anledning heller blir ingen bra ergonomi.
Men tala gärna om vilka sony släppt o visa en komplett serie med af i brännvidderna 20 mm 50mm 90-130mm som inte väger bly o inte är några kompromisser med adaptrar eller konv osv.
Michael f8   2016-07-12 18:10
Kräver du att ett visst kameratillverkare _ska_ leverera enligt dina dina speccar som inget annan tillverkare har kunnat hitintills?

Blir du arg på _ett_ bolag om inte alla dina kriterier uppfylls nästa vecka?

Har du AF krav på ett objektiv, ~20/2.8, som samtidigt är lätt, topp-presterande, billigt som samtligt tecknar ut hela FF?
snap01   2016-07-12 19:19
En grunduppfattning optik är inte mycket begärt kolla tex vad Fuji släppt högklassig optik som täcker in dom flesta brännvidder o det fanns från början. Att Sony fanboys inte har problem med okompletta optik serier efter typ 5 år är väl mer talande att ni inte behöver alla brännvidder eller gillar att köra heffa klumpar eller är fanboys av adapters. Själv anser jag att en grundläggande optik serie på 3 gluggar är standard sedan lång tid tillbaka. Alla kamera märken hade det även mellanformat på analoga tiden. När jag körde Hasselblad så var 50 mm 80 mm o 200 mm exempel på det motsvarade ca 28 mm 50 samt 130.
Att sony släpper bra sensorer är inget snank men dom är ingen hit på att ta vara på signalen från sensorn eller få fram kompletta optik serier. Att bygga världens minsta ff kamera o sedan inte matcha optiken till det är klantigt för sådana saker så kommer Sony nog aldrig bli ett märke för PRO eller yrkesfotografer dom kommer aldrig hela vägen fram.
snap01   2016-07-12 19:20
Nästa vecka ? Sony a7 kamera har väl funnits snart i 5 år dom är verkligen snabba Sony 😁
Michael f8   2016-07-12 19:52
Nej, kanske inte det, men då väljer du ett annat FF-märke, med _litet_ kamerahus och _små_ objektiv, så är problemet löst.

Du valde att inte svara på frågorna, utan vill berätta att du har minsann kört Hasselblad på Hedenhös tid, det är jätteintressant att höra efter en artikel om ett 50/1.4 släpp med 11-bladig bländare och steg/steglös bländare från en helt annan tillverkare.
Anders F. Eriksson   2016-07-12 20:13
Sony A7 och A7r började säljas i oktober 2013, så för drygt två och ett halvt år sedan.
martinot   2016-07-13 22:39
Michael: "Lätt??? Det har väl rapas upp åtskilliga spaltkilometer om hur viktigt det är med _tyngd_ i sin kamera???"

Det är ingen som vill ha tyngre objektiv än nödvändigt. Däremot så vill (iaf de flesta) fotografer arbeta med att balanserat paket och system (där känsligheten för obalans varierar emellan olika fotografer). Det innebär att man ibland vill ha ett tyngre kamerahus för att väga upp just den tunga optik som monteras på huset.

Det innebär dock inte att någon (mig veterligen) önskar tung optik i sig. Har faktiskt personligen aldrig hört talas om det.
Michael f8   2016-07-25 11:58
Här är vi inte överens om den uppfattning, men det är OK :-)
Tyngd eller inte, så är behoven eller önskemålen olika.

Här är det från aktuella åsikter:

http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=24423
"Tungt men det gillar jag"
"Hela objektivet andas kvalité med en tyngd och en manuell fokus ring med den rätta känslan"
Lika många som också tycker att det är negativt med tyngd.
martinot   2016-07-25 13:11
Ok, då är jag med.

Även om jag personligen normalt vill ha ett så lätt totalpaket som möjligt (men balanserat), så kan jag absolut förstå de som ser aspekten tyngd = inger mekanisk byggkvalitet, långsiktig hållbarhet och förtroende (även om korrelationen kanske inte alltid behöver vara precis 100% där, så kan det ibland säkert finns en viss sådan).
2016-07-12 23:04   Sten-Åke Sändh
Jag tycker ni glömmer bort en sak i den här diskussionen och det är det faktum att om man nu har en "state of the art" sensor med 40+ Megapixel så har man en helt annan flexibilitet än förr i efterbehandlingen. Idag kanske man faktiskt rent praktiskt inte behöver fler än två objektiv för att täcka en den klassiska treenigheten en del talat om här. De nya FF Sony-husen har alla stabilisering också vilket under vissa omständigheter ger dem möjligheter att kompensera den ljusstyrka alla far efter (i de flesta fall utom i jakten på kort skärpedjup). Fujis APS-C -system kan aldrig konkurrera med vilket FF-system det vara må i vissa avseenden så det går inte att jämföra bildkvalitet ett till ett för det är två system med vissa givna för och nackdelar båda två.

Det finns heller inga som hittills klarat att göra riktigt små och lätta objektiv som har både fantastisk bokeh och superskärpa. Vill man ha riktigt små och smidiga objektiv så måste man kompromissa och det är fortfarande så att de smidigaste objektiven gjordes på 70-talet då tillverkarna tävlade om att göra små objektiv. Tyvärr är dessa manuella allihop precis som Leicas varit i evigheter fram till nu. Sony försöker nu i sin GM-serie göra ljusstarka objektiv som både är ljusstarka och ger suverän bokeh och som också är tysta (för filmningen kräver det) med vad jag förstår delvis nya konstruktioner. Nackdelen med den kompromisslösheten är vikt, storlek och det kostar.

En del av dessa objektiv (inklusive detta) skulle jag aldrig vara intresserad av personligen men det beror på att jag främst väljer utrustning designad för att vara optimal på resande fot. Andra har helt andra krav och bryr sig heller överhuvudtaget inte om vad sakerna kostar bara de ger kompromisslös optisk prestanda. Andra kommer heller aldrig ha råd fast de vill, men det innebär alltså inte att möjligheten saknas för de som har pengarna.

Det börjar nu finnas ett rätt stort utbud av tillgängliga objektiv även för FF som precis som Anders skriver endast funnits i drygt två år. De hål i utbudet som fortfarande finns blir allt mindre och färre. Förr gällde det just en hyfsat ljusstark normalzoom 24-70 och längre telen. Nu finns en normalzoomn som håller måttet rent prestandamässigt och då hänger vi upp oss på designen och att det väger och är otympligt eller som sagt att det kostar. När det gäller telen så spelar nog det faktum att man måste skruva på en Sigma MC-11 -adapter för att få på dessa en mindre roll. Dessa objekltiv ärr ändå så jättestora att det borde vara det minsta problemet. Viktigare i det fallet är istället att Sigmas system faktiskt stöder alla nya finesser som finns i husen lika bra som Sonys egna objektiv. Det borde vara just det som är det viktiga tycker jag - att all funktionalitet funkar med andra tillverkares objektiv också. Då behöver det heller inte nödvändigtvis vara Sony som gör alla tillbehören längre. Nu finns 15 objektiv i alla möjliga varianter tillgängliga från Sigma också. Ofta väldigt bra grejor.

Jag har både native-objektiv och ett antal äldre manuella små objektiv. Jag tycker det viktiga är att man KAN välja en kompromiss och bära med sig minimal storlek och vikt men det är ett aktivt val man gör vid varje fototillfälle. Jag har mitt 35mm/2,8 Zeiss på nästan alltid om jag bara vill ha något så litet och lätt som möjligt ute på gatan och då har jag medvetet lämnat allt annat stort, ljusstarkt och långt hemma. Är det det ni stör er på att ni måste göra kompromisser - alltid? Jag vet ju att sedan jag helt gick över till spegellöst (har både APS-C och FF) så är kameran alltid med. Så var det långtifrån alltid med mina klunsiga tjockiskameror.

Jag tror att man måste inse att man inte alltid kan hålla sig med en kompromisslöshet i ord om man samtidigt inte vill kånka, gnälla över skrymmande grejor eller betala vad det kostar. Sen är det ju också så att även om Sony redan gjort ett antal riktigt bra objektiv rent optiskt (en del riktigt små också), så är ju just E-mount och A7-plattformen designad så att man praktiskt taget kan skruva på vad som helst i objektivväg. Det är mer än man kan göra på snart sagt vilket annat system som helst. Så det är OK att skruva på både Leica- och Zeiss-objektiv om man nu tycker det är bättre. Men väljer man Leica så får man väl stå ut med att de inte har mycket till zoomar att erbjuda trots att de hållit på sedan 1925. (Ja vem vet, de kanske t.o.m. fått till en zoom de med som inte bara är tillverkad för andra tillverkares system. De fick ju till slut även till ett AF-system fast man vant sig vid att det nog aldrig skulle ske det heller).
2016-07-13 06:33   snap01
State of art sensor visst men siganlbehandlingen från Sonys sensorer finns det andra företag,som är bättre på. Sony kommer aldrig hela,vägen fram varken på siganlbehandlingen från sensorn eller optik eller tillbehör blixtar osv.
Sten-Åke Sändh   2016-07-13 14:30
Nikon har ingen modell än med den sensor som sitter i A7r II så det vet vi inget om än och de skillnader vi sett numera är väldigt marginella enligt DxO. Det är marginella skillnader mellan vad Sony får ut ur den gamla 36 MP sensorn i A7r och vad Nikon lyckas med i D800. D5 har val bara 21 Mpixel om jag inte läst fel, så det är en annan sensor och en kamera med helt annan profil.

Det som jag menar är det mest intressanta här är inte skillnader i DR på marginalen eller brus på höga ISO i dåligt ljus utan just det faktum att sensorn har riktigt hög upplösning som gör att man har stort svängrum att beskära om man har bra objektiv som drar nytta av detta. Det öppnar för en delvis ny syn på behovet av en standarduppsättning objektiv.
Michael f8   2016-07-13 15:44
Ove, varför vill du att ska vara så?
martinot   2016-07-13 22:29
Håller med Sten-Åke här. Det är ju inte DR, utan den allt högre upplösningen hos moderna sensorer som innebär att man som fotograf får större möjligheter att beskära i efterhand i datorn eller zooma digitalt i kameran (för de som föredrar det).
Sten-Åke Sändh   2016-07-13 23:57
Ove, jag tycker du fastnat väldigt mycket i gamla problembeskrivningar och det är du väl kanske inte helt ensam om. Men det har som sagt hänt väldigt mycket det senaste året som starkt ändrat på mycket av problembeskrivningen kring Sony i allmänhet och A7 i synnerhet. Sony kommer aldrig hela vägen skriver du och missar att Plattformen är långtifrån bara Sony vare sig det gäller objektiv eller andra tillbehör.

När det gäller A7-plattformen har den ett antal unika "selling points" / funktioner och egenskaper, som inte finns någon annanstans idag. De senaste A7 II:orna har bildstabilisering i husen vilket innebär att jag med min A7 II:a får stabilisering för precis allt jag skruvar på inklusive gamla manuella Konica Hexanon, Pentax SMC-M, Olympus Zuiko eller varför inte både Samyangs och Zeiss manuella nya i Loxia-serien. Det gör att Sony nu kan erbjuda stabilisering ihop med våldsamt många fler objektiv än både Canon och Nikon kan tillsammans och Canon har väl f.ö inte ens stabilisering i sina populära "work horse" 24-70mm/2,8 L men det kommer säkert snart, för Nikon har ju lanserat motsvarande objektiv med stabilisering i år först. Det kommer nya objektiv till E-mount och A7 från alla möjliga tillverkare snart sagt varje vecka nu för tiden. Sigma har dessutom genom sin smarta adapter MC-11 gjort alla sina Global Vision-objektiv i Art- och Contemporary-serierna tillgängliga för Sony och de är den första adaptertillverkaren som lyckats se till att deras objektiv för lika bra stöd för kamerornas funktioner och finesser som om man använder Sonys egna E-mountobjektiv.

Det finns vid sidan av detta ett antal AF-relaterade lösningar som är helt unika för Sony med bl.a. 400+ PDAF-fokuspunkter som täcker hela bildytan - inga andra har det vad jag vet. 100+ CDAF-områden likaledes täckandes hela bildytan. Ovanpå detta följande Eye Focus och marknadens kanske smartaste Face Detection.

Ingen annan FF-tillverkare som förlitar sig på den gamla DSLR-tekniken kan mäta sig med Sonys AF-precision i företagets spegellösa kameror. Det är by design och kommer bestå så länge man håller fast vid DSLR-tekniken.

Man kan även avfyra de nya kamerorna fullständigt ljudlöst (för man har ju inget spegel- och slutarrassel som förhindrar detta att ta hänsyn till) och man har i evigheter haft följande AF även vid filmning och då även i huvudsökaren (EVF:en) och inte bara via displayen.

Det är sant att Sonys FF-plattform bara funnits i drygt 2 år. Det är så kort tid Sony haft en spegellös professionell plattform och så lång tid har man alltså haft på sig med både objektivutbud och tillbehör i form av exv. blixtsystem som du nämnde explicit. Det har varit ett visst problem helt klart men väldigt mycket har hänt bara det senaste året.

När det gäller blixtsystemet och tillbehör till det så är det glädjande att det just där hänt massor. Med A7-orna bröt Sony med Minolta-arvet och införde standardblixtsko. Det krävs dock mer. Det krävs att alla som gör den typen av tillbehör även stöder Sonys blixtprotokoll på samma sätt som man stöder Canons och Nikons och det gör en del nu.

Med bl.a. Nisssin i700a och radiofjärrstyrenheten Air 1 (styr upp till 24 blixtar i 3 grupper på upp till 30 meters avstånd) så fick vi tillgång till denna fantastiska teknik innan kameratillverkarna ens själva tagit fram en motsvarande i en del fall. Självklart stöds även "high speed synk" och blixtzoomning där blixtens bildvinkel anpassas automatiskt till vald brännvidd på objektivet man har på för tilllfället om man har nativeobjektiv förstås. Priset är bara drygt 2000 spänn bra mycket mindre än hälften av vad Sony skulle tagit för denna teknik om man då haft någon ens att sälja, så alla har råd med detta.

Vill man ha ännu starkare grejor och kan betala, så finns nu även schweiziska Elinchroms grejor till Sony precis som till Nikon och Canon.

Läs gärna själva - glöm inte recensionerna hos B&H om Nissin:

http://www.bhphotovideo.com/c/product/1127490-REG/nissin_nd700ak_s_di_700a_flash_air_1.html


Här kan ni läsa om Elinchrom

http://www.sonyalpharumors.com/now-preorder-new-elinchrom-el-skyport-transmitter-plus-hs-sony/

http://www.johnwilhelm.ch/#!The-Elinchrom-HS-System-for-Sony/tn977/5731ca5a0cf20c962d03d817


Genom smarta allianser har Sony även täppt till de hål som funnits där stöd för Sonys kameror hanterats styvmoderligt av exv. Adobe. Vi har länge saknat annat än dåliga plug in hack till Lightroom för tethering/direktfångst med dator men med Phase One-alliansen får vi nu både en bättre hantering av Sony RAW (ARW) och marknadens bästa tethering och det till ett mycket billigare pris än vad alla andra betalar för Capture One. Vi betalar 50 U$ för full version för Sony-kameror enbart med alla andra betalar flera tusen. Det är första gången jag varit med om bättre villkor för oss Sony-användare. Även DxO stöder oss med mängder av profiler även för Sony-kombos kamerahus/objektiv för en smart och effektiv hantering av våra RAW.

Det är klart att det fortfarande finns en del hål och imperfektioner i både Sonys egna produkter och andras men de hålen fylls snabbt av både Sony och Zeiss och inte minst alla tredjeparts tillverkare

Så bilden nu är långt mycket bättre än för bara ett år sedan och det mesta börjar faktiskt falla på plats nu så det är verkligen synd att bara klaga. Jag tycker utvecklingen de senaste åren med Sony varit helt fantastisk. Till slut så studera gärna DxO:s diagram. Där framgår det väl ganska bra att är det några som har och har haft problem med exv. DR så är väl det inte Sony direkt. Hittills är det väl dessutom bara Sony som har en FF-kamera med bakbelyst sensor som ytterligare ökat det tekniska gapet till konkurrenterna. Canon har ju fortfarande inte ens lyckats sluta DR-gapet vi haft till Canon på fem hela år så de fick hitta på något annat - ännu fler pixlar var förmodligen enklare. Visst kan vi diskutera signalbehandling på marginalen men Sony har faktiskt redan hoppat till nästa tuva och det är fr.o.m. nu BSI-sensorer även för FF.

Jag hyser också stor tillförsikt inför framtiden och ett skäl till detta är den innovationstakt som Sony håller. Den är betydligt snabbare än konkurrenternas och manifesterar sig i kortare produktcykler för kamerahusen. Jag ser även ett starkt engagemang hos Sony för att verkligen leverera toppklass objektiv nu för de mest kräsna och mest kompromisslösa kunderna. De prioriterar prestanda och sedan får både vikt, storlek och pris bli det det blir. Möjligen behöver en del av oss vänja oss vid det nya i just det inklusive jag själv. Men det går att göra kompromisser med allt detta om man vill och valen kommer fortsätta öka i omfattning.
Sten-Åke Sändh   2016-07-14 14:02
Även Sony lanserar nu sin systemvariant på radiostyrda blixtar via SAR. Så nu finns det åtminstone tre tillverkare i olika prislägen att välja på när det gäller blixtsystem, billigast Nissin, mitt emellan Sony och dyrast Elinchrome. Alla stöder TTL och Sonys blixtprotokoll inklusive High Speed Synk. Till och med den billigaste lösningen från Nissin stöder synk av blixtzoom med vald brännvidd även med zoomobjektiv.
2016-07-13 12:03   martinot
Ser bra ut. (Har saknat 50mm för E-mount.)
Svar från froderberg   2016-07-13 15:09
Det finns både E 50/1,8 och FE 55/1,8, så helt tomt runt 50 mm har det inte varit. Men den här gluggen siktar väl på dem som vill ha proffsprylar i toppklass, den typen som köper Canon EF 50/1,2L eller Nikon 58/1,4.
2016-07-13 17:32   x-country
Det är synd att Sony som har en sådan elegant och liten spegellös fullformatare gör sådana klumpiga objektiv. Jag blev sugen på A7:an när den kom men när jag fick se objektiven så försvann suget. Det är synd för det hade varit kul med ett kompakt alternativ för Leicasystemet är lite för dyrt för mig.
martinot   2016-07-13 23:10
För små smidiga spegellösa system så tror jag att det i många fall kan vara värt att faktiskt gå ner i sensorstorlek till tex APS-C (eller för de absolut smidigaste och lättaste systemen, Micro 4/3).

Skulle personligen skippat FF om liten storlek och tyngd är viktigt för ett kamerasystem (för ifrån början redan större och tyngre DSLR:er så tycker jag däremot att FF normalt bjuder på en bättre ratio i förhållandet prestanda/vikt-storlek).
Sten-Åke Sändh   2016-07-14 00:17
Håller med Martinot. Det finns självklart en stor potential fortfarande i både Sonys och inte minst Fujis APS-C -system. Jag har också kompisar som bara kör MFT och älskar det. Det är en jättebra kompromiss det med i vissa avseenden. I bästa fall (men inte alltid) är dessa både mindre och inte minst bra mycket billigare.

Andra som jag själv kommer att ha både APS-C och FF parallellt av olika skäl.
martinot   2016-07-14 00:47
Japp. Spegellösa som Sony A7-serien och Hasselblad X1D fyller helt enkelt en liten annan nisch och syfte.

Förhopningsvis kommer en "A9" som gör detta ännu mer tydligt (och en lite mer balanserad matchning och logik bakom vissa av Sonys objektivlanseringar, som jag kan förstå idag ibland kanske kan upplevas något märkliga).
x-country   2016-07-14 00:57
Det är så sant och snart så har jag valt just ett mindre format som komplement till mitt spegelsystem men jag tycker fortfarande att det är synd. Den nya 50 millimetern är ju i princip lika stor som F4-zoomarna 16-35 och 24-70. Jag tycker man tappar poängen med spegellöst när man gör så här. Man tar bort spegeln och krymper avståndet till sensorn men gör längre objektiv istället.
2016-07-13 23:17   larsborg
Om nu några tycker optiken Sony Planar T* FE 50 mm f/1,4 ZA är alltför dyr och tung, vilket relativt den är, då är ni med all säkerhet inte den tänkta målgruppen! Sony har nyligen släppt en 55 mm f/1,8, kompakt och kompetent, för oss fattiglappar, köp den och gnäll mindre. :-)
Sten-Åke Sändh   2016-07-14 00:33
Ja, kolla gärna dagens utbudet hos Cyber av FF-kompatibla objektiv från Sony och Sony/Zeiss. Det finns ju denna dubblering av billigt och mer ljusstarkt och dyrt även för 35:orna. Det finns även ett hyfsat billigt 28mm/2,8.

https://www.cyberphoto.se/foto-video/objektiv?MF=13&subMONTH=133&subMF=13&objtype=999&fullformat=yes&sortera=utpris

De flesta objektivkategorierna är fyllda idag även om det aldrig är fel med ett ännu större utbud. Ser vi till alla objektiv som nu finns för E-mount hos Cyber, så blir listan längre och idag finns 44 objektiv att köpa som tecknar ut FF.

https://www.cyberphoto.se/foto-video/objektiv?MF=13&subMONTH=133&subMF=999&objtype=999&fullformat=yes&sortera=utpris
Sten-Åke Sändh   2016-07-14 13:57
Ska man vara petig så finns det nu 44 objektiv plus 9 st Art-objektiv från Sigma som har fullt stöd för native E-mount för FF med adaptern MC-11, så det blir alltså 53 alternativ nu.
martinot   2016-07-19 21:45
Lars, jag är ingen "fattiglapp", men det innebär inte att jag vill betala hur mycket som helst för en prestanda som inte motsvarar priset jämfört med vad jag kan få på andra håll. Det spelar ingen roll om jag köper ett objektiv, en kamera, en bil, eller någon annan kapitalvara.

Har inte testat Sonys "billiga" 55/1,8, men skulle vara intressant att se hur det presterar i förhållande till konkurrensen ifrån Nikon och Canon. Mycket hänger på prestanda/pris även där (gav 1000-lappen för nytt Nikon AF-S 50/1,8 G, även om det normalt ligger på ca 1500-1800).
2016-07-19 23:51   martinot
"Bakom konstruktionen står Zeiss."

Det där är jag benägen att tro följer tidigare exempel, och inte stämmer helt praktiskt i verkligheten (tills annat är bevisat). Zeiss konstruerar normalt Zeiss objektiv som Zeiss säljer, medans Sonys objektiv (som detta) normalt konstrueras av Sony.

Detta är inte någon större skillnad ifrån att de objektiv som jag har ifrån "Panasonic Leica" främst är konstruerade av Panasonic, och inte av Leica.

Man skall vara medveten om att det är mycket PR-snack som inte alltid (ibland ofta inte) stämmer med verkligheten.

Detta gör dock inte detta objektivet sämre på något sätt. Det är helt garanterat ett väldigt högpresterande objektiv (annars så skulle inte Sony kunna ta ut de höga priserna som de satt på detta).

Sony är duktiga och har en lång kompetens inom avancerad optisk design (inte minst efter arvet ifrån Minolta). Slutresultatet sitter ju inte i "klisterlappen" eller logotypen, utan i hur det presterar i verkligt användande - oavsett märkningar och färgglada flaggor.
Sten-Åke Sändh   2016-07-24 17:10
Visst men pris/prestanda handlar också om vad man faktiskt kan ta ut från en märkesdrogad kundkrets. Kolla länken nedan som jag tog via SAR. Det blir ibland näst intill komiskt när testare tror att ett dyrare objektiv bara måste vara sämre än ett dyrare.

Nedan har en testare som testar Zeiss/Sonys nya 50mm/1,4 mot Samyangs nya AF 50mm/1,4 svårt att tro sina ögon när denna Samyang slår Zeissen i center, mid och i kanterna. Priset på Zeissen är ca 1500U$ och Samyangen kostar ca 7000$. En del har tyckt att 7000:- för en "no name" normal varit väl högt trots att Samyang nu skickar med AF som saknats tidigare.

http://www.sonyalpharumors.com/big-new-50mm-lens-battle-zeiss-50mm-f1-4-fe-versus-samyang-50mm-f1-4-fe-surprising-conclusion/


“From the outset, hot, first finding emerges: in all openings, the Samyang leading the debate, with a center always has a better resolving power. The maximum dive is for both goals achieved at f / 8, but again, be it in the center, on the outskirts or in the corners, the Sony lets himself be dominated. Also, on our first tests, vignetting of Planar seems more marked us, which is not necessarily aesthetically unpleasant. Intuition specify when our field tests.”

I am not sure but I think they maybe got a wrong calibrated lens sample from Sony? I find it almost impossible the Samyang can be better than the new Zeiss! Also because just recently Lensrentals said about the Zeiss 50mm FE that “the center sharpness in particular is unheard of in a 50mm lens“. So please take the Lesnumeriques test results with a grain of salt….

Samyang 50mm f/1.4 FE autofocus lens is now available for preorder through BHphoto.
Zeiss 50mm f/1.4 FE Planar preorders at BHphoto, Amazon, Focuscamera. Calumet.de. Cyberport.de. PhotoPorst. Jessops. WexUK.
(slut citat)

Kolla priserna om du vill på B&H om du inte tror mig.
martinot   2016-07-25 00:17
Väldigt intressant! Får mer och mer respekt och intresse för det som Samyang levererar. Tror att deras AF-serie för E-mount kan bli en av de bästa saker som hänt systemet på länge. Verkar vara väldigt lovande, och speciellt just ett grymt prestanda/pris-förhållande jämfört med det mesta på marknaden. Riktigt spännande att se fler av deras nya objektivserie hitta ut till testare och slutanvändare.

Merläsning

Multiblitz åter i Sverige

Det tyska blixtmärket Multiblitz har fått en ny generalagent i Sverige. Multiblitz är det äldsta blixtmärket på marknaden och nästa år fyller de 70 år. Multiblitz är ett populärt märke bland skolfotografer. Läs mer...

TEST: Sigma 135/1,8 DG HSM Art

Plus Sigmas Art-serie har blivit synonym med hög kvalitet. Nya Sigma 135/1,8 Art är inget undantag. Objektivet är faktiskt bättre än bra med extremt hög optisk prestanda. Läs mer... 17

Profoto A1: Kraftfull speedlight anpassad för ljusformare

Det finns många tillverkare av kompakta kamerablixtar, speedlights, men få som gör blixtarna anpassade för att användas med ljusformare. Det har svenska Profoto tagit fasta på och utvecklat sin första kamerablixt: Profoto A1. Läs mer... 20

Phase One Trichromatic ger exaktare färger

Tillsammans med Sony har Phase One utvecklat ett färgfilter framför sensorn som ska ge mer exakta färger än tidigare filter. Det gör premiär i det nya bakstycket Phase One IQ3 100MP Trichromatic. Läs mer...

TTL-sändare för Fujifilm från Profoto

Profoto fortsätter utveckla sändare med TTL-blixtautomatik för fler märken. Sedan tidigare finns sändare för Canon, Nikon, Sony och Olympus. Nu kommer även en sändare som passar med Fujifilms TTL-system. Läs mer... 2

Fyra nya L-objektiv från Canon

Canon har uppdaterat sina L-zoomar de senaste åren. Nu är det dags att ersätta flera objektiv med fast brännvidd och addera några extra. Tre av objektiven är tilt/shift-makroobjektiv och det fjärde är ett kort ljusstarkt tele med bildstabilisering. Dessutom lanseras en ny makroblixt. Läs mer... 6

Hasselblad X1D får elektronisk slutare

Hasselblad fortsätter att utveckla nya funktioner till X1D-50c. Med den senaste versionen av kamerans mjukvara ges möjlighet att ändra storlek på AF-punkterna och att aktivera elektronisk slutare. Läs mer... 1

Nikon D850 - Vi har provat den

Vi har provat Nikon D850. Det dominerande intrycket är av en genuin universalkamera som skall klara alla sorters fotouppdrag. Som bonus har den smarta finesser som heltyst läge och fokusstackning. Läs mer... 56

Nikon D850 är snabb och högupplöst

Nikon D850 har en bakbelyst 45-megapixelsensor och kan ta upp till 9 bilder per sekund. D850 kan även filma i 4K med hela sensorns bredd och har samma 153-punkters som autofokus Nikon D5. Läs mer... 63

TEST: Sony A9

Plus Sony A9 har utsetts till Årets kamera av EISA. Även Fotosidan ger kameran högt betyg. Sony A9 klarar 20 bilder/sekund, har nästan 700 fokuspunkter och översamplad 4K-video. Kameran håller vad den lovar, men det finns några irriterande småmissar. Läs mer... 45

Patent- och marknadsdomstolen fäller Wikimedia

Patent- och marknadsdomstolen har, i linje med Högsta domstolens tidigare beslut, fastställt att Wikimedia och andra som vill lägga ut omfattande samlingar av konst i offentlig miljö på nätet måste söka en bildlicens. Läs mer... 136

Dubbla processorer i Tamron SP 24-70/2,8 Di VC USD G2

Tamron SP 24-70/2,8 Di VC USD var världens första 24-70/2,8 med bildstabilisering. Nu har Tamron gjort om det populära objektivet med bättre mekanik, vädertätning, effektivare bildstabilisering och snabbare autofokus. Läs mer... 22

Zeiss Milvus 35/1,4 är ljustark och videoanpassad

Det tionde objektivet i Zeiss Milvus-familjen är en ljusstark och väderskyddad vidvinkel, främst tänkt för reportage, gatufoto och video. Läs mer... 29

4K och nytt råformat i Canon Eos C200

Canon utvidgar sitt Cinema Eos-system med C200 som blir den billigaste modellen med 4K. Canon Eos C200 är först ut med det nya råformatet Cinema RAW Light. Läs mer... 6

Triss i vidvinklar från Nikon

Nikon lanserar tre nya objektiv – alla med kraftig bildvinkel. En ljusstark supervidvinkel, en prisvärd ultravidvinkelzoom samt en fisheye-zoom. Läs mer... 34

Vi provar Sonys nya zoomar

Fotosidan har fått möjlighet att prova Sonys nya vidvinkelzoomar FE 16-35/2,8 GM och FE 12-24/4 G samt den nya telezoomen FE 100-400/4,5-5,6 GM OSS. Tre imponerande objektiv som utökar Sonys sortiment i bägge ändar av brännviddsskalan. Läs mer... 8

Fel på AF i vissa Canon-objektiv

Canon har upptäckt att visa objektivserier har defekt autofokus. Det är gratis att att få objektivet reparerat. Här kan du se om du är drabbad. Läs mer... 1

TEST: Panasonic Lumix GH5

Plus Panasonics GH-modeller är bra stillbildskameror, men deras fokus har hela tiden varit video. Nya GH5 tar videoprestanda och videofinesser till nya höjder. Dessutom utlovar Panasonic att att GH5 ska få ännu fler funktioner framöver. Läs mer... 9

Två vidvinkelzoomar från Sony

Sony utökar sitt objektivprogram på vidvinkelsidan med två nya vidvinkelzoomar, ett G-objektiv och ett GM-objektiv. Läs mer... 10

Profoto B1X ger mer kraft

Profotos batteridrivna blixt B1 ersätts av B1X som ger mer kraft i batteriet, med inställningsljuset och i HSS-läge. Dessutom lanseras fler OCF-ljusformare. Läs mer...