Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Proffsfoto

Artiklar > Canon centraliserar servicen till Göteborg

Canon centraliserar servicen till Göteborg

För tre år sedan stängdes Canon-verkstaden i Malmö. Nu har även verkstäderna i Stockholm och Linköping bommat igen eftersom Canon koncentrerar all service till Mölndal utanför Göteborg.

Som kompensation bjuder Canon på frakten om man lämnar in utrustningen hos vissa fotohandlare.

I ett brev som gått ut till Canons yrkeskunder skriver Canon att det krävs allt mer avancerade mät- och kalibreringsutrustning och detta bara finns på Canon RCC i Mölndal.

Samtidigt har Canon tecknat avtal med fotohandlarna Scandinavian Photo och Goecker så att canonutrustning kan lämnas i till service i deras butiker utan någon extra kostnad.

– Det kan naturligtvis finnas ett värde att kunna prata med serviceteknikern direkt när man lämnar in sin produkt, men idag krävs så avancerad och dyr utrustning för att laga kameror att vi inte kan ha kvar de lokala verkstäderna, säger Anders Sävås på Canon Svenska AB. 

Han påpekar att Canon utvecklat ett system med fasta priser för att göra det enklare när man skickar in prylar till service. För professionella foto- och videoprodukter lämnas 12 månaders garanti vid service till fast pris. För konsumentprodukter och andra reparationer lämnas 6 månaders garanti.



Publicerad 2017-05-03.

4 Kommentarer

ankarback 2017-05-04 11:45  
Bra att ni lagt ut info om detta. När jag ringde canon igår om service visste dom inte ens om det själva :)
Nackdelen med detta som jag ser det är att man blir av med kameran längre tid. Nu tar det minst 2 dagar extra för transporten fram och tillbaka till Mölndal.
Ludix 2017-05-04 21:40
Dom skickar med UPS som levererar till nästa dag så det är nog ingen större nackdel :)
Robin de Blanche 2017-05-04 18:23  
Håller tummarna för att det nu blir lite högre kvalité på reparationerna. Senaste reparationen av ett sigma 70-200 resulterade i en sämre produkt efter att det kom hem, var sådär lagom kul att upptäcka när man pröjsar dyra pengar. Att sedan få svaret "vi gör så gott vi kan och testar produkter grundligt innan vi skickar tillbaka" ger mig fortfarande lite sådär bra känslor över att det nu är min enda lösning...
Svar från froderberg 2017-05-05 13:06
Canons verkstad reparerar inte SIgma, så jag förmodar att det är Sigmas reparation du är missnöjd med.
Robin de Blanche 2017-05-10 09:35  
Vill bara klargöra att mitt objektiv som reparerades vad ett sigma 70-200 men det skickades inte ens till Canon (såklart) utan Tura Scandinavia för reparation. Det är jag som kommer ihåg helt fel och rör ihop alltsammans. Många reparationer under åren!

Merläsning

ANNONS