Annons

Proffsfoto

Artiklar > Profotos VD: Därför satsar vi på smartfon-marknaden

Profotos VD: Därför satsar vi på smartfon-marknaden

Profotos VD Anders Hedebark med en av deras senaste produkter, A1X.

 

Svenska Profoto har varit high-end-blixtmärket för yrkesfotografer runt om världen. Sedan några år tillbaka satsar Profoto bredare och de nya produkterna C1 och C1 Plus är en del i en medveten strategi att nå alla bildskapare.

Varje år säljs det 1,6 miljarder mobiltelefoner samtidigt som antalet vanliga digitalkameror som säljs sjunker.

Med de nya enheterna C1 och C1 Plus tänker sig Profoto att nå ut till den halvmiljard smartfon-användare som är ambitiösa bildskapare. Ändå vill inte Profotos VD Anders Hedebark säga att de ger sig in i ett nytt segment.

– Smartfons är kameror som alla andra, så det här är egentligen inget nytt för oss. Vi tror att fotografering med mobiltelefoner kommer att växa och därför satsar vi på att ta fram passande produkter. Vi vill göra det lättare och roligare att skapa bilder.

– C1 och C1 Plus ligger i samma linje som började med B1 och följdes med B2, A1, B110 och så vidare. Produkterna blir mindre och mer lättanvända. Men vi kommer att fortsätta att utveckla produkter i alla segment.

Profoto C1 Plus

Är du nervös idag på lanseringsdagen?

– Nej, det är bara spännande och jag är förväntansfull. Det är samma resa som när vi lanserade B1, men då visste vi inte riktigt vad vi gav oss in på, det gör vi nu.

Anders Hedebark berättar att Profoto länge var ett litet företag som länge jobbat med klassisk blixthårdvara, men batteriblixten Profoto B1 som lanserades för sex år sedan kom att förändra företaget. Det var en satsning på en bredare målgrupp och försäljningen tog fart ordentlig. Företaget valde att satsa pengarna på mer produktutveckling.

– Vi har vuxit till 150 anställda på huvudkontoret i Sundbyberg och vi fortsätter att växa. Just nu har vi 15 platsannonser ute, främst hårdvaru- och mjukvaruutvecklare. Det är alltså en ökning med 10 procent. Vi satsar ungefär 11 procent av vår omsättning på utveckling. i och med att vi växer så lägger vi mer och mer pengar på utveckling varje år.

Idén till C1 och C1 Plus kom för sex år sedan. Men så lång tid har det inte tagit att utveckla produkterna. Utvecklingstiderna blir allt kortare och kortare.

– Eftersom teknikutvecklingen går allt snabbare måste vi också bli snabbare. På våra större blixtar har vi upp till åtta år mellan produktcyklerna. Tidigare jobbade vi med klassisk teknik och nu är det mer högteknologi. Det är mer mjukvara i produkterna, vilket också gör det enklare att uppdatera befintliga produkter. 

Till C1/C1 Plus och B10/B10 Plus finns en Profoto-app för Apple Ios. Det har varit mycket jobb bakom den, lika mycket jobb som med att utveckla hårdvaran, berättar Anders.

Men varför finns det ingen Android-app?

– Det kommer, men det är inte så lätt. Det finns tiotusentals olika Android-telefoner och alla fungerar på lite olika sätt. Vi kommer att få välja vilka vi kan ge stöd åt. Jag vågar inte säga när appen blir klar.

C1 och C1 Plus använder en led-panel som blixt istället för ett blixtrör, hur fungerar det?

– Man överspänner led:arna genom att skicka en fyrkantsvåg, det är alltså ingen kondensatorurladding som med en konventionell blixt.

Hur har mottagningen av A1/A1X varit på marknaden?

– Vi har blivit förvånade över i vilka volymer vi fått ut A1:an. trots allt är det en high-end-produkt som ligger högre i pris än de flesta speedlites.

Det var en del rabalder när Godox V1 lanserades eftersom den liknade Profoto A1, hur har det gått med den konflikten?

– Med A1 har vi en del patentansökningar. När de vinner laga kraft kommer vi att använda oss av dem, det gäller inte bara Godox. Med C1/C1 Plus har vi redan en lång rad godkända patent.

Hur lång tid tror du det tar innan någon kommer att kopiera C1-modellerna?

– Det dröjer nog inte så länge. Vår ambition är att ständigt vara teknikledande och fortsätta utveckla den här produktserien och följa kundernas framtida behov och på det sättet hålla sig före de som kopierar.

FAKTA OM PROFOTO

Profoto startade i Sverige 1968 och visade då upp sitt första blixtaggregat Pro-1 på Photokina-mässan i Köln. Företaget har vuxit gradvis fram till 2013 då lanseringen av den batteridrivna blixten Profoto B1 gjorde att omsättningen ökade snabbt från 250 miljoner kronor till 700 miljoner idag. 11 procent av försäljningen investeras i produktutveckling och gör att Profoto kunnat öka sin utvecklingstakt under senare år. Den senaste produkten är den kompakta batteridrivna studioblixten Profoto B10. VD Anders Hedeback har arbetat på Profoto i 22 år och jobbade dessförinnan på Hasselblad.



Publicerad 2019-09-18.

1 Kommentarer

martinot 2019-09-21 10:20  
"Smartfons är kameror som alla andra, så det här är egentligen inget nytt för oss."

De har totalt helt fel där (anser jag). Det är verkligen inte som alla andra kameror. Det är det hela konceptet (och framgången) med telefoner går ut på.

Kunder som gillar att fota med telefonen gör det just för att de *inte* vill släpa på antingen kameror, eller en massa andra kameratillbehör, utan endast kunna använda den enkla telefonen som man alltid har med sig.

Därav att nästan alla företag (finns många innan Profoto som missuppfattat marknaden, inklusive DxO, Sony, Samsung, mflr) totalt misslyckats med den typen av produkter.

Merläsning

ANNONS