Annons

Proffsfoto

Artiklar > Leica M EV1 har inbyggd elektronisk sökare

Leica M EV1 har inbyggd elektronisk sökare

Leica lanserar en version av Leica M11 med inbyggd elektronisk sökare i stället för mätsökare. Tllsammans med Leica M EV1 släpps också ett handgrepp med matchande diamantformad klädsel.

Den elektroniska sökaren (EVF) gör det enklare att använda extrema vidvinklar och längre teleobjektiv än med optisk mätsökare.

Sökaren gör det också tydligt hur kort skärpedjup påverkar bilden. Det blir också möjligt att visa mer information i sökaren.

Om solen gör det svårt att se bilden på bakre skärmen är det enklare att betrakta bilden i den elektroniska sökaren.

Sökaren har en oled-bildpanel med 5 760 000 bildpunkter som ger en detaljerad bildåtergivning. En sensor gör att kameran växlar automatisk mellan skärm- och sökarvisning. Sökaren har dioptrijustering från -4 till +2. 

Det rekommenderade priset för Leica M EV1 är 92 490 kronor inklusive moms.



Publicerad 2025-10-23.

33 Kommentarer

TanelT 2025-10-23 15:16  
Nja, kul men smakar det så kostar det.
Flottyrfrasse 2025-11-08 10:48
Ja, wallenbergarna är godare på Gondolen än på mcDonalds också.
Flottyrfrasse 2025-11-08 10:48
Ja, wallenbergarna är godare på Gondolen än på mcDonalds också.
Anders P Hansson 2025-10-23 15:57  
Var väl väntat en Q som M modell. Fast Safari M11-P är snyggare!
Finn Calander 2025-10-23 16:08  
Gillar inte detta. M-serien ska vara mätsökarkameror, så denna version borde inte ha beckningen M. Det är en Q med utbytbar optik. Jag tror att Leica kan ha missbedömt hur M-fanatikerna kommer att reagera. Hur som helst så är det en mycket bra kamera som också är rolig att använda.
Svar från froderberg 2025-10-23 16:37
Med tanke på hur många M-kameror med elektronisk visoflex-sökare som jag såg på Leica 100 årsfirande tror jag inte att Leica är fel ute.

För övrigt är detta inte den första Leica M-kameran utan mätsökare.
Finn Calander 2025-10-23 16:40
Oj. Det visste jag inte.
ztenlund 2025-10-23 16:45
MD-serien har ingen sökare alls i själva huset.
elgenper 2025-10-23 16:48
M:et visar väl bara att den har M-fattning. Den är förhoppningsvis inte tänkt att ersätta de "riktiga" mätsökarkamerorna, så eventuella M-fanatiker borde väl kunna ta det lugnt. Fanatiker eller ej, jag har en M11-P nu, med den elektroniska Visoflexen som tillbehör (sällan monterad, köpt för närbildstillfällen). Det här är ju en kamera för M-objektiven, med manuell fokusering och med Visoflexen inbyggd på bekostnad av den optiska mätsökaren. För mig personligen helt ointressant; det är mätsökaren som gör hittillsvarande M-Leicor helt unika. Tror säkert den här modellen har sin målgrupp, men jag är inte med i den... Men de som vill ha den, och tillför Leica inkomster, får gärna ha ett alternativ!
Svar från froderberg 2025-10-23 17:06
@Martin. Leica M1 har bara optisk sökare, inte mätsökare.
Håkan Bråkan 2025-10-23 16:25  
Bildstabilisering hade varit bra!
Makten 2025-10-27 09:37
Tror inte vi kommer få se nån M-kamera med bildstabilisering, av den enkla anledningen att många M-objektiv har för liten bildcirkel för att det ska funka bra utan slumpmässigt mörka hörn. Sensorn rör sig ju och därför behöver den projicerade bilden vara lite större än om sensorn sitter still.

Hade varit jäkla smutt med ett 4:3-läge med bildstabilisering dock. Alltså att man får en lite beskuren bild så att hörnen inte blir svarta (och så slipper man det förhatliga 3:2-formatet!).
Peter - 2025-10-23 17:02  
jag väntar tills versionen där den är klädd med diamanter
Frekeman 2025-10-23 18:15  
Denna kamera verkar vara mer polariserande än jag hade trott efter att snabbt ha läst lite kommentarer i diverse fora. Är man något intresserad av Leica så var det allmänt känt att en M med EVF var på gång. Resultatet verkar vara exakt vad man kunnat förvänta sig och jag kan inte förstå varför folk blir upprörda och menar att det är feltänkt av Leica etc. Är övertygad att många kommer att köpa den och även om den inte appellerar till mig, så är jag precis som Per Öfverbeck här i kommentarsfältet glad över ännu en kamera som tillför Leica inkomster.

Som någon testare berättade på YouTube så resonerar Leica att det finns tre typer av M – digital med mätsökare, analog med mätsökare och nu en digital utan mätsökare. Ser inget problem det.
StanM 2025-10-23 18:48  
Ja, detta var väntat och som många säger känns det som en Q i M kläder (låter som något ur en Bondfilm).
Det behöver inte vara dåligt, Leica har säkert gjort sin marknadsundersökning och breddar M-utbudet. Jag kan tänka mig att det finns en hel del (rika) gubbar som välkomnar en digital M. Och givetvis de som kommer att sky denna digitala M som pesten. Man kan inte tillfredsställa alla. Leica har trogna följare och det kommer att finnas fanatiker som tar den till sig (efter en tid).
Jag, för min del, kommer inte att köpa den, jag behåller min M Monochrom och hoppas att Leica behåller den mekaniska mätsökaren.
taz_k 2025-10-24 10:09  
Jag tycker Leica missade möjligheten att erbjuda en bättre upplevelse med manuella objektiv än de som Sony, Nikon m.fl redan erbjuder.
T.ex Nikon ZF eller Z6III kan markera med en grön fyrkant om ett öga eller annat objekt är i fokus eller ej. Otroligt smidigt och man slipper zooma in för att sätta fokus. Dessutom erbjuder Nikon Z6III sökare med 120fps.

Istället satsar Leica på fokus peaking och relativt liten sökare med 60fps.
Frekeman 2025-10-24 11:44
Du har helt klart en poäng där. Bättre fokusverktyg kanske kommer i en firmwareuppdatering så småningom?
Svar från froderberg 2025-10-24 12:18
Gissningsvis vill Leica spara in pengar på M EV1 genom att använda samma penel som i Q3. De kan också se en fördel med att hålla nere batteriförbrukningen.

Men samarbetet med Panasonic borde ge dem fler verktyg för att underlätta manuell fokusering.

Något som många inte känner till är att Leicas M-serie inte är så lönsam för Leica. De har lägst marginal på M-produkter, men å andra sidan bygger de varumärket. Jag tror Leica M EV1 ger mer marginal än M11.
MattiasL 2025-10-24 15:05
Nog borde det gå att simulera en mätsökare på ett bra sätt? Min gamla Fuji X70 har en variant av det (som funkar rätt dåligt). Jag tycker peaking fungerar sådär. Grön ruta som Nikon låter vettigt.
taz_k 2025-10-24 16:42
Jag hoppas verkligen en EV2 eller EV3 ta vara på möjligheterna och försöker simulera mer av mätsökarupplevelsen eller ger fler fokushjälpmedel. Jag skulle själva kunna tänka mig att köpa en sådan kamera (även om den är galet dyr).
janc 2025-10-25 21:37
Med anledning av @Magnus kommentar är det kanske värt att påpeka att Leica gör väldigt många andra produkter förutom kameror
Benganbus 2025-10-24 13:25  
M-Leican va en kamera för film, med objektiv för film, så Leica hade tidigt problem med att konvertera sin filmkamera till en digitalkamera. Den här M V1 skulle Leica försökt göra tidigare, men det gick nog inte för marknadens konservativa Leicafotografer. :) Tycker nu att Leica kunde göra en digital fullformats-CL med bajonettfattning, Till ett billigare pris. Som en instegskamera till Leicasystemet! :)
Svar från froderberg 2025-10-24 13:45
Jag tror inte att Leica vill göra en budget-M. Tidigare budgetsatsningar som Summarit-serien har slagit fel. De ser nog begagnade M-modeller som instegsmodeller till M-systemet.
alf109 2025-10-25 20:14  
Är mätsökarfönstret som lämnats kvar på huset bara en gimmick?
Frekeman 2025-10-25 20:32
Jag tror att det numera bara är en lampa för självutlösaren/timer. Nån funktion har den i alla fall.
ztenlund 2025-10-25 20:33
Manualen säger att det är "self-timer LED" som är flyttad dit från det stora sökarfönstret, som av uppenbara skäl inte finns längre.
Svar från froderberg 2025-10-25 21:02
Det kan man väl säga även om det används för att indikera självutlösaren. Ramväljarvredet har också fått en ny funktion.
martinot 2025-10-25 21:46  
Kul med lite fler alternativ för att fotografera med M-objektiv. Detta kommer inte innebära att den digitala M-serien med med optisk mätsökare kommer läggas ner och försvinna.
Peter - 2025-10-26 12:33  
perfekt marknadsföring att lansera denna kamera, skapar en massa diskussioner över hela fotovärlden
Well done
Flottyrfrasse 2025-10-27 08:35  
Som någon sa: En Q med utbytbar optik.
Låter som en naturlig produktutveckling.
Svårt att bry sig särskilt mycket eftersom jag troligen aldrig kommer få loss 210 tusen för en leksak.
ola_strandberg 2025-11-06 16:46  
Som långvarig Leica M-ägare av olika generationer och efter några minuters hanterande av EV1 så är det i mina ögon inte alls en Q för M-optik. Det är definitivt en Leica M. Och för mig med lite sviktande syn skulle det vara en stor förbättring att byta till en EV1, också för att jag ofta fotar med 24 och 90 mm. Men… Jag tycker inte att upplevelsen av EV1:an är på nivå med de ”vanliga” M… Inte lika premium helt enkelt. Jag fortsätter nog hellre att slåss med den mekaniska mätsökaren ett tag till, med alla dess imperfektioner. Inte minst för att batterilivslängden är kortare med elektroniska sökaren än med Liveview påslaget, vilket verkar som ett version 1.0-problem.
Om man hade kunnat önska sig något vore det om de kunde återskapa upplevelsen av mätsökaren digitalt, bara tagit hand om långa/korta brännvidder och moderna kortare närgränser i den elektroniska sökaren.
Flottyrfrasse 2025-11-08 10:42
Jag tänker bara konceptuellt. När Q-kunden plåtar ett tag lär han ju nån gång önska sig en annan brännvidd. Istället för att köpa en mainstream så är nu oddsen större att han går vidare med Leicas produkter trots det dubbla priset.
I would if I could…
Svar från froderberg 2025-11-09 17:47
Jag tror Leica Q3-kunden är mer benägen att komplettera med en Q3 43.

En del har föreslagit att man skulle sätta en M-bajonett på ett Q-hus, men då uppstår problemet att Q-husen har slutaren i objektivet.

Leica M EV1 känns som ett alternativ för dem som gillar M-systemet, men vill ha ett kamerahus med en sökare som passar bättre med extrema vidvinklar eller längre telen.
Flottyrfrasse 2025-11-13 15:42
” Q-husen har slutaren i objektivet.”
Du sa det själv. I mitt fall hade jag köpt en beg Q. Om jag fastnat för den, vilket jag garanterat hade men vill fortsätta utan ”det där underliga mätsökeriet” (eller andra av de nyfrälstas funderingar.
Vill man använda sin Q fast med olika brännvidd så här den här kameran den handsydda lösningen ju. Du kommer inte närmare Q kunden än så här, på grund av ” Q-husen har slutaren i objektivet.”
Anders P Hansson 2025-11-09 08:54  
Jag har känt på kameran i butik, bär glasögon. Lite meckigt att zooma för att sätta fokus men visst det fungerar. Kanske går smidigare när man tränat ett tag. Focuspeaking är ju lite osäkrare beroende på vad man vill fota.
Sven Blomquist 2025-11-10 20:44  
Leica är många år efter Fujifilm! En ny modell utan bildstabilisering i huset är dåligt!
elgenper 2025-11-10 22:21
Bildstabilisering hjälper mot egen darrighet, men dessvärre inte alls mot motivets rörelser. Med dagens sensorer har åtminstone jag mer nytta av en auto-ISO som kan ställas på 1/4f, vilket är vad Leicorna har. Sällan jag får en bild med rörelseoskärpa, och bruset är sällan störande.
Sven Blomquist 2025-11-11 09:36
Jag är gammal o darrig så IBIS är guld värt.
Flottyrfrasse 2025-11-13 15:45
Det finns två potentiella faktorer.
1. Det är dyrare.
2. Men framför allt är blir det ibland underliga bilder vid panoreringar osv. Ibland vill man att det ska se ut som på film bara.

Merläsning

ANNONS
Götaplatsens Foto