Annons

Vinjettering - irriterande defekt eller önskvärd effekt?

Produkter
(logga in för att koppla)

En lätt vinjettering tycker jag kan vara snyggt, men inte på alla bilder. Dina exempel var rätt så illa ...

Det här "bildspelet" från UNT tycker jag var ganska hemskt vad gäller lutningen:

http://www2.unt.se/ext_bildspel/1,2982,,00.html?GROUP=2128&PIC=

En sak om man lutar bilderna för kompositionens skull, men fotbollsbilder?

perstromgren skrev:
Och vilken skulle skillnaden vara, menar du?

"Proffs" betyder ju just "yrkes-", i alla fall i alla ordböcker jag tittat. Om det finns en överlagrad svensk tolkning här, vet åtminstone inte jag om den. Är den spridd?

Per, som brukar använda ordet "yrke" och dess avledningar, där många slentrianmässigt använder "proffs".

Proffs behöver man inte vara bara för att man arbetar med något. Är man däremot duktig så är man ett proffs, resultatet blir ju "proffsigt" ;)

Det är nog en definitionsfråga.

Jeppe skrev:
Proffs behöver man inte vara bara för att man arbetar med något. Är man däremot duktig så är man ett proffs, resultatet blir ju "proffsigt" ;)

Det är nog en definitionsfråga.

Hur var det nu med att definiera saker: proffs, test... och att inte sätta sig över andra...

Angående blixtsjukan så kan jag bara tala av egen erfarenhet. Jag krämar på blixten duktigt för att få lite stuns i bilderna. Det må se illa ut på skärmen på webben men i papperstidningen behövs det. Dagstidningspapper tillsammans med dåligt tryck ger så murriga färger att allt bara blir en enda stor sörja om man inte antingen krämar på rejält med blixt eller tokdrar i kontrasten. Jag har en Preset i Lightroom som jag kör på nästan alla mina bilder, maxar kontrasten, ökar exponering 1 steg, drar in svärtan 10 och sen vinjettering på det, först då blir det "pop" i bilderna.

Fast vinjettering är ganska vanlig med vidvinkel vid dåligt ljus osv.. Tror inte att tidningsfotografer lägger på egen vinjettering, det är snarare bildred som gör detta men jag är tveksam? Jag tog en massa bilder i regn och var tvungen att ha ett lite längre motljusskydd för att regnet inte skulle träffa objektivet och då blev det vinjettering i vidvinkel läga men den var ok på något sätt.

Angående blixtsjukan så kan jag bara tala av egen erfarenhet. Jag krämar på blixten duktigt för att få lite stuns i bilderna. Det må se illa ut på skärmen på webben men i papperstidningen behövs det. Dagstidningspapper tillsammans med dåligt tryck ger så murriga färger att allt bara blir en enda stor sörja om man inte antingen krämar på rejält med blixt eller tokdrar i kontrasten. Jag har en Preset i Lightroom som jag kör på nästan alla mina bilder, maxar kontrasten, ökar exponering 1 steg, drar in svärtan 10 och sen vinjettering på det, först då blir det "pop" i bilderna.

Bra och hållbar förklaring tycker jag. Det måste vara trist att behöva anpassa sitt fotograferande efter det dåliga trycket. Det är ju som att fotografera med inställningar för utskrift av ens bilder på ett kontrast- och färgfattigt fotopapper.

Bra och hållbar förklaring tycker jag. Det måste vara trist att behöva anpassa sitt fotograferande efter det dåliga trycket. Det är ju som att fotografera med inställningar för utskrift av ens bilder på ett kontrast- och färgfattigt fotopapper.

Det är förstås trist att trycket inte är bättre, även om det idag är mycket mycket bättre än det var för några år sedan. Däremot tycker jag inte det är trist att anpassa fotograferandet efter hur bilderna ska användas, utan snarare något fullt naturligt.

Nu har jag kunnat konstatera att slentrianmässigt pålagd vinjettering är högsta mode även på Nya Ålands bildredaktion. Som av en händelse känner jag en av deras flitigaste fotografer, så jag har snart tillfälle att ta honom i örat...

ANNONS
Götaplatsens Foto