Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Glappljud i Nikkor 80-200 f2,8 ED AF

Produkter
(logga in för att koppla)

cakon

Aktiv medlem
Är det normalt att när man lutar objektivet från horisontellt till vertikalt och vice versa så hörs ett glappljud inifrån objektivet? Ett tydligt ljud som man inte kan ta miste på och som låter ungefär som om ett av glasen vippar fram och tillbaka. Med tanke på den byggkvalitet som det sägs att objektivet ska ha så kan man ju undra om detta ljud är normalt?

Jag hade den senaste tvåringsvarianten och den hade inga som helst missljud, prata med Lasses Nikon Service.

/kent

kolla skruvarna som sitter längst fram på objektivet innan motljusskyddet, om jag minns är det tre stycken som ibland behöver dras åt med en liten stjärnskruvmejsel, eftersom det uppstår glapp där.

kolla skruvarna som sitter längst fram på objektivet innan motljusskyddet, om jag minns är det tre stycken som ibland behöver dras åt med en liten stjärnskruvmejsel, eftersom det uppstår glapp där.

Ska kolla detta och ev. även kolla med Lasses kameraservice. Objektivet är dock helt nytt så man undrar ju över kvallen om det nu är glapp direkt. Hoppas bara inte att fler skruvar i objektivet lossnar av sig själva om det nu är det som är fel.

Ska kolla detta och ev. även kolla med Lasses kameraservice. Objektivet är dock helt nytt så man undrar ju över kvallen om det nu är glapp direkt. Hoppas bara inte att fler skruvar i objektivet lossnar av sig själva om det nu är det som är fel.

Har också ett sådant objektiv men det är tyst. Däremot mitt 24/f2,8 låter lite väl mycket då det glappar. Har i alla fall ingen betydelse då det fungerar perfekt. Det var faktiskt så redan som nytt.

Min skjutzoom låter en del. (Ett dovt kluckande)
Men å andra sidan är det säkert 20 år och aldrig servat. Använder det inte så väldigt ofta. Förra säsongen så valde jag hellre 85/1,8 i slalombacken.

Det är nog normalt för ett skjutzoom.

Jag köpte mitt nytt och det hade alltid ett ljud som det du beskriver. Bildkvaliteten var alltid bra dock.

Har även noterat att när jag finjusterar fokus vid manuell fokusering så rör sig motivet en aning. Alltså det är ju någon av linserna som flyttar sig en aning så att jag upplever det som att motivet inte är helt stilla. Ganska irriterande faktiskt. Jag ringer nog Lasses för att kolla detta.

Edit: Enligt Lasse är detta helt normalt.

Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens Foto