Annons

Är Eizo FlexScan HD2441W lämplig för bildbehandling?

Produkter
(logga in för att koppla)

AH1

Aktiv medlem
Har i många år och månader funderat på en skärm, en bra sådan, som jag kan använda för att behandla bilder på ett proffsigt sätt i framtiden, och även njuta av en maxmimal upplevelse då jag tittar på filmer när tillfälle ges. På ett annat forum som jag är medlem på har dem just nu en fin, fin kampanj på en skärm, som jag tycker ser intressant och bra ut. Märket är Eizo (som jag har hört skall vara gudomliga på att just tillverka skärmar) och modellen heter 24.1" FlexScan HD2441W, http://www.eizo.se/eizo/smpage.fwx?smlanguage=SWE&page=189&PRODUCT=2233.

Priset: 8100 kr med frakt (annars drygt 10000 med frakt)
Paneltyp: S-PVA
Respondstid: 6 MS
Dynamisk kontrast: 3000 : 1
Max upplösning: 1900X1200
Vikt: 10,3 KG
Garanti: Fem år

Så... vad tycker ni om denna skärm? Är ju från 2007, men vad jag kan se så skall den vara mycket bra, även idag? Är det några andra här på forumet som kanske har denna skärm och kan berätta hur ni upplever den?? Kan ju även tilläga att jag tänker koppla ihop denna med Macbook Pro, men det skall ju icke vara några större problem vad jag har hört och läst på diverse forum.

edit; dessutom undrar jag om ni kan ge bra tips på bra/stabila programvara/varor som kalibrerar skärmen så färgerna återges på ett korrekt sätt?
 
Senast ändrad:

iSolen.se

Guest
Har i många år och månader funderat på en skärm, en bra sådan, som jag kan använda för att behandla bilder på ett proffsigt sätt i framtiden, och även njuta av en maxmimal upplevelse då jag tittar på filmer när tillfälle ges. På ett annat forum som jag är medlem på har dem just nu en fin, fin kampanj på en skärm, som jag tycker ser intressant och bra ut. Märket är Eizo (som jag har hört skall vara gudomliga på att just tillverka skärmar) och modellen heter 24.1" FlexScan HD2441W, http://www.eizo.se/eizo/smpage.fwx?smlanguage=SWE&page=189&PRODUCT=2233.

Priset: 8100 kr med frakt (annars drygt 10000 med frakt)
Paneltyp: S-PVA
Respondstid: 6 MS
Dynamisk kontrast: 3000 : 1
Max upplösning: 1900X1200
Vikt: 10,3 KG
Garanti: Fem år

Så... vad tycker ni om denna skärm? Är ju från 2007, men vad jag kan se så skall den vara mycket bra, även idag? Är det några andra här på forumet som kanske har denna skärm och kan berätta hur ni upplever den?? Kan ju även tilläga att jag tänker koppla ihop denna med Macbook Pro, men det skall ju icke vara några större problem vad jag har hört och läst på diverse forum.

Jag sneglar på samma skärm. Eizo har en kampanj på samma skärm fast med nån port mindre (2431) betydligt billigare.

Tvekar till om den verkligen räcker för bildbehandling, de säljer den ju till mäklare!
 

AH1

Aktiv medlem
Jag sneglar på samma skärm. Eizo har en kampanj på samma skärm fast med nån port mindre (2431) betydligt billigare.

Tvekar till om den verkligen räcker för bildbehandling, de säljer den ju till mäklare!
Men mäklare har ju ofast mycket pengar, och köper typ det bästa. Eller hur? Har du URL till den där sidan där erbjudandet på 2431 finns tillgängligt?
 

AH1

Aktiv medlem
Har du inte funderat på Eizos 2461.
Den verkar gjord för fotoentusiaster, vilket nog inte 2431 är.
10000 kr exklusive moms, är alldeles för mycket pengar för mig. Anledningen varför jag sneglar på skärmen som jag skrev om i första inlägget är ju för att den just nu kostar 8000 kr med kampanjen, vilket jag tycker är ett bra pris. Vilka skillnader finns det mellan 2461 och HD2441W?
 

AH1

Aktiv medlem
Men tror ni det är en någorlunda bra skärm att använda för bildredigering på en hobbynivå?
 

Jan Peter

Medlem
Men tror ni det är en någorlunda bra skärm att använda för bildredigering på en hobbynivå?
Vad jag förstår är Eizos 2231 en mycket bra skärm för ca 5000 kr inkl moms. Den har bla stor färgrymd 92% Adobe RGB. Den har fått utormordentligt god kritik på flera håll bla i tyska www.prad.de.
(Även svanska Kamera & Bild lyfte fram den i våras i en enkel test).

Vill man gå upp ett snäpp i prisklass (om vi håller oss till Eizo)
så uppfattar jag att alternativet är den större 2461. Den har samma
stora färgrymd,dessutom har den bättre elektronik: 1) kompensering
av variationer i ljusstyrak över skärkmen, 2) Räknar i 16-bitar istället för vanliga 10-12 bitar, vilket ger bättre precision i mörka partier i bilden. Jag uppfattar att 2431 inte alltså är tänkt till krävande fotoentusiaster, bla oklart vilken färgrymd den har.

Ett annat alternativ om man vill gå upp i prisklass är att stanna vid 22-tums skärmen men letar after bättre elektronik och då hamnar man i CG222. Den har elektronik liknande 2461 dva 1) och 2) ovan men är dessutom fabrikskalibrerad vilket ger en del fördelar.

Själv skulle jag gärna vilja se med egna ögon hur dessa förbättringar 1) och 2) verkligen upplevs.

En annan aspekt som är viktig för mig är att jag vill också kunna använda skärmen för mycket arbete med text. Då är det viktigt (enligt bla Martin Agfors, välkänd skärmtstare) att beakta pixeltätheten, då fonter inte är helt skalbara i varken Windows XP eller Vista.
Då falller för mig 24 tums skärmarna bort
Det blir då 22 eller 26-27 tum och den senare verkar lite väl stor för mig.

Men som sagt, en riktigt bra foto-skärm för 5000 kr verkar 2331 vara.

Jan Peter
 

Jan Peter

Medlem
Men tror ni det är en någorlunda bra skärm att använda för bildredigering på en hobbynivå?
Oklart för mig vilken färgrymd 2441 täcker.Den är trots allt 1-2 år äldre än 2231 och det verkar som att någon teknsik förbättring har införts på senare tid och både 2231, 2461 mfl skärmar är PVA men har färgrymd kring 92-95% av Adobe-RGB.

Vad jag förstår är 2441 mycket ljusstart och jag vill minnar att den har en helt annan konstruktion för bakgrundsbelysning.

Jan Peter
 
ANNONS