Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Att återställa en förvrängd bild

Produkter
(logga in för att koppla)

timofej

Aktiv medlem
Har stött på en artikel i DN:

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=701837

Även om det mannen i frågan har gjort är hemskt vill jag fokusera på möjligheterna att återskapa förvrängda bilder i bildbehandlingsprogram.

Det är ju helt logiskt att det är möjligt att köra förvrängningsalgoritmer baklänges för att återskapa en bild. Ändå imponerar det mycket. På mig i alla fall. Att det hjälper att sätta dit pedofiler gör inte saken sämre. Antagligen kommer det att imponera på mannen på bilden också.

Håller med om att det är imponerande att kunna återskapa en så förvrängd bild. Jag är intresserad av förvrängningsverktyg, både för att kunna förvränga bilder, motverka en befintlig förvrängning eller korrigera en annars misslyckad bild.

Förvrängningsfunktionerna i CS3 är visserligen många, men jag tycker ändå att de har vissa brister. Jag ska inte skriva en långrandig önskelista här, men inom områdena förvrängning, omformning, beskärning etc skulle jag vilja ha lite större kontroll- och valmöjligheter, möjligheter att ange allt i siffror när inte dra i handtag räcker, och också att kunna spara själva omformningarna för senare bruk.

Till viss del går ju detta i CS3, men det verkar som att man behöver köpa extra pluginprogram till vissa funktioner som jag tycker borde finnas i ett så avancerat program som CS3.

Mvh.
Lasse C

Håller med om att det är imponerande att kunna återskapa en så förvrängd bild. Jag är intresserad av förvrängningsverktyg, både för att kunna förvränga bilder, motverka en befintlig förvrängning eller korrigera en annars misslyckad bild.

Förvrängningsfunktionerna i CS3 är visserligen många, men jag tycker ändå att de har vissa brister. Jag ska inte skriva en långrandig önskelista här, men inom områdena förvrängning, omformning, beskärning etc skulle jag vilja ha lite större kontroll- och valmöjligheter, möjligheter att ange allt i siffror när inte dra i handtag räcker, och också att kunna spara själva omformningarna för senare bruk.

Till viss del går ju detta i CS3, men det verkar som att man behöver köpa extra pluginprogram till vissa funktioner som jag tycker borde finnas i ett så avancerat program som CS3.

Mvh.
Lasse C

För ett par år sedan hade expressen en liten läsartävling där man skulle "gissa kändisen". Bilderna var förvrängda på samma sätt som pedofilen (antagligen med "Liquify - Twirl"). Genom att använda samma metod, fast baklänges, kunde man återställa bilden ganska hyfsat. Pedofilen ser ut att ha genomgått samma behandling.

Ja, jag minns att de där tävlingarna var populära ett tag. Jag såg dem ibland i TV, i något slags barn- eller ungdomsprogram, typ Lilla sportspegeln.

En annan återställd "förvrängning" som också imponerade stort på mig såg jag på TV redan på 80-talet, tror jag. Alltså långt innan digital bildbehandling hade blivit var mans egendom. Även i det fallet handlade det om brottsbekämpning. De visade ett foto av en bil i rörelse. Registreringsskylten var fullständigt oläsligt pga rörelseoskärpan i bilden. Men med hjälp av digital bildbehandling kunde man "räkna baklänges" hur originalbilden borde ha sett ut för att det utdragna oskärpemönstret skulle bli på just det sättet som på bilden. Resultatet var förbluffande. Bilden blev väl inte knivskarp, men registreringsskylten blev fullt läslig igen, klart och tydligt.

Det finns ett skärpningsfilter i CS3 som syftar till att motverka rörelseoskärpa enligt manualen. Det är kanske samma idé. Jag har inte provat det än, men jag tvivlar på att det fungerar lika bra som exemplet jag såg i TV. Och det var ändå så pass många år sedan. Men det är väl ofta så. Tekniken finns långt tidigare än den blir kommersiellt gångbar.

Mvh.
Lasse C

Ja, jag minns att de där tävlingarna var populära ett tag. Jag såg dem ibland i TV, i något slags barn- eller ungdomsprogram, typ Lilla sportspegeln.

En annan återställd "förvrängning" som också imponerade stort på mig såg jag på TV redan på 80-talet, tror jag. Alltså långt innan digital bildbehandling hade blivit var mans egendom. Även i det fallet handlade det om brottsbekämpning. De visade ett foto av en bil i rörelse. Registreringsskylten var fullständigt oläsligt pga rörelseoskärpan i bilden. Men med hjälp av digital bildbehandling kunde man "räkna baklänges" hur originalbilden borde ha sett ut för att det utdragna oskärpemönstret skulle bli på just det sättet som på bilden. Resultatet var förbluffande. Bilden blev väl inte knivskarp, men registreringsskylten blev fullt läslig igen, klart och tydligt.

Det finns ett skärpningsfilter i CS3 som syftar till att motverka rörelseoskärpa enligt manualen. Det är kanske samma idé. Jag har inte provat det än, men jag tvivlar på att det fungerar lika bra som exemplet jag såg i TV. Och det var ändå så pass många år sedan. Men det är väl ofta så. Tekniken finns långt tidigare än den blir kommersiellt gångbar.

Mvh.
Lasse C

Man höjer lite på ögonbrynen när tidningarna skriver "den nya tekniken möjliggör...bla bla bla" Den "nya" tekniken kom i början av 80 talet. Första gången jag såg möjligheten att flytta pixlar var i Teknikens Värld med Erik Bergström. Han visade Quantels "Paintbox". Den konsolen användes i början till grafikframställning i TV. Senare kom den in i min värld, den grafiska. I slutet av 80-talet skaffade vi andra system (Scitex) där man kunde göra ungefär samma saker som idag, fast olidligt långsamt :)

Ungefär samtidigt knåpade Thomas Knoll ihop den första versionen av Photoshop på sin Mac och några år senare var Photoshop så pass bra att den gick att använda kommersiellt på Mac. Våra tunga system hängde dock med fram till 1998, parallellt med Macarna.

Lite nostalgi, men ändå :)

Vilket påminner mig om uppgiften vi hade i signalbehandlingskursen där vi fick ett gäng bilder som hade blivit "blockade" (i brist på bättre ord), tänk den klassiska blockeffekten som är vanlig när dom censurerar ansikten på tv. Genom att ta till lite matematisk magi kunde man från dom små skillnaderna hos flera "blockade" bildrutor få fram en ganska bra bild av ansiktet i fråga. Samma teknik används i astronomi där dom genom att ta flera bilder från olika teleskop kan kombinera det till en skarpare slutbild...

Slutsatsen måste väl vara att man helt enkelt ska måla en svart blobb över sitt ansikte istället om man inte vill åka dit =P Fast säg inte det till skurkarna...

ANNONS
Götaplatsens Foto