Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Få den Knivskarpa bilden.

Produkter
(logga in för att koppla)

olander91

Medlem
Hejsan!
Jag är nybörjare inom foto sen i Tisdags och jag kör med en Canon Eos 20d med 18-55 glugg. Jag skulle vilja veta hur man gör för att få en skarp macrobild/landskapsbild mf.
Den 14e så kommer jag förmodligen ha ett Canon 28-135/3,5-5,6 IS USM + Hoya UV,
men jag vill inte vänta på det objektivet innan jag kan ta fina biler( om det nu ger mig så mycket bättre bilder?)
Kom med tips vilka intställningar jag ska ha på kameran,
sen så undrar jag om man kan ändra bländaren när man kör på M? Har bara fått ISO och slutartiden att ändras.
Någon som vet vart man ändrar tiden på självutlösaren?
Kom med så mycket tips som möjligt :) helst Kamera inställningar.

MVH Tobbe
 
Hej!

1) Börja med att läsa kamerans manual.

2) Läs de utmärkta artiklarna i fotoskolan här på fs.

3) Ut och fota massa bilder, kolla resultatet i datorn.

4) Läs kamerans manual igen!

En bra sak med digital fotografering är att den lämpar sig utmärkt för inlärning med "trial & error".

Mvh
Anders

PS. Detta sagt, för att ändra bländare när du är i M-läget, se till att on-knappen är i sitt översta läge, då kan du använda tum-hjulet för inställningen av bländare.
 
Okej, Tack så mycket.
Det står inte i manualen hur man ändrar tid, bara hur man sätter på den. Vill ha mindre än 10sek i alla fall.
 
I M-läget så vrider man väl med tumratten resp. pekfingerratten för att sätta tid resp. bländare (eventuellt i omvänd ordning, minns aldrig det där utantill). Iaf om det är som på min 40D, och jag har för mig det mesta var ganska samma när jag använde en 20D senast.