Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Få den Knivskarpa bilden.

Produkter
(logga in för att koppla)

skogsbaronen

Aktiv medlem
Du kan börja med att ta bort uv-filtret. Jag vet att de flesta rekomenderar det, men jag hävdar att det är dumt att köpa optik för tusentals kronor och sen förvandla den till skit-optik genom att sätta på en glasbit för 150kr.
Det är bara de riktigt dyra filtren som inte påverkar skärpan, och alla filter ökar risken för reflexer. Använd filterpengarna till ett motljusskydd istället, vilket är en viktig detalj som många struntar i.

Det är ju naturligtvis bra att ha ett skyddande filter i vissa sammanhang (motorsport med risk för stenskott, exempelvis), men använd det inte om du verkligen inte behöver det.

Det är mitt bästa tips för skarpa bilder.
 

js1

Aktiv medlem
Funkar det inte att få dom där riktigt zoomade bilderna med den där gluggen? Kanske ska sattsa på en riktig makro glugg?// Tobbe
Satsa på en fotobok istället till att börja med, eller gå och låna en på bibblan, så du lär dig lite grunder och vad du kan åstadkomma med olika typer av objektiv innan du inte springer iväg och köper en massa grejer utan att riktigt veta vad du är ute efter.
 

Håkan Bråkan

Aktiv medlem
Jag vill bestämt hävda att ett vanligt UV-filter av normal kvalitet, t ex Hoya HMC Super, INTE påverkar skärpan eller kvaliteten på bilden. Sen vet jag att audiofilernas (de som påstår att de kan höra skillnad på olika sorters högtalarkabel) motsvarighet i fotovärlden påstår detta, men jag tror faktiskt inte att det syns ens i affichstorlek. Men visst, visa skillnaden om man nu påstår detta, men har jag aldrig sett någon göra.
 

skogsbaronen

Aktiv medlem
Jag vill bestämt hävda att ett vanligt UV-filter av normal kvalitet, t ex Hoya HMC Super, INTE påverkar skärpan eller kvaliteten på bilden. Sen vet jag att audiofilernas (de som påstår att de kan höra skillnad på olika sorters högtalarkabel) motsvarighet i fotovärlden påstår detta, men jag tror faktiskt inte att det syns ens i affichstorlek. Men visst, visa skillnaden om man nu påstår detta, men har jag aldrig sett någon göra.
Har sett många bildexempel presenterade i olika trådar här på FS.

Visst. Dyra filter är bra, men vanliga billiga filter gör en stor skillnad. Billiga polfilter är ju ännu värre.
 

Håkan Bråkan

Aktiv medlem
jag syftar bara på UV-filter som skydd, inte polfilter. Men har ni något exempel med eller utan filter av någorlunda kvalitet, typ den jag skrev i förra inlägget? Har aldrig sett några bildexempel vare sig här eller på de amerikanska forumsidorna, kan inte någon visa då, eftersom jag omöjligen kan se skillnad i mina tester med filter på eller av.
 
Närgränsen på det objektivet du köpt är typ en meter om jag minns rätt (jag har samma nämligen). Vill du närmre tror jag du ska satsa på något riktigt makro istället men jag tycker det funkar fint, känns lite konstigt att stå 1,5 meter ifrån motivet när man tar närbilder bara.
 

olander91

Medlem
Satsa på en fotobok istället till att börja med, eller gå och låna en på bibblan, så du lär dig lite grunder och vad du kan åstadkomma med olika typer av objektiv innan du inte springer iväg och köper en massa grejer utan att riktigt veta vad du är ute efter.
Okej:)
Jag har Digitaltfoto av Scott Kelby, både 1an och 2an.
 

olander91

Medlem
Närgränsen på det objektivet du köpt är typ en meter om jag minns rätt (jag har samma nämligen). Vill du närmre tror jag du ska satsa på något riktigt makro istället men jag tycker det funkar fint, känns lite konstigt att stå 1,5 meter ifrån motivet när man tar närbilder bara.
Jaha okej. Får köpa ett sen när plånboken tillåter.
 

nikonmats

Medlem
En tumregel kan vara att inte ha för lång slutartid, vanligt nybörjar misstag, speciellt när man inte har så ljusstarka gluggar. kör med slutartid prioritet och sedan ta minst 1/100 för 50mm och 1/200 för 100mm osv, gärna kortare tider, sen kan du experimentera dig ner till vilka tider du kan hålla kameran stilla för att få skarpa bilder. Sedan kolla ISO iställningarna så du inte har hög iso inställd, då blir bilderna alltid gryniga. :)

Sedan genom efterbehandlig av en "bra" bild kan man dra upp skärpan genom (unsharp mask, t.ex.)
 

olander91

Medlem
En tumregel kan vara att inte ha för lång slutartid, vanligt nybörjar misstag, speciellt när man inte har så ljusstarka gluggar. kör med slutartid prioritet och sedan ta minst 1/100 för 50mm och 1/200 för 100mm osv, gärna kortare tider, sen kan du experimentera dig ner till vilka tider du kan hålla kameran stilla för att få skarpa bilder. Sedan kolla ISO iställningarna så du inte har hög iso inställd, då blir bilderna alltid gryniga. :)

Sedan genom efterbehandlig av en "bra" bild kan man dra upp skärpan genom (unsharp mask, t.ex.)
Okej tack så mycket, jag ska testa det:) Jag kör dom flesta bilderna genom PS och fixar lite med oskarp mask.

// Tobbe
 

andersli

Aktiv medlem
Vad jag minns från min 20D så går det inte att ändra tiden på självutlösaren.
Jag har för mig (men kan ha blandat ihop kameramodeller) att man får kortare tid om man samtidigt aktiverar funktionen "spegeluppfällning". Då får man trycka två gånger på avtryckare, en för att fälla upp spegeln och en för att ta själva fotot.
 
ANNONS