Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Var/Hur montera motljusskydd

Produkter
(logga in för att koppla)

Fredrik Åkesson

Aktiv medlem
Hej

Jag har precis köpt mig ett motljusskydd och det är ett sånt man monterar i filtergängan.Ska det monteras framför eller bakom filtret?
Fredrik

Hej

Jag har precis köpt mig ett motljusskydd och det är ett sånt man monterar i filtergängan.Ska det monteras framför eller bakom filtret?
Fredrik

Vad menar du igentligen med bakom filtret, hur skulle det se ut :)
Det finns två typer av motljusskydd till nikon vad jag vet, det vanligast är bajonetfattning som man passar in och klickar fast i fronten på objektivet, sen finns det den äldre typen med vanlig gänga som man gängar fast i objektivets filtergänga, eller i själva filtrets gänga om man har ett spådant monterat.

/kent

Det finns motljusskydd med filtergänga framåt, exempelvis sådana där som är utfällbara, av gummi. Jag har ett sånt och har upptäckt att mitt polfilter beter sig lite olika beroende på hur man placerar filtret. Det tycks ge större problem i motljus att montera filtret framför skyddets metallring, troligen på grund av att det längre avståndet mellan frontlins och filter är ofördelaktigt med avseende på flares och sådant. Annars är det väl bara att prova egentligen.

OK, då är jag med, jag trodde det var orginalprylar vi snackade om, andra prylar har jag ingen aning om :)

/kent

Jag har aldrig varit riktigt kompis med motljusskydd i gummi, så jag använder ett metallskydd avsett för AF 35/2.

/K

ANNONS
Götaplatsens Foto