Förklaring
Håller helt med dig. Det är inte utan att man undrar hur stor del 24 vs 30 b/s har i att nikonkameran är så mycket sämre på att panorera än canonkameran. Alltså D90 vs 5D2...
Hade tekniken tillåtit datamängderna så hade jag gärna sett 60 b/s...Kan inte komma på en enda nackdel med det, förutom just datamängder. Och datamängder har vi ju lärt oss blir hälften så stora för vartannat år! ;-)
Vill man tvunget producera i 24 b/s är det väl bara att göra det vid redigeringen eller?
Det går inte att göra om 30fps till 25fps utan att få ett ryckigt och försämrat resultat (komplicerad process).
Jag tycker inte att det har med nostalgi att göra, det har med upplevelse och estetik att göra. Man vill inte efterlikna ett för verkligt resultat då det oftast/genast ser amatörmässigt ut.
Det är ett komplicerat ämne och jag ska försöka att förklara enkelt för er som inte har så mycket videoerfarenhet.
Förklaringen är denna.
Traditionella videokameror, de ni köper i handeln och de kameror som Tv4 spelar in inslag till nyheterna med spelar in 50fps. (Det står säkert att de spelar in i 25fps men det är fel, man säger 25 för att inte komplicera saker och ting för konsumenter)
"Interlaced" är boven i dramat. En svensk videokamera som inte spelar in progressivt (alltså "p") spelar enligt bruksanvisningen in 25 bilder per sekund. I själva verkat spelar den in 50 randiga bilder per sekund som smälter samman. 2 randiga bilder smälter ihop till en "helbild". Problemet är att det är 250 millie sekunder mellan de två randiga vilket gör att de själva verket är unika. DÄRFÖR uppfattas de som 50fps för ögat
Har ni sett fula randiga bilder i rörelserna på era videokameror kanske?
Det resultaten vill man inte ha om man vill göra saker som liknar spelfilm. 24fps vilket spelfilm spelas in i är 26 bilder färre än 50. Detta påverkar givetvis looken.
Antalet 50 vill vi undvika (om vi inte ska slöa ner fotot till 25 för en slow motion effekt).
Talet 30 är närmre 50 än vad 24 är, vilket ger 24 eller 25 en stor fördel.
Dessutom så är det svenska tv-systemet 25fps. Hur ska vi få in 30fps i den utan att göra uppoffringar? Amerikanerna med deras tv-system NTSC är säkert nöjda då deras system ligger på 30 som mk2 spelar in i.
Hade kameran spelat in i 24fps hade vi fått ett resultat som mer liknar spelfilm samt så hade vi enkelt kunnat sända resultatet på en PAL-tv utan större uppoffringar med en mycket enklare process.
För er som då vill veta hur man gör så snabbar man upp filmen 4% vilket ger 25fps. Det är så man gör med biofilm som ska sändas på svensk tv.
Går filmen snabbare på svensk tv än på bio? JA.
Pratar Tom Cruise snabbare och ljusare på svensk tv? JA.
Hoppas jag inte varit för rörig nu. Försökte bara förklara lite mer ingående vad jag menar med problemet