Annons

Foto vs. Film (DSLR filmning)

Produkter
(logga in för att koppla)
Och så här ser det ut med en RED One. Filmen är helt inspelad med RED One och kameran kan knappast kallas semiproffs. De har precis annonserat en ny liten zoom, 18-85/T2,9 som väger 4,5kg och kostar $9975. Täcker ungefär samma bildcirkel som en EF-S från Canon =)

När det gäller hastighet i att ställa om sensorn för en ny bild (kameran klarar 120FPS), så spelar RED i en helt annan division än sensorn i 5D MkII.
Kunde tyvärr inte se den, får bara hem 85 KB av filmen :p. Hur som helst står det så här om Red One på Wikipedia:

Performance issues
Like many CMOS-based cameras, images captured by the Red One show rolling shutter artifacts. These occur because data is read from the sensor line by line over a short period of time, rather than all at once, so each frame in an image sequence does not actually represent a single instant in time. Rolling shutter artifacts can cause vertical objects to appear to lean as they move or as the camera pans past them, and can cause strobe effects like camera flashes or lighting strikes to appear only on portions of frames, creating a "tearing" effect. Also, in some shots with heavily overexposed highlights (often seen when the camera is pointed into the sun, for example), the brightest parts of highlights are rendered as purple or gray (one would expect them to be white). This is apparently related to some sort of self-protection feature in the sensor. Red has indicated that they are working on resolving this issue.

Källa: http://en.wikipedia.org/wiki/RED_Digital_Camera_Company

Det där resonemanget bygger väl på samma nostalgiidéer som att gamla vinylskivor låter bättre än moderna CD skivor eller att traditionell film med sitt "vackra korn" är snyggare än dagens digitala och ibland lite brusiga bilder?

Hör man inte skillnaden mellan bra vinyl (bra vinyl spelare & bra press på skivorna) och CD på en bättre anläggning så har man en hörselskada....

Själv filmar jag nästan uteslutet i Chinema mode 25p (Inbakat i 50i ström) på min Canon HV-20. Tycker att Interlace tillhör tv tekniken från 40 talet. Det jag filmar är mest min 9 månaders dotter. Om du kör 50 bilder per sekund så måste du även ha snabbare slutartider per bild gämfört med om du kör 25 bilder/sek och det ställer större krav på belysning mm...

Hade jag haft obegränsat med pengar så skulle jag hellre filmat med 16mm film än med HDV för färgerna i film är så mycket bättre än HDV formatet.

Provade även att filma 720p/15 med min Leica Dlux-3 och det har mest varit en besvikelse. Ljudet riktigt kasst (GSM kvalitet) och bilden är tok komprimerad.

När man lever i Europa så är det ingen större hit att filma i 30p eller 24p om man sen ska spela upp det på vanlig TV. Om jag inte minns rätt så tror jag orsaken är tullavgifter som är högre för film kamera än kamera.

Senast ändrad:
Hör man inte skillnaden mellan bra vinyl (bra vinyl spelare & bra press på skivorna) och CD på en bättre anläggning så har man en hörselskada.....

Skillnaden mellan formaten är mycket mindre än skillnaden mellan de olika mastringarna. På cd är det ofta dålig dynamik där allt låter forte och crescendo. Sen är det stor skillnad på hur spelarna är konstruerade, med vilket ljudideal osv. Allt påverkar helhetsintrycket.

Jag vet inte ens om det går att konstruera en lp och cd-spelare som har så lika ljud att man kan ställa de två formaten mot varandra. För länge sedan fick jag provlyssna Linn LP12 mot CD12 (100kkr mot 180kkr) genom förstärkare för en halv miljon och aktivt drivna Keltik högtalare. Helt ok ljud.

PS. Vanliga biofilmer har en ryckig bild, speciellt vid panoreringar. Det må vara nostalgiskt, men knappast snyggt eller verklighetstroget. Ibland måste jag nästan blunda för att slippa bli yr i huvudet.

Helt klart OT!

Hör man inte skillnaden mellan bra vinyl (bra vinyl spelare & bra press på skivorna) och CD på en bättre anläggning så har man en hörselskada....
Googla på Krell Evo 505. Ditt 20 år gamla slitna argument tyder på att dina kunskaper om state-of-the-art audiofilutrustning anno 2008 behöver uppdateras en del....

Googla på Krell Evo 505. Ditt 20 år gamla slitna argument tyder på att dina kunskaper om state-of-the-art audiofilutrustning anno 2008 behöver uppdateras en del....

Kul att du tog upp Krell Evo 505. Det är en SACD spelare och det dröjde 17 år innan Philips & Sony insåg bristerna i CD formatet och lanserade SACD.

Mitt intryck av det jag har lyssnat är att SACD låter mera likt vinyl. GSM ljud känslan på röster som man ofta störs av när lyssnar på CD är borta. SACD låter riktigt bra jämfört med CD och nivå med vinyl.

Tyvärr har jag ingen större lust att investera i en bra SACD spelare för både CD och SACD formatet är på väg ut och ersätts av media spelare som spelar FLAC filer och flera bolag har börjat sälja flac filer i högre upplösning än CD formatet.

adapter

jag skulle kunna tänka mig att köpa nya 5d eller nikon d90 bara för att ha möjligheten att filma med dem!
Innan de kom var jag sugen på att sätta ihop ett sånt här bygge, ser inte så dåligt ut och canon hv20/hv30 spelar in 24p, och ser inte ut att få nån geléaktig effekt heller, bara bygga sig en adapter för 35mm lins och köra igång.
exempel finns såklart på youtube, filmade exempel och för bygge av adapter etc.

http://jp.youtube.com/watch?v=8nOypJzvX3A&feature=related

jag skulle kunna tänka mig att köpa nya 5d eller nikon d90 bara för att ha möjligheten att filma med dem!
Innan de kom var jag sugen på att sätta ihop ett sånt här bygge, ser inte så dåligt ut och canon hv20/hv30 spelar in 24p, och ser inte ut att få nån geléaktig effekt heller, bara bygga sig en adapter för 35mm lins och köra igång.
exempel finns såklart på youtube, filmade exempel och för bygge av adapter etc.

http://jp.youtube.com/watch?v=8nOypJzvX3A&feature=related

Canon HV20/HV30 PAL version har 25p och 50i. Det är NTSC versionen som har 24P och HV30 NTSC har även 30p. Finns lite roliga byggen på forumet http://www.hv20.com/

ANNONS
Götaplatsens Foto