Annons

Tips tack!

Produkter
(logga in för att koppla)
jag har en Canon EOS 400D och jag skulle vilja få skarpare bilder. Men jag vet inte hur jag ska få så klara bilder som jag har sett många andra få. Tips tack!
//Wictoria

Ofta behöver bilderna från en systemkamera lite extra skärpning (och kanske kontrast) i datorn -- det är lätt att fixa i Photoshop eller Iphoto eller annat bildhanteringsprogram. Det går också att "öka skärpan" med motsvarande inställning i kameran.

Utan att veta vad/hur du fotograferar gissar jag att det också kan handla om att du använder för långa slutartider. Plåtar du mycket inomhus eller när ljuset är ganska svagt? Motiv som rör sig?

okej, jag har photoshop, men är inte så duktig i det heller. Jag fotar både utomhus och inomhus, fast kanske mest ute i naturen. det händer ibland att jag tar på min hund och så, men mest ute i naturen.

ErlandH;1226688 Utan att veta vad/hur du fotograferar gissar jag att det också kan handla om att du använder för långa slutartider.[/QUOTE sa:
Det gissar jag också för dina vattenbilder på din sida ser skarpa ut. Vad har du för objektiv ? Hundar kräver ganska korta slutartider, minst 1/250, om du inte panorerar.

Jag är attans nybörjare på forumet och bakom kameran. Men när jag kollar på mina "gamla" bilder tagna med familjekameran tycker jag det mesta jag plåtat genom åren varit suddigt. Jag var rätt nöjd med det när det togs.

Med min nya systemkamera blev jag mer uppmärksam på skärpan och mer kräsen.

Min nybörjarerfarenhet är att man måste hålla tusan så stilla. De flesta oskarpa bilder jag har ser ut som rörelseoskärpa om man förstorar upp bilden, dvs allt är lite lite dubbelt. Konturerna är bredare i rörelseriktningen. Med kortare exponeringstider tyckte jag det blev lite bättre, men då är linsöppningen så stor att bilden tappar lite skärpa i alla fall. Mer zoom, desto svårare är det.
Sen upptäckte jag snart att min kamera fungerar utmärkt som glasöga också. När mitt öga tycker skärpan är bra, så är skärpan i själva verket bra utanför där jag vill ha det. Så upptäckte jag att kunde ställa skärpan i lilla ögongluggen separat. Så jag justerade ögongluggen så jag kan läsa menyerna perfekt.

Hittills löser jag skärpan med att fota i generöst dagsljus, stativ om det går, eller hålla kameran mot fasta föremål typ lyktstolpar och staket. Eller åtminstone ta stöd mot fasta föremål. Jag försöker också att krama avtryckaren försiktigt så jag inte ruskar på kameran. Att fotografera är ju nästan som skjuta luftgevär på fri hand.

Frågan är också om jag verkligen behöver zoom 18-55 mm? Undrar om inte fast optik skulle ge bättre ljuskänslighet?

ANNONS
Götaplatsens Foto