Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kalibrering av Optik/Hus

Produkter
(logga in för att koppla)

johan b-lund

Aktiv medlem
Hejsan Hoppsan :)

Hur kollar man lättast själv om optiken o huset är i behov av kalibrering ?
Canon EF 24-70mm f/2.8 USM L har ju ett rykte av sig att kunna vara lite si så där ibland. Huset den ska sättas på är 1Ds mkII

Tacksam för svar
/Johan

Inte enligt den RCC-tekniker som justerade in min 1DsII/EF24-70. Bättre i så fall att fotografera av en plan yta (använde mig själv av en objektivkartong) och vid sidan lägga en linjal/tumstock i 45 graders vinkel.

Johan: börja med att kolla om du uppnår bättre skärpa med att fokusera manuellt (testa gärna många gånger på olika brännvidder) än med AF. Lyckas du inte uppnå samma skärpa med AF finns anledning att utgå ifrån att en justering behövs: antingen av hus, objektiv eller båda delarna (i mitt fall krävdes det sistnämnda).

Bättre i så fall att fotografera av en plan yta (använde mig själv av en objektivkartong) och vid sidan lägga en linjal/tumstock i 45 graders vinkel.

Men skriver du ut det papperet och fotar i 45 grader som instruktionerna säger så är det ju precis samma som i ditt fall. Kan du förklara skillnaden, jag vill ju helst använda den bäst metoden.

Som det förklarades för mig helt enkelt för att ge AF:en en bättre chans att "greppa" den rätta skärpan (ex. text på objektivkartong). Åsikten var att enbart det tunna mittstrecket på fokuskartan inte är tillräckligt för att säkerställa en eventuell missfokusering.

Varning dock: efter några timmars (eller i värsta fall: dagars) fokustestande är det lätt att bli nojig, att helt plötsligt tycka att ALLT är oskarpt. Gör gärna jämförelser mellan AF och manuell fokus även på annat än linjaler och plana ytor. Jag drog en repa på sta'n och fotograferade allt möjligt, och tro mig: fokuserar kameran åt h-e lär du märka det även på den sortens bilder, inte bara på linjaler i hemmets trygga vrå!

ANNONS
Götaplatsens Foto