Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D90 live view

Produkter
(logga in för att koppla)

Bosse Biceps

Aktiv medlem
Hej,

Jag var inne på Media Markt och klämde lite på en D90. Väldigt sugen på en men funderar också på en D80 pga bra pris just nu. De objektiv de hade till D90:n var ett Tamron 55-200 och ett 12-24 (kommer inte ihåg om det var Tamron också). Testade Live View eftersom det är en skillnad mot D80 som jag tror jag kommer använda ibland (Kompakt-fotograf som jag är).
Jag har hört att AF skulle vara seg i LV men jag tyckte det verkade som att den inte alls fokuserade! Försökte hela vägen ut och in igen men lyckades inte få till bra fokus som det såg ut med fullt inzoomat i LV. När jag kikade i sökaren såg det bättre ut.
Allt detta kan givetvis bero på skit bakom spakarna. Är det någon D90 ägare som har provat LV och har problem med fokus? Är det förstoringen i LV som inte är ok eller är det icke-Nikkor objektiv som har problem.
Intressant att veta innan jag köper en kamera ifall jag inte kan köpa piratobjektiv till eller om LV är helt värdelöst. Då kanske D80 är ett bättre köp. Hoppas någon D90-ägare som behärskar kameran kan ge svar på om det är likadant med Nikkor.

Mvh,
Mattias

Precis som Canon 50D (som jag har) finns det olika lägen i Live View.
Där autofocus fungerar resp inte fungerar. Det är mycket att lära sig med de nya kamerorna idag. Jag tycker att du ska satsa på en D90!!!

Jag får kanske läsa på lite i en D90 manual och åka tillbaka och testa lite.
Tyvärr hittade jag en tråd på DPreview http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1034&message=29286368 där de verkar slå fast att det är något problem med D90 och tredjepartsobjektiv. Det betyder att jag måste budgetera med bara Nikkorobjektiv = dyrare.
Vilket kanske talar för en D80, så jag har råd med objektiv. Undrar varför "moment 22" dyker upp i tankarna?

Jag får kanske läsa på lite i en D90 manual och åka tillbaka och testa lite.
Tyvärr hittade jag en tråd på DPreview http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1034&message=29286368 där de verkar slå fast att det är något problem med D90 och tredjepartsobjektiv. Det betyder att jag måste budgetera med bara Nikkorobjektiv = dyrare.
Vilket kanske talar för en D80, så jag har råd med objektiv. Undrar varför "moment 22" dyker upp i tankarna?

Det lilla jag testat med liveview och mitt tamron 17-50 har jag inte märkt några konstigheter iaf.

Det låter uppmuntrande. Hur tycker du Live View är i övrigt? Är det användbart eller är det långsamt. Min tanke är att det kan vara användbart för t.ex. macrofoto när kameran är längs backen eller liknande så att det är svårt att kika in i sökaren.

Ja det lilla jag testat är dels ansiktsprio och dels den vanliga breda, och på ansikten funkar den fint men det tar nån sekund eller två innan den låser fokus. Sedan testade jag den för att slippa ligga i leran på marken när jag fotade en blomma och det gick bra det med. Så länge man inte har rörliga objekt så funkar liveview bra tycker jag, bara man är medveten om att den tar lite tid på sig.

Jo då...

Nog har man live view men inget jag kommer att använda, iof har man ju VR objektiv. Men att stå o fladdra med 2 kg systemkamera en meter från bröstkorgen är väl inget den funktionen VR upphäver direkt. :D

Nä den lilla "finessen" (som jag aldrig förstått mig på) kan dom ha på små kompakter, en systemkamera vill man nog kika i sökaren med.

Det låter uppmuntrande. Hur tycker du Live View är i övrigt? Är det användbart eller är det långsamt. Min tanke är att det kan vara användbart för t.ex. macrofoto när kameran är längs backen eller liknande så att det är svårt att kika in i sökaren.

Precis det är nog vad jag kommer använda liveview till. Kör man macro med stativ kan det snabbt bli obekvämt att använda sökaren.

ANNONS
Götaplatsens Foto