Annons

Alternativ till 17-55 2.8 IS USM

Produkter
(logga in för att koppla)

Mattias Löf

Ny medlem
Hej!

Jag har sniffat runt rätt mycket för att få tag i ett 17-55 IS USM objektiv enligt ovan men har till slut fått inse att jag nog inte har budgeten. Det finns ju några begagnade här på fotosidan för 6500-7000 men det är bara lite för mycket för en hobbyfotograf som mig.

Min budget kan sträcka sig till ungefär 4500 finns det några alternativ inom det spannet? Jag har ganska allmänt intresseområde inkluderande porträtt, människor i allmänhet, landskap och natur.
Det jag oftast känner att jag saknar är ljusstyrka vilket var ett av skälen till att 17-55 2.8 IS USM objektivet var så attraktivt. Just nu innehar jag bara 18-55 kitobjektiv samt ett 55-250 IS.

Tacksam för alla tips
/Mattias

Men det har du säkert klurat ut själv redan, finns väl bara två alternativ, Sigma och Tamron med samma ljusstyrka, och du får ge upp bildstabilisering.Inte lika bra som Canon, men ok, förutsatt att du hittar ett som fokuserar rätt vad gäller Sigma.

Och för övrigt ligger de begagnade 17-55IS alldeles för högt i de pris som folk försöker sälja dem för. Kostar nytt 8800 kr ungefär som billigast i Stockholm, tror inte en sekund på att man kan få ut nära 80 procent av nypriset, särskilt inte nu som säkert jättemånga innehavare är sugna på 5D Mk II, så när den kameran kommer om några veckor/månader så lär nog många försöka sälja sitt tidigare toppobjektiv som ju inte funkar på fullformat.

Jag kan verkligen rekommendera ett Sigma Ex 18-50/2,8 Dc Macro.
Riktigt skarpt objektiv, som är såpass billigt.
Riktigt prisvärt :)

Jag kollade de annonserna. Såvitt jag kunde se är samtliga objektiv så bra att de är bättre än nya, så rimligt vore ju 108% av nypriset.
Om inte annat så ingår ju filter och EW-83J i de flesta fall.

Och skulle det finnas nån repor i glasen så kallas det för "patina" och då åker prislappen upp en tusing! :eek:)

Tack för alla svar!
Ska kolla lite till på Sigmaalternativen men med tanke på kommentarerna om prisnivån för begagnat och stundande släpp av 5d Mk II kanske man skulle satsa på att ha lite is i magen och vänta ut en prissänkning.

Jag skulle välja EF-S 17-55/2.8IS (ny 780 euro i tyskland) eller EF-S 18-55/??IS framför pirat utan IS. Eller en beg 17-40/4L eller 16-35/2.8L utan IS.

Kan meddela att mitt 17-55 precis blivit sålt för 6500:-

Ni som tror ni kan köpa billigt,För er skull hoppas jag att priserna sjunker men kvalitet kommer alltid kosta (och vara värt det....)

Jag säger att vänta och se om det kommer ut flera, 5DM2 är i antågande, som sagt.

Jag är en av dessa som kommer byta till 5DM2 och jag sålde uppenbarligen i tid. Linsen är helt underbar och jag tycker absolut den är värd 6500:- Faktum är att jag kollade på hur jag skulle kunna konvertera den för FF då det inte finns motsvarighet på EF objektiven om man tittar på f/2.8 med IS och vidvinkel.

MVH
Daniel

Kan meddela att mitt 17-55 precis blivit sålt för 6500:-

Ni som tror ni kan köpa billigt,För er skull hoppas jag att priserna sjunker men kvalitet kommer alltid kosta (och vara värt det....)

Jag säger att vänta och se om det kommer ut flera, 5DM2 är i antågande, som sagt.

Jag är en av dessa som kommer byta till 5DM2 och jag sålde uppenbarligen i tid. Linsen är helt underbar och jag tycker absolut den är värd 6500:- Faktum är att jag kollade på hur jag skulle kunna konvertera den för FF då det inte finns motsvarighet på EF objektiven om man tittar på f/2.8 med IS och vidvinkel.

MVH
Daniel

Grattis Daniel!

Visst, EF-S 17-55IS är prisvärd för 6500:- med tanke på alternativen. Men 6000:) är ännu prisvärdare. Alla objektiv är kompromisser och denna missar på FF och damm/vädertätning.

Jag skulle hellre köpa nya superskarpa EF 16-35 f/2.8L III IS USM, EF 17-40 f/4L II IS USM eller EF 24-70 f/2.8L II IS USM... men de är så himla svåra att få tag på.

Hej, samma som 24-105 2.8 L IS USM. Den hade smakat på en 5D...
Men svår den med. Har beställt min med f/4 som är myyyycket lättare att få tag i.

/Daniel

Jag är såpass nöjd med min 17-55 att jag nu letar efter en uppgradering till EF-S 17-55 mm f/2,8L IS USM, men det tycks vara lika trögt det.

Ja det finns inget som matchar. Höll på länge att söka när dollarn var låg. Det slutade att jag sålde min 17-55 2.8 IS och köpte en.........17-55 2,8 IS.
Jag hade mindsetet att köpa vad som helst som kunde matcha 17-55 2,8 IS till min 40D men det blev den ändå för att jag inte hittade något och dessutom var så nöjd med den.

När andra tar ner sina kameror p.g.a mörker så står man kvar o plåtar...helt underbart.

/Daniel

Ja det finns inget som matchar. Höll på länge att söka när dollarn var låg. Det slutade att jag sålde min 17-55 2.8 IS och köpte en.........17-55 2,8 IS.
Jag hade mindsetet att köpa vad som helst som kunde matcha 17-55 2,8 IS till min 40D men det blev den ändå för att jag inte hittade något och dessutom var så nöjd med den.

När andra tar ner sina kameror p.g.a mörker så står man kvar o plåtar...helt underbart.

/Daniel

Mörkt?
Bilden nedan tog jag under en middag med goda vänner i Istanbul för ett tag sedan. EOS 40D med EF 50/1.4 @ f1.4, 1/8s, ISO3200, manuell fokus, handhållet (med ½ flaska rödvin i kroppen för extra IS).

Bilagor

• Test_01.JPG
    Test_01.JPG
    67.9 KB · Visningar: 366
ISO 3200? Herre jösses,trycker jag upp min 400D till 1600 så blir det så grynigt att man lika gärna kunde låtit bli.

Hade en 400D ett par veckor på väg från 30D till 40D. Jag fick heller aldrig till hög-ISO bilderna med den. Dessutom slutar 400D vid 1600 så det blir svårare att använda 3200 (underexponera+pressa). Finns förstås ännu vassare hög-ISO-hus som 5D och D700, men 40D är inte helt oäven.

Bild från samma middag, sämre bild men snyggare modell. Med 40D, 50/1.4 @1.4, 1/15s, ISO3200 (pressad 1 stop = ISO6400). Fotad 6 oktober kl.22:55 utomhus, stearinljus.

Bilagor

• Test_04.JPG
    Test_04.JPG
    67.7 KB · Visningar: 337
ANNONS
Götaplatsens Foto