Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Svagt surrande i "VR"-läge

Produkter
(logga in för att koppla)

bjorn55

Ny medlem
Hej,

Har haft min D300 några veckor och är hittills helnöjd!
Upptäckte dock i kväll när jag sitter inne och testar lite att det surrar misstänkt (ca 2sek) i optiken (Nikon 16-85) efter att fokus är inställd med avtryckaren. Om jag däremot ställer in focus med AF-ON knappen så blir det tyst direkt efter att fokus är hittad.
Om jag kopplar från VR på optiken så blir den tyst i bägge fallen. Märkligt om VR bara funkar med AF via avtrycket och inte också med AF-ON knappen..
Nån som kan testa med Nikonoptik och återkomma med svar?
Skall det surra svagt i VR-läge?
Kan jag ha dribblat till det i nån inställning?
(Har uppgraderat till senaste firmware 1.10)

//Björn

Jo, jag anar det, men borde inte VR även funka med AF-ON knappen?

//Björn

Nix. VR:en funkar endast med avtryckarknappen. Finns faktiskt en positiv detalj med detta... Du kan fokusera (AF-ON-knappen) och komponera utan att VR-funktionen samtidigt suger kräm ur batteriet. Jag har denna inställning och tycker det funkar kalas. Däremot är det lite pundigt att med detta val (AF-ON), så funkar inte autofokusen med trådutlösare. Man måste först ställa tillbaka inställning till avtryckarknappen för att få autofokusen att funka med trådutlösaren. Ett litet irriterande faktum...

/Oscar

Nix. VR:en funkar endast med avtryckarknappen. Finns faktiskt en positiv detalj med detta... Du kan fokusera (AF-ON-knappen) och komponera utan att VR-funktionen samtidigt suger kräm ur batteriet. Jag har denna inställning och tycker det funkar kalas. Däremot är det lite pundigt att med detta val (AF-ON), så funkar inte autofokusen med trådutlösare. Man måste först ställa tillbaka inställning till avtryckarknappen för att få autofokusen att funka med trådutlösaren. Ett litet irriterande faktum...

/Oscar

Tackar för snabbt svar och tipsen!!

//Björn

Nej då Björn. Jag har min kamera (D300) inställd att bara fokusera på AF-ON knappen. När jag håller in den fokuserar kameran, när jag trycker ned avtryckaren till hälften så går VF in. Således dras inget batteri när du bara håller in AF-ON knappen. Men när du trycker ned avtryckaren så startar VF.
Mvh
JB

ANNONS
Götaplatsens Foto