Annons

Glad amatör ska köpa sin första SLR

Produkter
(logga in för att koppla)

Richieee

Medlem
Hejsan!
Jag har bestämt mig för att köpa en Digital systemkamera och skulle vilja ha lite hjälp att hitta en som passar mina krav.
Jag är en glad amatör som vill kunna utvecklas med kameran men också ta fina bilder på naturen, människor och inte minst bilar som är ett stort intresse.

De kameror jag funderat på är nog de vanligaste eos1000d och 450d, d60 och d60 VR men har även gluttat på 400d då netonnet sålde den riktigt billigt.

En sak jag skulle vilja att kameran klarade av är HDR-bilder? Jag har ingen aning om detta är avancerat och bara går på DYRA kameror men jag tycker det är så ruggigt snyggt!

Så ge mig argument och tips för vilken kamera som är bäst för mig att utvecklas med!

En sista fundering. vad är mest prisvärt? eos 1000d eller 400d? (jag vet att 400d är en äldre kamera men den går att få tag i mkt billigt)

Tack på förhand och hoppas på många svar!:)
MVH Rickard i Luleå

HDR har inget med kameran att göra. Det gör man i ex Photoshop. Däremot måste ha ett stativ. Sök i forumet så kan du bilda dig en uppfattning om vad HDR är. Eller Googla.

Vad gäller kameran/objektiv tycker jag du ska klämma och känna på olika märken, för att på så sätt göra dig en uppfattning om vad som känns bra i handen. Vilken system/märke du väljer är oväsentligt så länge du trivs med det och att du lär dig hur kameran fungerar. Har du någon kamrat som har kamera? Vilket märke har de? Har man samma, kan man låna grejor och hjälpa varandra på lättare sätt.