Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Extraskärm till iMac

Produkter
(logga in för att koppla)

Cambo

Aktiv medlem
Är det någon som vet hur man drar igång en extraskärm från iMacen till en Eizo? Får ingen bild förutom ett felmeddelande som anger att signalen inte kommerfram.
Tacksam för svar
hälsar
bo

Sladden är i

Jo såklart att jag har anslutit enheterna. iMacenhar en miniutgång dvi?. Skafade en adapter och som ansluts till denmedföljande skärmsladden.
Då jag går in i systeminställningar fklickar jag på skärm och sök skärmar. Den visar då att denhar känt igen min CG241. Men då jag slår på extraskärmen visar den ett meddelande signalcheck som anger att inputsignal is not reveived. Eizoskärmens powerlampa lyser först blå och sen gul. I övrigt svart.
Ja så är läget. Finns hjälp tro?

grubblar
bo

jo men från iMacen går det en minidvi och i Eizoskärmen finns två ingångar, signal 1 och signal2. Fick alltså skafa en adapterövergång.
Problemet är att Eizoskärmen inte verkar få signal trots att maccen visar att det finns två skärmar
bo

Ja och det blir ingen bild oavsett vilken ingång du väljer på skärmen? Om du väljer med skärmens knappar den signalingång som du har kopplat in macen på?

M

nä, jag kan via knappen S skifta mellan 1 och 2.
Signal 2
fh: 0.0 khz
fv: 0,0 khz
I manualen står att insignalen inte tas emot

Är det mini-DVI till DVI adapter du har skaffat? Blir det bild om du kopplar in en annan dator? Blir det bild om man kopplar in en annan skärm? Hur ser kontakterna ut? Då menar jag om det har blivit någon pinne böjd i kontakterna. Går det att skruva loss sladden från skärmen? I så fall så kan man prova att skruva loss och skruva dit den igen. Om inget av detta fungerar så gissar jag på kabelbrott.

M

Jo det är en adapter mini-DVi till Dvi. Stiften ser OK ut. Har ingen annan dator att testa mot så det blir nog att vänta på support från ja, vardå? Mac eller Eizo?

Ta med skärmen till närmsta dator butik och be dem prova om det blir bild med en dator som har DVI eller be någon bekant som har dator med DVI. Om det fungerar så vet du ju att kabeln och skärmen är OK. Sedan är det bara att prova vidare om det är fel på adapterkabeln eller iMacen. Det är väl en Apple-adapter?

M

tack för att ni tar er tid. Jo adaptern är en mac. Vit och med samma symbol som på iMacens baksida. Om något är vaising i macen hur kan man ev se det?
Kanske enklast att ta med sladd o adapter till Humacbutiken o be dem testa den.

Pinsamt, pinsamt. Den första kommentaren var nära sanningen. Det är den förbaskade, klena mini-dvi kontakten som spökar. Glappt pga av pyttesmå ytor. Nu får jag vara försiktig så jag inte rubbar macen för då slocknar Eizon.
Tilläggas, utifrån mina enkla kunskaper så är det en skillnad mellan skärmarna. Min iMac är mycket ljusare och klarare i färgen då jag öppnar en befintlig bild. För jag över den till Eizon vill jag genast justera högdagrar och dra på lite i mellanregistret. Kör man dubblering är det iögonfallande.Men detta med eizons förinställda kalibrering. Jag ska installera Colornavigator och hänga på min Eye-one2 och se hur det då blir
hälsar
bo

Pinsamt, pinsamt. Den första kommentaren var nära sanningen. Det är den förbaskade, klena mini-dvi kontakten som spökar. Glappt pga av pyttesmå ytor. Nu får jag vara försiktig så jag inte rubbar macen för då slocknar Eizon.
Tilläggas, utifrån mina enkla kunskaper så är det en skillnad mellan skärmarna. Min iMac är mycket ljusare och klarare i färgen då jag öppnar en befintlig bild. För jag över den till Eizon vill jag genast justera högdagrar och dra på lite i mellanregistret. Kör man dubblering är det iögonfallande.Men detta med eizons förinställda kalibrering. Jag ska installera Colornavigator och hänga på min Eye-one2 och se hur det då blir
hälsar
bo

Imacen ät ju inte känd för kvaliteten på skären direkt, jag vet, jag har en själv (med blank skärm dessutom)

Kalibrera båda skärmarna och är det stora skilnader är det nog imacen som spökar, ingen höjdarskärm direkt, så jag skulle lita på eizoskärmen i detta fallet.

ANNONS
Götaplatsens Foto