AFJ
Aktiv medlem
Åsikter varierar beroende på många saker, dock måste jag säga att IS är väldigt överreklamerat - det löser bara problemen för de som fotar stillastående saker och fotar man stillastående saker kan man i mitt tycke lika gärna använda stativ.
Det är inte sant. Det finns många motiv som rör sig, men inte rör sig så fort som sport, där du har nytta av IS. Ta t ex porträtt på personer som sitter och pratar, barn som leker sansat, blommor som vajar i vinden, katten som spankulerar. Denna typ av motiv går ju ofta att få skarpa med t ex 1/60. Vid 200 mm är det svårt att undvika skakningsoskärpa på den tiden utan IS, med IS är det hur enkelt som helst. Skillnaden kan vara ISO 400 eller ISO 1600, ganska så avgörande.
Att ta med sig stativet för ALLA stillastående motiv känns verkligen främmnade för mig. Gör du verkligen så själv - fotar aldrig handhållet om motivet är stilla??
Visst är det många som tror att IS är lösningen på allt, nästan lika ofta ser man att det avfärdas som totalt onödigt. Som vanligt är väl sanningen mitt emellan.
Mvh
Anders