Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Från 40d till 5d

Produkter
(logga in för att koppla)

Håkan Bråkan

Aktiv medlem
Var skitnöjd med min 40d och hade all bra optik, men sen råkade jag spontanköpa en nästan helt ny 5d av gamla sorten för sex veckor sen, och jag kan bara säga, jag går ALDRIG tillbaka till en kroppad kamera. Jag vet att jag antagligen inte skulle kunna se skillnad på alla bilder vid normala A4-utskrifter och att 40d är SÅ mkt bättre med alla menyer och funktioner och så, men spelar ingen roll. Det är nån känsla man får när man ser filerna, nåt i dynamiken, och så att all optik helt plötsligt är det som de skall. SÅ dj-a nöjd alltså. Blir kanske nya 5d sen, men den här kameran är helt underbar, bara så ni vet.

Grattis, en annan levar kvar i "crop-världen" med en ny 50D.
Tycker sätter man fokusen riktigr bra så är det skitisamma om det är crop eller inte. Fast visst det är ett annat utsnitt, med en annan bokeh.
Man vet väl inte hur bra fullformat egentligen är *S*

Vet precis vad du menar! Köpte en begagnad (6 mån gammal) 5D i nyskick och är så sjukt nöjd! Är dessutom van vid fullformat från mina år som diafotograf.

Testa en mellanformatare istället så får du se på riktig dynamik.
Exempel Hasselblad 500 C/m eller Pentax 67.
Ja det är väldigt omständigt men det är helt klart värt besväret.

/Danne

Låter mycket

De ligger i ett spann på 8.000-13.000 beroende på skick och tillbehör och hur desperat sälajren behöver pengar till sin Mark II ;)

Det är sjukt prisvärt!

Hegethorns säljer 5D + 24-105 för 24 lax vilket torde innebära ca 14 lax för en ny! 50D har också krypit ner i pris - den kostar nu en bit under 11 lax på Hegethorns.

Jag ser ju den klara fördelen med 1,6-kamerorna i ett sammanhang.
Jag använder mig av en 1Ds ihop med en 70-200 2,8IS. När jag var på ett evenemang för ett tag sedan placerade jag mig så att jag fick lov att ta till en 2x-förlängare och vips, så var den förhatliga 5.6:an där och ställde till det. varför då inte använda 1,6x i t.ex en 40D och fortfarande ha bländare 2,8 att fota med.
Då kan jag lätt ha ett fullformat- och en 1,6-crop-hus med i fotobältet.

Mer telefoto åt folket! =)

Senast ändrad:
Alltså, jag var jättenöjd med min 40d och det enda som störde mig lite var att brännvidderna förlängdes, trots att jag även hade 10-22 zoomen. Så jag kände det nästan som lite överkurs att köpa fullformat även om jag som alla andra prylbögar kände suget över den uppdaterade 5d. Men nu blev det ju slumpmässigt en gammal 5d som bara gått 150 bilder då tidigare ägaren tydligen dött och dödsboet sålde (hjärtslurp över glädjen av kameran?). Men oj oj oj oj säger jag, det är en helt annan grej nu. Jag är också gammal analog systemkamerabög med AE-1, A-1, EF, Ftb, F-1, F-3, F801, EOS300 i bagaget. Men inte digitalt förrutom kompakter och 40d, men nu kom man hem i spiltan igen om man säger så, fy fan vad skönt det känns.

Jag är sugen på att ha en gammal 5D eller 1Ds för bilder där man vill ha dynaiken oh mer vidvinkel och fortsätta med 40D till sport.

Jag gjorde liknande som dig Håkan.
Jag bytte min 40D mot en 5D. Visst var man sugen på en mk II, men priset man får gamla 5D för gjorde att det blev ett ganska enkelt val tillslut.
Och visst är jag nöjd, även om jag inte hunnit fota seriöst med den utan bara testat en del.

Blir inge mer cropkamera för mig heller. :)

zomning.

apropå att crop ger 1.6 ggr bättre zoom. När jag beställde 5d markII tyckte jag att jag tappade lite zoom på mitt 70-200 4L is. Det borde dock inte göra så mycket då man borde kunna beskära hårdare och ändå bibehålla minst samma kvalitet. eller har jag fel.

Att större sensor kan ge mer kvalité kan jag begripa. Men det här med vidvinkel? Jag har inte känt att jag behövt mer vidvinkel än vad jag kan få med min 40D. Är det runda fisheyebilder ni är ute efter, eller?

Ungefär

apropå att crop ger 1.6 ggr bättre zoom. När jag beställde 5d markII tyckte jag att jag tappade lite zoom på mitt 70-200 4L is. Det borde dock inte göra så mycket då man borde kunna beskära hårdare och ändå bibehålla minst samma kvalitet. eller har jag fel.

Vid beskärning till samma utsnitt har du kvar ca 8 Mpix dvs något mindre än 40D. Kvalitén torde väl bli liknande.

Usch vad läskigt att läsa denna tråd! Jag stoppar huvudet i sanden och fortsätter vara grymt nöjd med min 40D... ; )

Att större sensor kan ge mer kvalité kan jag begripa. Men det här med vidvinkel? Jag har inte känt att jag behövt mer vidvinkel än vad jag kan få med min 40D. Är det runda fisheyebilder ni är ute efter, eller?

Det är inte att få mer vidvinkel, min gamla 10-22 gav mer vidvinkel än den 17-40 jag har nu på fullformat. Men mina objektiv blir roligare att använda, t ex 24-105IS, vilket perfekt omfång ned till 24 mm. Dessutom är det suveränt med mina fasta objektiv nu, 24, 35, 50, 85 och 100 mm. De var inte lika roliga på 40d (även om de var roliga för det). Och visst, jag vet att jag får lite mjukare teckning i kanterna, men stör inte mina bilder alls, de är superskarpa i mitten och nästan hela bilden redan från full öppning (bortsett från 35:an som kanske är lite mjuk i vänster kant på full öppning)

Mer vidvinkel till folket

Efter att ha gett bort min 300D med kitzomen så har jag bara två objektiv "kvar" till min 30D en 28/1.8 och 50/1,4. Då jag mest använder 28 och gärna vill ha mer vidvinkel har jag länge kollat på 16-35 (verI eller II) för att få vidvinkel. I veckan började jag fundera på om det inte skulle vara bättre att köpa en 5D istället. Då jag skulle använda 50 mm istället som normal och få 28mm som mer vidvinkel! En beg 5D verkar ju ligga i samma prisklass som 16-35 II och jag har som mål att ta mig upp till fullformat.
Förövrigt gillar jag min 30D och den är hästlängder bättre än 300D.

/Janne

I veckan började jag fundera på om det inte skulle vara bättre att köpa en 5D istället. Då jag skulle använda 50 mm istället som normal och få 28mm som mer vidvinkel!
Kanske lite OT, men precis samma objektiv har jag och tänker att jag ska klara mig med till min kommande 5DMII, och har snart sålt min APC-S-vidvinkel på 12-24...

ANNONS
Götaplatsens Foto