Annons

Har min 5D lagt av..?

Produkter
(logga in för att koppla)

Syvertsen

Aktiv medlem
Tjaba,

satt och provade lite nya grejer nyss. En Soligor teleconverter och ett batteri från www.batteriexperten.se om det spelar någon roll, på min 5D. Såg till min fasa att var fjärde-femte bild ungefär såg ut som en techno-fest. Vad fan är detta?

Den ter sig likadant när jag byter batterier, objektiv, converter på/av, har bytt det mesta och provat mig fram men problemet kvarstår.

Varför ser mina bilder ut såhär?

De ser bra ut i kameran, thumbnails på datorn ser bra ut, men så fort jag öppnar dem i Camera Raw så dyker den där spyan upp över halva bilden. På en annan bild såg det liknande ut fast inte lika illa, en tredje hade en vit ruta på en fjärdedel av bilden, en fjärde var klippt på hälften och var svart nedtill.

Vad är upp i knaslådan? Det enda jag inte varierat mellan proverna är minneskort - men inte fan kan minneskortet orsaka något sånt här?

Bilagor

• IMG_7476.jpg
    IMG_7476.jpg
    42.4 KB · Visningar: 354
Går ju prima det här! ;-)

Bilagor

• IMG_7491.jpg
    IMG_7491.jpg
    36.3 KB · Visningar: 328
  • IMG_7496.jpg
    IMG_7496.jpg
    42.4 KB · Visningar: 329
  • IMG_7502.jpg
    IMG_7502.jpg
    41.4 KB · Visningar: 329
Det är faktiskt inte omöjligt att ett defekt minneskort kan orsaka detta. Har du provat att byta kort?
Yes sir.

Provat med tre olika, problemet återfinns med alla tre. Däremot inte lika mycket med ett extreme-kort, vilket fick upp mitt intresse. Jag kom att tänka på hur långsam processorn i 5D är och tänkte att "fan, kan det möjligen vara så att den bara behöver lite extra tid före jag pular ut kortet?" och när jag väntade tills den röda activity-lampan slocknat och gav den fem-sex sekunder UTÖVER det så var det inget problem.

Konstigt, faktiskt. Men jag ska prova vidare och se om det uppstår igen fast på något annat sätt. Hittade nämligen en bild nu som var defekt från att jag testfotat i lugn och ro och inte alls rivit ut kortet i frenesi. Så det behöver inte vara det som är problemet heller...

Hoppas inte att det blir en dyr historia.

Håller med föregående talare, det mesta talar för minneskortet.

Eftersom det ser bra ut i kameran så processas bilden korrekt "hela vägen" ända till den skall sparas. Att preview ser bra ut är nog för att den tar upp så liten plats och då med större sannolikhet hamnar på en fungerande del av minneskortet.

Oj du hann före, ja är det inte minneskortet så är det väl något annat som ligger efter att bilden färdigställts i kameran, kanske buffertminne eller io till kortet.
Men att slita ur minneskort medan kameran skriver till det är INTE bra, har pajjat flera minneskort på det sättet. Testa med ett nytt minneskort iaf innan du lämnar in kameran.

har du testat med en annan dator. Jag hade samma problem och det visade sig vara USB porten som det var knas med. Installerde om drivrutinerna för den och sen funkade det.
//A

Verkar vara mina två minneskort. Byter ut dem och ser om det blir bättre. Har ett kort som funkar klockers iaf, så något annat tror jag inte att det är.

ANNONS
Götaplatsens Foto