Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Förbluffande felkonstruktion-Eos 5D

Produkter
(logga in för att koppla)

Dadigan

Avslutat medlemskap
Hej alla!
Jag tänkte dela med mig av en liten anekdot som just hände mig och som kan vara bra att veta.

Jag köpte för ett tag sedan en Eos 5D som jag blev totalt förälskad i (det säger jag bara när flickvännen inte ser vad jag skriver). Plötsligt på en resa till Venezuela såg jag att jag hade en stor dammprick i bilderna -men jag hade ju med mig rengöringsgrejor så jag tänkte inte mer på det.

Senare på hotellrummet när jag försökt rengöra för femte gången och dammet satt kvar på exakt samma ställe började jag misstänka att det kanske satt mellan aa-filtret och själva sensorn -vilket jag hört att det kunde göra i vissa fall.

Jag lämnade in kameran hos Infocare i Bromma som först rengjorde och sa att allt var klart -men dammet var kvar...Alltså blev det en ny vända och för några minuter sedan så ringde teknikern och sa att dammet mycket riktigt satt där jag trodde (han måtte inte ha läst felbeskrivningen förra gången...) och att det inte gick att rengöra där utan hela sensorn MÅSTE BYTAS UT!

Jag har ju garanti så det kostar inget men jag blev mäkta förvånad över vilken miss i konstruktionen detta är -hur kan man konstruera en kamera så att det kan komma in en massa damm men det går inte att rengöra utan delar måste bytas ut varje gång det händer?

Har någon annan råkat ut för något liknande nån gång? Jag hoppas att jag inte gör det...

Hälsningar
En förvånad fotograf.

Det finns fler konstruktionsmissar på 5D i detta avseende för det kommer in en massa damm ovanför sökarskivan också. Mycket irriterande.

Kanske det funnits någon skit i hörnet mellan sensorn och filtret på din kamera från början som flyttat sig?

Tycker att ordet "felkonstruktion" inte stämmer riktigt. Det är väl mer en kvalitetsfråga?
En irriterande konstruktionsmiss tycker jag däremot minneskortluckan är. Den åker upp i tid och otid när man greppar kameran med höger hand...

Jag har svårt att tro att dammet har kommit dit i efterhand. aa-filtret sitter ju fast på sensorn.
Sen har jag läst här på forumet om en kille som lämnade in kameran för sensorrengöring och firman tog honom på orden och tog bort aa-filtret och rengjorde faktiskt själva sensorn vilket blev dyrare än vad han hade tänkt, så det går tydligen.

Jag googlade lite och såg att det finns företag som säljer aa-filter som släpper igenom IR-strålning. När man sätter in ett sådant filter ska man skära bort lim som håller fast aa-filtret vid sensorn.

Min tanke blev att det kanske är för lite lim i mitt falll? Alternativt att sensorn inte var riktigt ren när de satte fast filtret.

Vet någon ifall detta händer många? Och om det så att säga över huvud taget ska kunna hända -eller om det bara är en miss i tillverkningen.

Jag har inte hört om någon som råkat ut för detta. Lär dröja innan jag hör om detta igen...
Under tiden så tänker jag försöka låta bli att vara avis på din, för flickvännen, hemliga kärlek. :O)

Grimmer skrev:

Sen har jag läst här på forumet om en kille som lämnade in kameran för sensorrengöring och firman tog honom på orden och tog bort aa-filtret och rengjorde faktiskt själva sensorn vilket blev dyrare än vad han hade tänkt, så det går tydligen.
"Han" heter Carola Lundmark, och för er som vill läsa hennes bisarra historia kan ni göra det här. Den är lång, men riktigt intressant.

hej

det pågår en debatt på dprev. om rengöring av 5D, verkar som eclipsvätskan kan ge sig på visa serier av 5D:s filterglas yta. Det har kommite en eclips E vätska som inte ger sig på nån ytbehandling tydligen.

Kan vara värt beakta.

Roine

Har nu fått en kommentar från RCC i Göteborg. De säger att det egentligen går att göra rent sensorn utan att behöva byta alltihop men att det är så pass komplicerat att de alltid byter ut sensorn om garantin finns kvar.

Tydligen är det så att man måste använda sig av en så kallad "kuvös" när man tar bort aa-filtret för att det ska finnas minimalt med damm och denna process är mycket tidskrävande -säkert dyr som tusan också...

EOS 5D made in heaven... Canon is just a subcontractor...

Knappast felkonstruktion snarare produktionsmiss. Miss vid limningen av AA-filtret vilket har släppt en öppning för damm att komma in. Detta fel bör vara klassificerat som garantifel, som täcks in av 2årig produktgaranti. Eller om det uppkommer senare bör Canon ordna detta på "goodwillgaranti" då det helt klart är ett fabrikationsfel.

Angående dammet som tar sig in i sökaren bakom mattskivan är detta relativt lätt att rengöra. Har själv rengjort min sökare ett flertal gånger och nu sista gången rengjorde ja mattskiva och SI-skivan med Eclipse vätska med ett näst intill perfekt resultat.

Har bilder som visar hur man tar ned mattskiva och SI-skiva om någon är intresserad. Kort beskrivet så går det till så här:
- Lyft fliken för att frigöra mattskivan längst upp i spegelhuset (se inst. Bok).
- Ta ur mattskivan (utan att ta på ytorna) använd pincett med mjuka ändar och lägg skivan på dammfri trasa liknande.
- Skruva ur de små skruvarna som sitter över "fliken" längst upp i spegelhuset och ta ur den lilla "plattan", som är fastsatt med skruvarna.
- Nu kan "fliken" öppnas ytterligare längre, vilket frigör en (eller två) bricka. Ta ur denna och lägg på dammfri trasa.
- Öppna "fliken" ytterligare för att frigöra SI-skivan (är mycket lik mattskivan så blanda inte ihop dem). Ta ur denna och lägg på dammfri trasa.
- Nu blottas själva prismats underdel. Blås ren denna med "blåsa" (ej tryckluft eller "mänsklig utandningsluft").
- Rengör mattskiva, SI-skiva med "blåsa" (ej tryckluft eller "mänsklig utandningsluft") eller Eclipse rengöringsvätska.
- Sätt ihop kameran. SI-platta - Bricka - Bricka + skruvar - Mattskiva...

Senast ändrad:
Min EOS 5D hade också fel från starten!

Hej.

Tänkte bara påpeka att Canon verkar ha lite problem med sina kameror, åtminstone din och min 5D.

Redan efter 3 månader hade jag 20-40 pixlar som registrerade vitt, blått och rött då jag tog helt svarta bilder. Detta gick dock att åtgärda med ny pixel mapping.

Att annat fel som jag nu upptäckt är att det "läcker" in damm bakom LCD'n så man ser små prickar på lcd displayen. Inget att göra åt det men störigt.

Vi kanske har fått vars ett måndagsexemplar.

Mvh / Sandeep

Hade samma med min 30D som jag köpte förra sommaren. Sprillans ny, men med dammpartiklar från fabrik. Det löstes genom ett sensorbyte och på goodwill-garanti (då min första 30D hade pixelfel)

Men servicen gick snabbt och bra och inga problem alls!

ANNONS
Götaplatsens Foto