Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kan någon på ett lätt och pedagogiskt sätt förklara PASM-lägena?

Produkter
(logga in för att koppla)

78D40

Aktiv medlem
Kan någon på ett lätt och pedagogiskt sätt förklara PASM-lägena?

Har en Nikon D40 och har fortfarande inte riktigt greppat dom olika lägena P,A,S o M.

Kan någon beskriva LÄTT vad dom olika lägena är, när man ska använda dom, vad dom gör osv.

Har provat fota en del i dessa inställningar men oftast blir bildera suddiga/gryniga då, vad gör jag för fel? Tänk skaffa ett stativ förstått att det ska hjälpa en hel del.

Tacksam för svar!

Edit: Tänkte mig nån slags förklaring likt denna

P=

A=

S=

M=

P (Programautomatik)= Kameran väljer slutartid och bländare, d.v.s. exponeringen är helt automatisk men du väljer ISO och andra parametrar som påverkar bilden till skillnad från helautomatiskt läge ("grön ruta"). På vissa kameror kan du påverka både slutartid och bländare från kamerans valda läge.

A (Bländarprioritet, A står för Aperture) = Du väljer bländare, kameran väljer automatiskt slutartid för att uppnå korrekt exponering.

S (Slutarprioritet) = Du väljer slutartid, kameran väljer bländare för att uppnå korrekt exponering.

M (Manuellt) = Du väljer både bländare och slutartid. Du har maximal kontroll över både bländare och slutartid.

Senast ändrad:
Har en Nikon D40 och har fortfarande inte riktigt greppat dom olika lägena P,A,S o M.

Kan någon beskriva LÄTT vad dom olika lägena är, när man ska använda dom, vad dom gör osv.

Har provat fota en del i dessa inställningar men oftast blir bildera suddiga/gryniga då, vad gör jag för fel? Tänk skaffa ett stativ förstått att det ska hjälpa en hel del.

Tacksam för svar!

Edit: Tänkte mig nån slags förklaring likt denna

P= Programläget

A= A eller AV är Bländarprioritetsläget. Här ställer du in den bländare du vill ha.Kameran justerar automatiskt slutartiden i förhållande till den bländare du ställt in.

S= Slutartidsförval (Här kan du ställa in vilken slutartid du vill ha)

M= Manuellt läge (du kopplar ur kamerans autoläge och ställer själv in bländare, slutartid och fokusering). Plåta i M - läget så ofta du kan, då lär du dig bättre hur kameran fungerar i autoläget sen.

Senast ändrad:
P= Programläget

A= A eller AV är Bländarprioritetsläget. Här ställer du in den bländare du vill ha.Kameran justerar automatiskt slutartiden i förhållande till den bländare du ställt in.

S= Slutartidsförval (Här kan du ställa in vilken slutartid du vill ha)

M= Manuellt läge (du kopplar ur kamerans autoläge och ställer själv in bländare, slutartid och fokusering). Plåta i M - läget så ofta du kan, då lär du dig bättre hur kameran fungerar i autoläget sen.

Kan någon förklara varför bilderna blir suddiga i dessa PASM lägen?
Beror det bara på att jag inte använder stativ?

Nja. PASM-lägena påverkar endast bländare och slutartid vad gäller vad som är automatiskt och vad som är manuellt. Det går att fota i M-läget med autofokus liksom det går att fota i de andra lägena med manuell fokus.

Oscar gav dig en bra förklaring på de olika lägenas innebörd. Att lära sig vilket läge som passar bäst till vilken situation är dock lite knepigare. Jag föreslår att du läser artiklarna med fotoskolan här på sidan.

Läs också kamerans manual, gärna i små stycken med kamerna intill dig så att du kan testa och se resultatet.

Suddiga bilder beror oftast på:

- Du har inte hållit kameran still. Ju längre slutartid som du eller kameran valt, desto viktigare att hålla kameran still. Stativ är en möjlig lösning, det finns fler.

- Motivet har rört sig. Det krävs olika långa slutartider för att "frysa" motivet beroende på hur snabbt det rör sig och avståndet till det. Stativ hjälper inte.

- Du har fokuserat fel, dvs skärpan ligger inte där du har tänkt dig. Lösningen är att lära sig hur kameran fokuserar.

Gryniga bilder:

Vanligen är det så kallat "brus" som syns. Ju högre ISO-tal du/kameran valt, desto mer brus.

ISO-Slutare-Bländare allt hänge ihop. Sambandet är ganska enkelt när man väl förstår hur exponering fungerar. Som sagt, läs på, testa.

Lägg upp en bild i ditt album som uppvisar problemet och se till att Exif-informationen kommer med (kamerans inställningar) så kan du säkert få mer tips om vad du kunnat göra annorlunda.

Mvh
Anders

Kan någon förklara varför bilderna blir suddiga i dessa PASM lägen?
Beror det bara på att jag inte använder stativ?

Det beror troligtvis på att du får för lång slutartid med vald bländare och ISO.

Jag föreslår att du läser artiklarna "Fototeknik" under Artiklar / Fotoskolan här på FS. Specifikt del 2 som behandlar rörelseoskärpa och skärpedjup och hur slutartid och bländare påverkar dessa:

http://www.fotosidan.se/cldoc/3659.htm

ANNONS
Götaplatsens Foto