Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Blixt ändrar fokuseringen på (min) 50D!

Produkter
(logga in för att koppla)

Warbird

Aktiv medlem
Nu börjar jag ta mig #%/&% tröttna på underliga fel på mina Canon-prylar.

Så här är det: Jag har haft lite olika "bästalägen" på microjusteringen på mitt 400/5.6, men inte så stor skillnad, mellan +5 och +10. Underligt, men det kan ju ha med olika avstånd att göra.

Hur som helst så gjorde jag en ny, noggrann, koll ikväll för sinnesfridens skull. Mörkret kommer ju inkrypande så jag kopplade på blixten (Canon Speedlight 580EX II). Lite (läs mycket) förvånande när ingen av de första bilderna blev skarpa utan jag behövde justera till -10 för att skärpan skulle sitta.

Det börjar bli mycket text så jag avrundar:
Det skiljer c:a 15 "microjusteringspunkter" mellan att ha Speedlighten på eller inte! Samma sak med mitt 70-200, samma sak om jag stänger av microjusteringen i menyn.

Någon som har sett eller hört talas om något liknande?
Någon med 50D och 580EX II som vill prova om samma sak händer på sin utrustning?

/Mats

Bilagor

• Microjustering 400mm Med och utan blixt 400pix.jpg
    Microjustering 400mm Med och utan blixt 400pix.jpg
    71.7 KB · Visningar: 622
En teori (har inte kollat att det stämmer) är att du då får med hjälpbelysning från blixten, att den projicerar linjer som kameran fokuserar på istället för på dina testlinjer. Jag tror det går att stänga av hjälpbelysningen, kanske du då får ett annorlunda resultat.

En teori (har inte kollat att det stämmer) är att du då får med hjälpbelysning från blixten, att den projicerar linjer som kameran fokuserar på istället för på dina testlinjer. Jag tror det går att stänga av hjälpbelysningen, kanske du då får ett annorlunda resultat.

Ja, det kan iofs vara så, men jag fokuserar inte på "linjalen" utan mitt på boken, som är vinkelrätt mot mig och i linje med "0-an".
Jag ska prova med något annat att lägga fokus på.

Det är väldigt knepigt det här med fokuseringstester, jag har lagt en hel del tid på det och resultaten kan ibland bli helt snurriga. Prova lite mot "vanliga" motiv också innan du bestämmer dig för att det är något fel, det är ju trots allt där som det ska fungera i verkligheten.

Nog har jag provat på vanliga motiv, det är därför jag vill kolla av varför den riktiga skärpan fattas. (Jo, jag vet att det finns masssssssor av orsaker till oskarpa bilder...)

Men i det här fallet när jag har kameran på stativ, 2s självutlösare och dessutom kabelutlösare, och provar att slå på-stänga av blixten och får samma (olika?) resultat varje gång, ja då tror jag att det är något skräp någon annanstans än bakom spakarna. :)

Jag hittade en på dpreview som har samma problem, men med Nikon. Hans lösning var att inte använda bara en fokuspunkt utan flera. (?)

EDIT: Fast det har nog inte med saken att göra, glöm det inlägget.

Senast redigerad av en moderator:
Vad händer om blixten har strömbrytaren på, men du via menyn ställer den till att inte blixtra? Alltså det läge man använder om man bara vill ha fokuseringsljuset.

Verkar ju synnerligen märkligt att bara det faktum att blixten är igång skulle påverka AF?

Om ni tittat i tråden "en liten jämförelse mellan 5DmkI och 5D mkII" så hittar ni massor av info om just felfokus och microjusteringen

Microjusteringen är en förenkling. Kameratillverkarna trodde inte att använderna hade så bra koll och trodde väl därmed att de skulle klara sig undan med det..

Focusshift, olika beteende vid olika bländare och vid olika focusavstånd - är det sedan ett zoomobjektiv också så räcker ALDRIG en parameter för att kunna justera focus korrekt. Många parametrar som påverkar och systemet är svårt olinjärt - microjustering kommer aldrig att fungera! Det enda det kan göra är att göra samma sak som du gör själv när du justerar skruvarna för AF och MF vid spegeln - fast lite smidigare då du slipper skruva mekaniskt..

Problemet GÅR att lösa, men det krävs att kameratillverkarna tar tag i det helt på allvar och slutar lata sig...

En 50D innehåller all hårdvara som krävs för icke-zoom objektiv iaf. Väl belyst focusmål som kameran mäter dels med af-sensor och kontrastmätning på olika bländare - flytta målet några gånger och fortsätt mätningen så har systemet alla data för att kunna göra en överföringsfunktion som definierar af under olika förhållanden. Mycket jobb för kunden, men vill man ha det tokbra så är det nog något sådant som krävs....

Focuslampan är röd - focuserar man på det röda så kan det finnas en lite liten skillnad emot det normalvita - går man väl över i NIR så är focus klart flyttat (kom ihåg skalorna med röda siffror på alla gamla objektiv - de var ju för IR-foto).

Som passus har vi märkt på jobbet att man skall focusera kamera/optik med samma ljus (våglängsmässigt) som man i slutet önskar skärpan på eftersom det annars blir ett litet fel. Inte mycket, men ändå märkbart om man är petig.

Osså är man där igen, fattar ingenting...

Jag kan inte återskapa felet från igår kväll, trots att jag försökt med allt. Det är ju iofs bra, men vilken tur att jag har bilderna kvar från igår, annars hade jag nog ringt efter dom snälla männen med vita rockar. :)

Ytterligare en förvirrande, men bra, sak är att nu ska justeringen stå på 0 (noll), inte +8 som det var tidigare. Perfekt skärpa på allt jag testat på inom huset(med och utan blixt!), och så vitt jag kan bedöma utifrån 10s-bilder genom 3-glas (skitiga) så är skärpan rätt även på längre avstånd.
Tills vidare så ska jag försöka låta bli tanken: VARFÖR???
Allt är bra nu, njut av stunden...

Tack för hjälp och stöd i denna svåra stund! :)

Om de sitter mellan objektivet och kameran, så... Fniss...

F'låt, kunde inte låta bli.

Sak bli intressant att se om felet kommer tillbaka. Är det samma blixt, objektiv och kamera du testar med hela tiden?

Om de sitter mellan objektivet och kameran, så... Fniss...

F'låt, kunde inte låta bli.

Sak bli intressant att se om felet kommer tillbaka. Är det samma blixt, objektiv och kamera du testar med hela tiden?
Hmm... Fredagskväll låter det som. :)

Ja, i alla fall samma kamera och blixt. Förutom 400/5.6 så provade jag igår även med 70-200/4 med samma underliga "fokusflytt". Idag har jag bara testat 400'an.

ANNONS