Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Görs det några mästerverk nuförtiden?

Produkter
(logga in för att koppla)

Tomasz

Aktiv medlem
Sitter och bläddrar i boken "No caption needed", som behandlar så kallade ikoniska bilder. Bilder som är kända av väldigt många människor, till exempel Joe Rosenthals bild av amerikanska soldater som reser flaggan på en ö i Stilla havet under andra världskriget.

Är det bara jag som är obildad, eller tas det inga odödliga bilder nuförtiden? Att de här gamla bilderna blivit odödliga, kan det bero på att det inte fanns lika mycket bilder på den tiden? I dagens intensiva bildström måste det vara svårt för ett mästerverk att göra sig synligt.

Är mästerverkens tid förbi? Kommer vi att få dras med de här gamla ikonerna i evighet, utan en chans att kunna uppfatta utmanare på listan? Varför ska det vara så i så fall?

Ingen har tid för mästerverk!

Det är väl ingen som har tid att skapa mästerverk numera. Nu ska vi nämligen jämföra brusnivåer och linjeupplösning mellan D3x och Mark II. Allt annat är fullständigt ointressant!

//Thomas

Sitter och bläddrar i boken "No caption needed", som behandlar så kallade ikoniska bilder. Bilder som är kända av väldigt många människor, till exempel Joe Rosenthals bild av amerikanska soldater som reser flaggan på en ö i Stilla havet under andra världskriget.

Är det bara jag som är obildad, eller tas det inga odödliga bilder nuförtiden? Att de här gamla bilderna blivit odödliga, kan det bero på att det inte fanns lika mycket bilder på den tiden? I dagens intensiva bildström måste det vara svårt för ett mästerverk att göra sig synligt.

Är mästerverkens tid förbi? Kommer vi att få dras med de här gamla ikonerna i evighet, utan en chans att kunna uppfatta utmanare på listan? Varför ska det vara så i så fall?

Det ryktas att den bilden jag tror du syftar på är arrangerad. Jag vet inte... /FW

Självklart tas det bilder som är utöver det vanliga.
Kommer inte ihåg vad han heter som plåtade islands energibolags ledning.

Men visst har du rätt i att vi idag är översvämmade av bilder.

Sedan om man tar just Rosenthalsexemplet så har det en gratisskjuts av år av krig bakom sig. Det symboliserar ju vändningen av slaget om stilla havet(hmmm var det stilla havet? rätta mig om jag har fel).

Det krävs nog att tiden filtrerar ur mästerverken. Får nog vänta en 20 år så får vi reda på om det tas några mästerverk idag???

Och?

Då blev den mindre ikonisk? eller vad menar du?

Nejdå. inte alls. Det är bara en intressant iaktagelse. Om en bild blir känd för att den skildrar en stor händelse, t ex en viktig vändning i ett världskrig, så tycker nog jag att det är litet bra att veta om den är arrangerad eller inte. Tittar man på Robert Capras bilder skulle jag bli oerhört besviken om jag fick reda på att de är arrangerade. /FW

Arrangerat eller inte, bilden jag beskrev är ju ikonisk, ni vet vilken det är efter min simpla beskrivning.

Men jag kom på en modern ikon, den som är tagen på Himmelska fridens torg, vet ni vilken jag menar?

Och naturligtvis, det måste ju gå en tid innan man vet vilka bilder som kommer att bestå. Någon som vill göra en gissning på en bild redan idag? Tyvärr kan jag inte föreslå någon kandidat, jag är alldeles bortkollrad i bildbruset.

Kan det vara så att en bild måste promotas för att bli ikon?

Självklart tas det mästerbilder idag med! Problemet är bara att bildflödet som sagt är lite väl stort och sen behöver ju faktiskt bilderna lagras ett antal år först. Är bilderna sen fortfarande ihågkomna och omtyckta, då först är det en mästerbild!

Kommer fortfarande inte ihåg vad han heter... Men han gjorde en serie där modellen speglas i tusentals bubblor.

Fantastiska bilder.

Andreas Bitesnich, & hasselbladsfotgrafen, hon plåtar dansare i luften och ... och

Det blir ingen ände på det.

Även om det tas minst lika bra bilder idag är det svårare för dem att få fäste som ikoner.

Jag tror i alla fall att det är så och jag tror att det beror på att det tas många fler bilder. Inte bara det att man konsumerar många fler bilder utan det att ifrån en stor händelse kommer väldigt många olika bilder jämfört med tidigare, plus rörliga bilder. Ingen av dem blir ensam den bild som representerar händelsen.

Jag är för ung för att veta hur rapporteringen från Vietnamkriget såg ut. Självfallet känner jag igen de vanligaste bilderna men jag vet inte hur många andra bilder dessa hade att konkurrera med i rapporteringen. Föreställer mig att bildmaterialet kanske var mindre än det är i rapporteringen från något stort idrottsevenemang idag. Någon som har en susning?

När jag tänker på 11:e sept har i alla fall jag svårt att minnas någon enskild bild. Därifrån var det kanske någon videosekvens som rullades extra fler gånger men den var inte precis ensam. Mitt minne av händelsen är en blandning av alla de bildvinklar och videosekvenser och som dokumenterade händelsen.

Även om det tas minst lika bra bilder idag är det svårare för dem att få fäste som ikoner.

Jag tror i alla fall att det är så och jag tror att det beror på att det tas många fler bilder. Inte bara det att man konsumerar många fler bilder utan det att ifrån en stor händelse kommer väldigt många olika bilder jämfört med tidigare, plus rörliga bilder. Ingen av dem blir ensam den bild som representerar händelsen.
Visst är det så

Mästerverkens tid är inte förbi. Men om de uppräknade bilderna här i tråden tillhör mästerverken är väl tveksamt? De är väl mera historiska minnesbilder av ikontyp? Mästerverken däremot får mindre uppmärksamhet och väcker inte majoritétens intresse. Man skulle säkert kunna räkna upp ett tjog fotografiska mästerverk som de flesta på fotosidan varken sett eller hört talas om, eller för den skull känner till namnet på fotografen. Men likväl ses de som mästerverk inom fotografikonsten. Mästerverken utkristalliserar sig med tiden och är inte alltid valda av samtiden. Samma förhållande gäller inom målerikonsten, litteraturen mm där många upphöjs till mästerverk långt efter tillkomsten och där upphovsmannen hinner försvinna innan den stora berömmelsen.

När jag tänker på 11:e sept har i alla fall jag svårt att minnas någon enskild bild. Därifrån var det kanske någon videosekvens som rullades extra fler gånger men den var inte precis ensam. Mitt minne av händelsen är en blandning av alla de bildvinklar och videosekvenser och som dokumenterade händelsen.

Så här i efterhand har ändå Falling Man bilden etsat sig in i mig. Den verkar ha nått en större publik och uppmärksamhet i usa där mer fokus lades just på paniken hos de drabbade snarare än det storslagna i att hus rasade som var det stora här.

Det är väl ingen som har tid att skapa mästerverk numera. Nu ska vi nämligen jämföra brusnivåer och linjeupplösning mellan D3x och Mark II. Allt annat är fullständigt ointressant!

//Thomas

Håller med Thomas.Nu är det bara teknik som gäller,för dom flesta yngre fotointresserade,ska man kanske tillägga.
Kreativt bildskapande verkar inte lika intressant.

Man brukar säga att när teve slog igenom på allvar under 50- och 60-talet var storhetstiden för den fotografiska stillbilden över, i alla fall som nyhetsbärande medium. Innan teves genombrott fanns exempelvis massor med tidningar som byggde på det fotografiska reportaget. Det mest kända exemplet i Sverige är magasinet ”Se”. Men även vanliga tidningar, som Stockholms- Tidningen och Expressen, dominerades av den fotografiska bilden.

I dessa tidningar kunde man se bilder från jordens alla hörn och från olika världshändelser. Det var allt från krigsreportage och resereportage till vardagshändelser och hemma hos reportage hos diverse kändisar. Alltså exakt samma saker som vi idag ser på teve. Tidningsredaktionerna lade mycket krut på detta och man ansträngde sig för att anställa duktiga fotografer. Bra bilder var en stor konkurrensfördel.

Idag är det snarare tevesekvenser som har ersatt dessa så kallade ikonbilder. Som exempel kan man ju ta nattbilderna på luftvärnselden när USA invaderade Irak (både första och andra gången), flygplanen som flög in i Twin Towers, sekvensen där en man försöker stoppa en stridsvagn på Himmelska fridens torg (som det också finns en känd stillbild på) och många fler.

Men precis som Nils skriver handlar detta om ikonbilder, mästerverk är ju inte alltid samma sak. Och precis som många andra skriver innebär förmodligen dagens enorma bildflöde att väldigt få bilder och tevesekvenser når den ikonstatus som var möjlig tidigare. Många försvinner snabbt ur vårt medvetande när nya dramatiska bilder möter våra ögon varje dag.

/Joakim

Håller med Thomas.Nu är det bara teknik som gäller,för dom flesta yngre fotointresserade,ska man kanske tillägga.
Kreativt bildskapande verkar inte lika intressant.

Jag kan inte annat än att hålla med. För inte allt för länge sedan så fokuserade jag allt för mycket på iso brus,måste vara dunderobjektiv, batterigrepp och allt annat trams. Nu säger jag inte att det bara är trams men när det är större fokus på teknik än själva bildskapandet så är det trams.

Vad är inte roligare än att "sätta" ihop en bild och planera ett foto i förväg och sedan ut och testa teorierna och SKAPA bilden.

ANNONS
Götaplatsens Foto