Annons

D90, grynig på låga iso

Produkter
(logga in för att koppla)

guz

Aktiv medlem
Hej, jag köpte just en D90. Jag har märkt att på låga iso i suddiga eller enfärgade områden blir det grynigt. Jag antog att det berodde på att skärpningen stog för högt, men problemet kvarstår.
På iso 400 blir suddiga ytor ofta inte alls bra. Min gamla D50 ger finare ytor på låga iso tycker jag. (Har dock inga problem med höga iso, där är kvaliteten underbar)

Nån mer som tänkt på detta?




t ex
http://raek.se/~gustav/bilder/D90/DSC_1395.jpg
 
Det är ju tvekan någon av delarna objektiv eller kamerahus som behövr en översyn för så här illa ska det inte bli. Frågan är ju vad som är galet. Har du testat med flera objektiv?
 

guz

Aktiv medlem
Ok, varken vitbalans eller mörk exponering påverkar bruset. Vitbalansen är ok och den inte är inte mycket underexponerad.

Jag tittar alltså på den stora blå ytan ner på kartongen, oavsett oskärpa, vitbalans eller exponering ska den inte bli grynig på iso 400. Borde man maila nån support eller så?
 

Makten

Aktiv medlem
Ok, varken vitbalans eller mörk exponering påverkar bruset.
Vitbalansen påverkar i allra högsta grad bruset eftersom den bestämmer förstärkningen för respektive färgkanal. Det blir oftast mycket brusigare i inomhusbelysning eftersom röd kanal exponeras väldigt mycket högre än de övriga, som därefter måste förstärkas om man inte vill ha väldigt rödaktiga bilder. Även med vitbalansen satt till "dagsljus" (där ingen kompensation sker) så kan inomhusbilder se brusiga ut på grund av ojämn exponering mellan färgkanalerna. Detta är helt normalt och inget man kan göra något åt.
Att din D50 ger mindre brus per pixel är inte så konstigt eftersom den har färre och större pixlar.
 

avslutad_02_08_21_2

Avslutat medlemskap
Bara jag som tycker det ser helt normalt ut? Tänk på att D90 har mycket högre upplösning när du jämför med D50. Om du skalar ner bilderna från D90 till samma storlek som D50 ger så kommer det se bättre ut.

Men testa först att ta en bra exponerad testbild i bra ljus. Om du underexponerar syns bruset tydligare.
 

Makten

Aktiv medlem
Bara jag som tycker det ser helt normalt ut?
Nej, jag håller med. Många blir grundlurade av alla dessa testsidor på nätet som provar brusegenskaper med studioblixtar och annat vansinne. När de sen provar själva hemma i "verklig" miljö så ser det otroligt mycket sämre ut.

Tillägg: Förresten är väl D90 och D300 kända för att ge ganska mycket brus vid låga ISO, men lite vid höga. Det händer alltså inte särskilt mycket mellan ISO 200 och 800 med bruset. Min D700 funkar likadant och det går att se viss kornighet även vid bas-ISO.
 

Florestan

Avslutat medlemskap
Ok, varken vitbalans eller mörk exponering påverkar bruset.
Johoddu, och om jag inte tafflat bort färghanteringen i Firefox alldeles, är den underexponerad med en tydlig förskjutning i vitbalans till det varmare. Är den interna brusreduceringen i kameran helt avslagen?

Mejla Nikons kundtjänst för all del, det kan aldrig skada. Min erfarenhet är att de dessutom är både trevliga och snabba.
 

guz

Aktiv medlem
Första bilden, bortsett från oskärpan, inte är underexponerad. Det mesta ligger runt, under och över mitten, ingen överexponerat men lagom. Varför skulle det mörka i en bild bli mer brusigt förresten?

Jag upplever D50:s bilder som mycket renare på låga iso. Att D90 har fler pixlar är inte någon hel förklaring, den har ju grymt mycket bättre bildkvalitet på höga iso, även utan brucredudering på.

Skulle kunna tänka mig som "Makten" skriver, att nikon har ganska hög kornighet på basiso. det är ju inget färgbrus att prata om, bara grynigt/kornigt liksom. Ska ta lite mer kontrollerade testbilder med monterad kamera så jag kan jämföra lite bättre mellan iso-talen.
 

guz

Aktiv medlem
Jo, vid närmare fundering kring färglära så kan förskjutningar i vitbalansen påverka bruset. Men en oförändrad bild (wb dagsljus) borde väl vara utan den defekten i så fall..

Hittade en annan med iso400 som väl slår ifrån på min oro lite, för kvaliteten i denna är helt ok.
http://raek.se/~gustav/bilder/D90/_DSC0376.JPG
 

guz

Aktiv medlem
Visst, över- eller underexponering anser jag vara en åsiktsfråga här. Jag tycker det kan vara skönare känsla i en bild utan högdagrar.

Men varför skulle en mörkare bild bli mer brusig? (Jo, färre "ljuspartiklar" kommer till pixeln.) Men de mörka pixlarna förstärks ju inte mer än de ljusa, jag har inte aktiv d-lightning på.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Visst, över- eller underexponering anser jag vara en åsiktsfråga här. Jag tycker det kan vara skönare känsla i en bild utan högdagrar.

Men varför skulle en mörkare bild bli mer brusig? (Jo, färre "ljuspartiklar" kommer till pixeln.) Men de mörka pixlarna förstärks ju inte mer än de ljusa, jag har inte aktiv d-lightning på.
Egenbruset hos elektroniken blir större relativt signalnivån ju mörkare (färre fotoner etc) bilden är.

Slarvig illustration följer nedan. Båda bilderna (eller 400*400px av dem) är synnerligen hafsigt tagna handhållet med AWB, ISO 1600, JPEG, manuell exponering, bildinställningen på Normal, brusreducering avslagen så långt möjligt. Kameran är en D80. Den ena som synes kraftigt underexponerad.

Hur skiljer sig bruset?

Visst, det är lite extremt men illusterar poängen.
 

Bilagor

guz

Aktiv medlem
så en teoretisk b-lösning skulle vara att överexponera (inte över helvitt) alla bilder och sedan dra ner exponeringen i PS, så man jämnar ut egenbruset litegrann:p
 

Makten

Aktiv medlem
Jo, vid närmare fundering kring färglära så kan förskjutningar i vitbalansen påverka bruset. Men en oförändrad bild (wb dagsljus) borde väl vara utan den defekten i så fall..
Nej, det kan man tycka. Men du får lik förbaskat olika exponering för röd, grön och blå, vilket gör att bilden kan se kornigare ut. Den ska ju interpoleras upp och "färgblandas" eftersom varje enskild pixel annars bara är antingen just röd, grön eller blå. När ljuset är förskjutet från vitt (alltså "obalans" mellan kanalerna) så blir det gärna lite brusigare, oavsett vitbalansinställning.

Hittade en annan med iso400 som väl slår ifrån på min oro lite, för kvaliteten i denna är helt ok.
http://raek.se/~gustav/bilder/D90/_DSC0376.JPG
Jag tycker att den ser precis lika brusig ut. Den är lite ljusare bara.

Det här ser inte ut som en perfekt exponering i min värld (det är den bilden med gatan).
Vad i hela friden är "perfekt exponering"? Man kan ju inte fylla hela histogrammet hela tiden. Är det mörkt så vill i alla fall jag ha en förhållandevis mörk bild.

Hur skiljer sig bruset?

*bildexempel*
Inte alls. Du har bara fått mindre lågdagrar i den ljusa bilden, och därmed finns det i exmplet inte längre någon stor yta som är brusig. Kikar du mellan tangenterna så är det lika brusigt där som det var på själva tangenterna i det underexponerade exemplet. Du har alltså bara flyttat bruset till en annan del av bilden, vilken råkar utgöra en mindre yta.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Vad i hela friden är "perfekt exponering"? Man kan ju inte fylla hela histogrammet hela tiden. Är det mörkt så vill i alla fall jag ha en förhållandevis mörk bild.
Ursäkta att jag inte använde ett ord i herrns smak.

Begreppet var ju inte direkt menat för att passa någon eventuell konstnärlig smak, utan som ett svar på påståendet att den första bilden inte var underexponerad. Den är inte gravt underexponerad men använder inte heller hela kamerans dynamiska omfång.

Tekniskt sett är det bästa självklart att utnyttja precis hela det dynamiska omfånget, varken mer eller mindre, eller är du av någon annan åsikt? Konstnärliga överväganden är en helt annan femma.


Inte alls. Du har bara fått mindre lågdagrar i den ljusa bilden, och därmed finns det i exmplet inte längre någon stor yta som är brusig. Kikar du mellan tangenterna så är det lika brusigt där som det var på själva tangenterna i det underexponerade exemplet. Du har alltså bara flyttat bruset till en annan del av bilden, vilken råkar utgöra en mindre yta.
Brus = störning

Om signal > störning = signalen dränker störningen

Vad är ditt problem med mitt påstående?
Självklart är kamerans grundbrus detsamma men det kan knappast likställas med att man lika gärna kan underexponera.

"Det blir ändå brus i en del av bilden så jag exponerar så att det blir massor överallt istället!" känns inte som det första som poppar upp i skallen hos mig.

Vidare hade det blivit ännu brusigare om jag fått för mig att lyfta den mörka bilden...

Edit: Eller rättare sagt, innan någon ordryttare kommer, så hade det brus som redan fanns synts bättre.
 
Senast ändrad:
ANNONS