Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Om jag fotograferar i RAW+JPEG var är då RAWfilen?

Produkter
(logga in för att koppla)

PicVictoria

Aktiv medlem
När jag fotograferar i RAW+JPEG (HÖG) så ser jag bara 2 jpeg kopior på varje bild innen i Adobe Bridge. Vart tog då RAWfilen vägen?

Hoppas ni förstod vad jag menade!?

Är du säker på att det är 2 Jpg:ar? Du ska se Jpg:n + en miniatyr av raw-filen i Bridge. Heter inte ena bilden jpg och den andra nef (eller vad det nu heter på Nikonspråk)

Du anväder säkerligens Windows överföringsprogram för bildfiler. (Du ser en kamera i "den här datorn") Gör inte det för den klarar inte av att förstå att det raw-filen är en bildfil utan sorterar ut jpg-filen som finns inbäddad i den. Sätt kameran i USB-läget masslagring (Då uppför sig kameran som en hårddisk) så blir det rätt eller använd programmet Nikon transfer.
En tråd som handlar om samma sak
Hoppas du inte har rensat minneskortet... du måste importera filerna igen till datorn nämligen.

Senast ändrad:
Du måste installera Canons mjukvara

För att överföra RAW bilder med kameran kopplad via USB. Om du däremot sätter minneskortet i en kortläsare behövs inte det.

När jag fotograferar i RAW+JPEG (HÖG) så ser jag bara 2 jpeg kopior på varje bild innen i Adobe Bridge. Vart tog då RAWfilen vägen?

Hoppas ni förstod vad jag menade!?

ANNONS
Götaplatsens Foto