Annons

Korta ner närgränsen på 85/1,2

Produkter
(logga in för att koppla)

matlep

Aktiv medlem
Jag vill korta ner närgränsen på mitt 85 1.2II.

Jag har förstått att man kan göra det med mellanringar. Men hur vet man hur mycket man kortar närgränsen med? Jag skulle vilja veta det innan jag springer iväg för att köpa mellanringar.

Såg på Scandinavianphoto att det fanns en formel för avbildningsskala, men jag blev inte riktigt klok på den.

Närgränsen på gluggen är ju 95cm, men jag skulle vilja kunna komma ner till ca 50cm. Hur många ringar måste jag ha på då? Får man några andra nackdelar? Tappar man i bildkvalitet?

/M

Det finns en tråd här på fotosidan som diskuterar 85/1.2 där någon hade makrobilder tagna med 85/1.2 och mellanringar. De var ruggigt skarpa.
Kommer inte ihåg vem som tog bilderna eller i vilken av alla trådar om 85/1.2 som den fanns. Sök så hittar du den nog.

Om jag förstår denna länk rätt: http://eosdoc.com/jlcalc/

Så blir närgränsen med en 12mm mellanring 0.44m istället för 0.95m och med en 25mm mellanring blir det 0.35m.

Tror ni att det kan stämma?

/M

Ja, det verkar i alla fall vara i rätt härad. Jag får med Nikon 85mm f1.8 och 12mm mellanring ett fokusavstånd på ca 45mm från sensorn och ca 32mm från frontlinsen

Observera att jlcalk mäter fokusavstånd från frontlinsen, inte sensorn.

och så tappar man förstås en massa i ljusstyrka, krävs mer ljus ju fler mellanringar man sätter på.

Så är det tyvärr även med riktiga makroobjektiv. max bländaröppning som anges på objektivet avser när det är fokuserat på oändlighet. När det fokuseras mot närgränsen förskjuts linspaketet och man tappar ljusstyrka, precis som med mellanringar.

En bra apokromatisk närbildslins tror jag ger bättre resultat än mellanringar faktiskt. Saken är ju att objektivet inte är optimerat för så närgångna bilder, och det är därför man inte givit det kortare närgräns än vad det har. När förstoringsgraden ökar genom utdrag så ökar även storleken på bildcirkeln, vilket ger både lägre upplösningsförmåga per ytenhet och lägre ljusstyrka.
Med en närbildslins så förändrar du istället objektivets kontruktion så att du vid samma avståndsinställning ändå erhåller fokus närmare kameran. Du förlorar ingen ljusstyrka, och får antagligen bättre skärpa. Men, då krävs en bra närbildslins av apokromatisk typ, vilket kostar en hacka.
Själv använder jag en Nikon NO.5T till ett 105/1,8 med bra resultat. Jag har även använt det på ett 55/1,2 (då på APS-C); också med oväntat bra resultat.
Canon har motsvarande apokromatiska närbildslinser om jag förstått saken rätt. Se till att utröna hur många dioptrier du behöver först bara.

En bra apokromatisk närbildslins tror jag ger bättre resultat än mellanringar faktiskt. Saken är ju att objektivet inte är optimerat för så närgångna bilder, och det är därför man inte givit det kortare närgräns än vad det har. När förstoringsgraden ökar genom utdrag så ökar även storleken på bildcirkeln, vilket ger både lägre upplösningsförmåga per ytenhet och lägre ljusstyrka.
Med en närbildslins så förändrar du istället objektivets kontruktion så att du vid samma avståndsinställning ändå erhåller fokus närmare kameran. Du förlorar ingen ljusstyrka, och får antagligen bättre skärpa. Men, då krävs en bra närbildslins av apokromatisk typ, vilket kostar en hacka.
Själv använder jag en Nikon NO.5T till ett 105/1,8 med bra resultat. Jag har även använt det på ett 55/1,2 (då på APS-C); också med oväntat bra resultat.
Canon har motsvarande apokromatiska närbildslinser om jag förstått saken rätt. Se till att utröna hur många dioptrier du behöver först bara.

Tack för utförligt svar Martin! Det var helt klart tänkvärt.

Ja, det verkar i alla fall vara i rätt härad. Jag får med Nikon 85mm f1.8 och 12mm mellanring ett fokusavstånd på ca 45mm från sensorn och ca 32mm från frontlinsen

Observera att jlcalk mäter fokusavstånd från frontlinsen, inte sensorn.

Då är jag på rätt väg iallafall. Tror jag testar med mellanring först och sedan med närbildslins som Martin skrev om ovan.

Kan hålla med om det - EF 50 f/1.4 är ett riktigt dåligt macro objektiv, men jag har tagit rätt många förvånandsvärt bra macrobilder med "glasögon" på det. Oki, macroobjektivet är bättre - inte att diskutera egentligen, men helt klart godkänt blir det med ett bra "glasöga" - glöm bara inte att ta bort eventuellt UV-filter innan då detta kan ställa till det.

Inte riktigt lika skarpt som ett riktigt makro kanske,men det blir rätt skapligt med mellanringar också.
Här är en liten, högst ovetenskaplig jämförelse mellan micro-nikkor 105 f2,8 vs 85 f1,8 med 20mm mellanring.
Det går säkert att ha hur mycket åsikter som helst om själva förfarandet, det är inte samma motiv, inte samma kamera etc. men det är det bästa jag kan göra eftersom jag inte har något makroobjektiv.
Utsnittet (ca 100% corp) och avbildningsskalan är i alla fall hyggligt lika. Bändare 4 i båda fallen
Bilden på euron är tagen med 105an och lånad från http://www.photozone.de/nikon--nikk...5mm-f28g-if-ed-vr-review--test-report?start=2

Bilden på tian är tagen med 85an och 20mm mellanring.

P.S såg att jag angav fokusavståndet i mm i mitt förra inlägg, Cm skall det vara

Bilagor

• DSC_2941_acr3-2.jpg
    DSC_2941_acr3-2.jpg
    26.8 KB · Visningar: 296
  • 2009-01-27_3704-2.jpg
    2009-01-27_3704-2.jpg
    26.3 KB · Visningar: 297
När FOTO provade Canon FD 14mm/2,8L cirka 1983 använde de en mellanring på 5 mm vilket jag urhäftiga vidvinkelbilder. Klart mer användbar mellanring till en uldravidvinkel än 12 mm.

man jag hade gärna och haft en mellanring på 5-6 mm till exempelvis 85/1,2 för att kunna ta tajtare porträtt.

Vet någon om det finns kortare mellanringar än Canons EF12?

När FOTO provade Canon FD 14mm/2,8L cirka 1983 använde de en mellanring på 5 mm vilket jag urhäftiga vidvinkelbilder. Klart mer användbar mellanring till en uldravidvinkel än 12 mm.

man jag hade gärna och haft en mellanring på 5-6 mm till exempelvis 85/1,2 för att kunna ta tajtare porträtt.

Vet någon om det finns kortare mellanringar än Canons EF12?

Precis, det är inte för att ta macrobilder som jag vill ha mellanringar utan för att just kunna ta tajtare porträtt. Närgräns på 45cm som på 50an vore suveränt...

ANNONS
Götaplatsens Foto