Annons

Zoomobjektiv till D90?

Produkter
(logga in för att koppla)

LindaNikon

Avslutat medlemskap
Hej!

jag söker efter ett bra Zoom-objektiv till min kamera.
Vill ha ett som jag kan fota med utan att behöva använda stativ i alla lägen.
Sen vill jag att man ska kunna zooma långt, så att en liten liten fågel i trädet ska bli stor på bild.
Men jag förstår ännu inte så mycket om objektiv.
Tänkte att någon här på FS kan ge mig lite råd?
Priset får inte ligga över 20.000:-

Litet + vore om man kunde få bakgrunden suddig.. =)

Hjälp mig! :D

Vad skall du fota? Jag skulle rekommendera dig ett Nikon 70-300 VR, bra omfång, bildkvalitet och du behöver inte ruinera dig på något som du vet om du behöver.

Skall du fota små små fåglar på avstånd behöver du ett supertele som Nikons 500/4 eller 600/4 plus teleconverter, och även då kommer du känna att det är i kortaste laget (du behöver också ett _rejält_ stativ).

Hej!

jag söker efter ett bra Zoom-objektiv till min kamera.
Vill ha ett som jag kan fota med utan att behöva använda stativ i alla lägen.
Sen vill jag att man ska kunna zooma långt, så att en liten liten fågel i trädet ska bli stor på bild.
Men jag förstår ännu inte så mycket om objektiv.
Tänkte att någon här på FS kan ge mig lite råd?
Priset får inte ligga över 20.000:-

Litet + vore om man kunde få bakgrunden suddig.. =)

Hjälp mig! :D

Hej!
Första saken som slår mig. Är det inte lite saftigt att titta på objektiv upp till 20.000 kr? Det verkar ju trots allt som du är nybörjare...

Jag fick mitt Nikon 70-300 4,5-5,6 VR (4700kr) i förra veckan, och jag måste säga att det är över förväntan. Var något nervös för lite "softa" bilder vid 300mm, men kan säga att det är väldigt liten kvalitetsförlust vid full zoom. Jag är mycket nöjd med det objektivet!
(Har också en D90)

Nej nej Linda. Låt inte lura dig att slänga massa pengar i sjön. Köp dig ett Nikon 70-300 VR modellen. De pengar du får över kan du köpa massor av annat för. Proffsobjektiven typ 70-200/2,8 är ingenting för oss vanliga dödliga, om vi inte vunnit på lotto. Visst är det hållbarare och bättre, har bättre ljusstyrka och "karisma". Man varken du eller jag kommer att kunna se skilnaden rent bildmässigt.
Mvh
B

ANNONS
Götaplatsens Foto