Annons

Canon med trådlös blixt?

Produkter
(logga in för att koppla)

Leonard91

Aktiv medlem
Jag ska skaffa en Canon Speedlite 430EX II till min 450D. Jag vill kunna ta loss blixten från kameran och sätta på ett stativ bredvid, utan att ha någon kabel emellan. Har lite problem med vad jag egentligen ska köpa för att kunna göra detta?
Har kollat på tex. detta från Kaffebrus: http://www.kaffebrus.nu/radiosandare-for-hot-shoe-blixt-386.html
Räcker det att jag köper den till min blixt för att kunna fota trådlöst mellan kamera och blixt? Har även läst att Canon's kameror inte fixar att styra blixtarna trådlöst? Stämmer det för det första? och kan man fixa detta genom att välja en annan blixt (ex. Nissin) eller spelar det ingen som helst roll?
Hoppas att någon kan hjälpa mig med detta.

Ja det ska det göra, blixten finns ju med i listan. Jag har själv liknande radiosändare ( Cactus v2s ) men kör med billiga blixtar, Vivitar som kostar ca 700 eftersom man med radiosändare inte kan tillgodogöra sig någon automatik vad gäller blixtar ( om man inte köper dyra Radiopoppers ).

Kvaliteten på mottagarna har varit sådär 6 av 8 fungerar ganska tillförlitligt, de två andra missar var tionde eller så.

Det kommer snart en ny version V4 av sändare och mottagare. Får se o kaffebrus tar in dem.

Denna grej från Kaffebrus fungerar faktiskt helt OK för pengarna, jag kör den själv. Har kört den med en 430EX tillsammans med både en 400D och 40D utan problem.

Du kan inte, precis som du säger, in styra blixten trådlöst med den popup-blixten, så som du kan med vissa Nikon-modeller.

Man kan vara rätt kreativ med blixten då den inte sitter på kameran, och jag ångrar inte sekund att jag köpte det där. Får spara ihop till Pocketwizards sen =)

Har precis tagit ett gäng bilder som jag tänkte sätta mig o redigera upp nu, om intresse finns kan jag slänga upp en länk till dem sen.

Jo det ska räcka, men!
Du kommer att tappa blixtautomatiken (E-TTL II) och måste därför köra helt manuellt på blixten. Det kanske inte gör dig någonting, men bara så att du vet. Själv gick jag också i dessa tankar ett tag, men det slutade med att jag sparade ihop en slant och köpte ytterligare en blixt. En 580EX II för att kunna dra nytta en high-speed sync och lite annan automatik. Detta är dock ett mycket dyrare alternativ än kaffebrus-idén...

Tack för alla svar! Får bli en sådan från Kaffebrus.
Bara det går att ställa in blixten manuellt så ska det inte blir några större problem. =)

Sedan såg jag att kaffebrus hade en väldigt lik modell för samma pris, men med 30m räckvidd istället för 10m. Vad skiljer dem mer än räckvidden? Den senare är kraftigare, men saknar synkutgång, vad är det då?
Tror ni att man klarar sig med 10m eller kan det kännas snålt?
http://www.kaffebrus.nu/radiosandare-for-hot-shoe-blixtar-865.html

Jag vill komma undan med det här så billigt som möjligt. Är det då kanske en idé att byta ut den tänkta blixten mot en Vivitar eller liknande istället? Eller fungerar Canon-blixten bättre när den väl sitter på kameran?

Jag har en 430EX och hade en radiosändare från Kaffebrus. 95% av gångerna, så fungerar allt som det är tänkt och det till ett vettigt pris. De sista 5% är dock väldigt irriterande när blixten inte lyser ut. För min del, så har det slutat med ett inköp av Elinchrome Skyport och nu fungerar det till 100%. Förutom Skyporten, så behöver du dessutom ha en sockel för att få ett sync uttag samt en oförskämt dyr liten sladdbit. Totalt ca 2 000.-

Ska du skaffa en prisvärd blixt som fungerar bra med kameran skulle jag rekomendera Sigmas blixtar, en Sigma EF-530 DG Super går på ca: 2500:- och har de mesta som canonblixten har, men är betydligt ljusstarkare. Den fungerar även att koppla ihop trådlöst med andra Sigma blixtar eller med en radiosynk ala kaffebrus, sista nämnda förlorar du dock TTL funktionerna.

Tackar för tipset om Sigma-blixten! Klart värt att tänka på. Skulle den på något sätt begränsa inställningsmöjligheterna eller automatiken tillsammans med kameran jämfört med en Canon 430EX II?
Om inte, så köper jag nog hellre Sigman eftersom att den är kraftigare.

Såvitt jag vet är det bara Canons egna 580 EX II och 430 EX II som har stöd för att ställa in blixtens samtliga funktioner från kamerans menysystem.
Speciellt för en nybörjare är det praktiskt att kunna se allt, inklusive Custom Functions i blixten i klartext.
Men det går att ställa allt på blixten också, så det är ingen funktion som försvinner. Bara bekvämlighet.

Jag köpte min 580 EX II i USA för 2240 kronor. Köp några stycken och resan är betald. Fast då stod dollarn i sex kronor, förstås...

Original är original..... om du nu värdesätter detta. 430Ex II lär vara gediget byggd och inte så plastig som Sigmas blixt är.

580EX II är väldigt välbalanserad i färgtemp och ljus. Ger otroligt fina blixtbilder på autoläget. 430EX II lär vara lika bra. Sigma - har jag ingen aning om.

Det jag värde sätter är kvaliteten (hur plastig den här), hur bra/fint ljus den ger och såklart priset som inte får gå över 2500kr.

Tja, en bra blixt den har du länge. Se det som en långsiktig investering. Jag köpte till att börja med en 430 (1.an). Var nöjd ända tills jag upptäckte vad användbar en blixt är. Använder mer och mer blixten till "alla" utomhusbilder och mindre och mindre för inomhusbilderna. Köpte dessutom en 580EX II efter att fått testa en. Fotograferingen tog ytterliggare ett steg. Kör aldrig en porträttbild utomhus utan blixten. 580 är helt enkel grym ihop med kameran. 430 II lär vara lika bra i samspelet mellan kamera och blixt. När du väl har fått in tekniken att balansera blixtens ljus med det befintliga, då kommer du att ta alla framtida porträtt/modellbilder "mot solen" - för att spetsa till det.

Mitt råd är att köpa en så bra blixt som möjligt. Så länge du inte byter fabrikat på kameran, så kommer blixten att glädja dig väldigt länge. Jag förstår ditt dilemman eftersom du är såpass ung och vi pratar mycket pengar.

Det är på gång en produkt som heter Radiopopper, har just släppts i USA och en Europa-modell kommer, som kan styra blixtarna med automatiken kvar. Den kommer dock att vara dyr jämfört med det du kikar på nu.

Bara att hålla med ovanstående talare.

Jag har haft tillfälle att testa nämnd Sigmablixt och jämfört den direkt mot min 580EX och skillnader finns i resultatet. Både i exponering och färgtemperatur.
Det finns säkert de som anser annat, men livet blir nog lite lättare med Canons blixtar än med Sigmas enligt min erfarenhet.
Tror inte att Sigmas blixt är klen på något vis, men kvalitetskänslan är bra mycket trevligare på en Canon.
Kan även nämna att ägaren till Sigman jag testade började att prata om en uppgradering till Canon inte alls långt efter köpet...
Min rekommendation är att spara ihop till en 580EX II eller om det inte går, satsa på den lite klenare 430´n, alternativt en begagnad 580.

Okej. Tackar för informationen ang. Sigma-blixten. Om ni tror att man får bättre resultat med Canon 430EX II, så får det bli en sådan istället.
Finns inte en chans i världen att jag skulle ha råd med en 580EX II, så den kan vi skippa direkt. Hittade en beg. här på sidan för 3500kr, men det är ändå för mycket för en blixt tycker jag ännu. Kanske ändrar mig senare om jag någonsin får prova en 580EX II, men tills dess nöjer jag mig med en 430EX II.

Jag har haft föregångaren , Sigma Ef Super 500 DG. Den var jag väldigt nöjd med. Köpte den framför allt för den inbyggda slavfunktionen, så jag enkelt kunde använda den som studioblixt i paraply tex för porträtt. Canons blixtar går inte att ha som "dumma" slavar. De kräver i regel en extra blixt på kameran vad jag förstår.

Om jag använder radiosändaren (från Kaffebrus) så fungerar ju Canons blixtar "ensamma" utan någon extra bilxt på kameran.
Men du menar alltså att jag inte skulle behöva en radiosändare till Sigmas blixt eller hur fungerar det när man använder slav-funktion?

Sedan är det ju såklart viktigt att tänka på vad jag kanske vill göra med blixten i framtiden, så att man köper in sig i rätt märke antar jag. Då kanske Canon ändå har fler alternativ till högkvalitativa blixtar, som man kanske vill ha senare. Men kan man koppla samman flera 430 II eller 580 II trådlöst för att sätta upp med paraplyer och sådant om man skulle vilja det senare? Eller har 430 inte tillräckligt med funktioner för det? Gissar att det iaf fungerar att göra så om man bara har med en 580 i systemet eller?

Senast ändrad:
Ja slavfunktionen i Sigman kräver en ljussignal, antingen via den iinbyggda blixten eller som jag gjorde, med en enkel IR-sändare man sätter på kamerans blixtsko.

ANNONS
Götaplatsens Foto