Annons

Problem att utlösa flera Speedlightblixtar

Produkter
(logga in för att koppla)

RogerN

Medlem
Jag har en Canon 5dii och en Speedlight 430EX II. Den utlöser jag med Phottix I 4-1 trådlösa system.
Nu har jag köpt en Speedlight 430EX II till. Den vill jag också kunna utlösa trådlöst.
Nu kommer problemet. Phottix I finns inte längre utan bara Phottix II och dom är givetvis inte kompatibla.
Det är så dåligt att jag saknar ord.
Jag behöver inte TTL på blixtarna utan jag kör i M-läget. Så jag provade en blixtutlösare från HAMA. En sån liten grunka man sätter på blixtskon och utlöses av en annan blixt. Den funkar bara en gång. Sen måste man ta av den från blixten och sätta på den igen för att den skall utlösa.
Kan någon här på forumet komma på en lösning hur jag skall utlösa flera Speedlights 430EX II trådlöst??
Helst utan att lägga ner en förmögenhet.

Roger
 

iSolen.se

Guest
Jag har en Canon 5dii och en Speedlight 430EX II. Den utlöser jag med Phottix I 4-1 trådlösa system.
Nu har jag köpt en Speedlight 430EX II till. Den vill jag också kunna utlösa trådlöst.
Nu kommer problemet. Phottix I finns inte längre utan bara Phottix II och dom är givetvis inte kompatibla.
Det är så dåligt att jag saknar ord.
Jag behöver inte TTL på blixtarna utan jag kör i M-läget. Så jag provade en blixtutlösare från HAMA. En sån liten grunka man sätter på blixtskon och utlöses av en annan blixt. Den funkar bara en gång. Sen måste man ta av den från blixten och sätta på den igen för att den skall utlösa.
Kan någon här på forumet komma på en lösning hur jag skall utlösa flera Speedlights 430EX II trådlöst??
Helst utan att lägga ner en förmögenhet.

Roger
Alt 1 Sälj de gamla grejerna och köp nytt så får du TTL. Nån gång kommer du ändå göra detta, varför inte nu?

Alt 2. Reklamera HAMA grejen, jag har en gammal likadan pryl som funkar utmärkt, billigt och enkelt.

Alt 3. Kabel.

Alt 4. Pocketwizard eller liknande system, Jag kör med det och det funkar super. Föredrar radiobaserat för då funkar det oavsett var man placerar blixten.
 

S-Lemming

Medlem
Jag kör Commlites trådlösa system Comtrig T320 som jag tycker fungerar bra.
Set med sändare och mottagare 499 kr, extra mottagare 299 kr på Kaffebrus.
 

Kenneth J

Aktiv medlem
Prisvärt alternativ

Yongnuo YN662C är en prisvärd radiostyrning med E-TTL, Manuell, Highspeed sync. Det har hittills fungerat perfekt för mig tillsammans med Speedlight 430EX II och Canon 70D.
 

iSolen.se

Guest
Yongnuo YN662C är en prisvärd radiostyrning med E-TTL, Manuell, Highspeed sync. Det har hittills fungerat perfekt för mig tillsammans med Speedlight 430EX II och Canon 70D.
Jag har provat den, den missar för många bilder för min del så jag bytte till Pocket Wizard som funkar bättre. Dyrare förstås men då kan jag också styra studioblixtar.
 

Kenneth J

Aktiv medlem
Jag har provat den, den missar för många bilder för min del så jag bytte till Pocket Wizard som funkar bättre. Dyrare förstås men då kan jag också styra studioblixtar.
Jag har provat styra mina studioblixtar med YN622c och det har funkat t.o.m. med highspeed sync. men naturligtvis inte i TTL-läge
 

lje

Aktiv medlem
styra blixtar

Hej
Har insett att det här med ljus är en vetenskap i sig som jag inte alls behärskar. Men själv kör jag med en Canon ST-E2 styrning. Använder 3 st 430 blixtar. Har aldrig haft problem eller klickar. Hittade min ST-E2 för 500 kronor. Fungerar på ett avstånd upp till 8-10 meter.
 

lasse-p

Aktiv medlem
Hej
Har insett att det här med ljus är en vetenskap i sig som jag inte alls behärskar. Men själv kör jag med en Canon ST-E2 styrning. Använder 3 st 430 blixtar. Har aldrig haft problem eller klickar. Hittade min ST-E2 för 500 kronor. Fungerar på ett avstånd upp till 8-10 meter.
Tyvärr funkar IR ljus dåligt utomhus eller i stora rum, radio är bättre
 

iSolen.se

Guest
Tyvärr funkar IR ljus dåligt utomhus eller i stora rum, radio är bättre
Det där skriver jag under på, ska man köpa ett system ska det vara radiobaserat. IR eller vanligt ljus funkar tillnöds men man kommer tröttna i längden. Då man man dessutom placera blixten var som helst och inget problem med att sensorn är skuggad någonsin.
 

lasse-p

Aktiv medlem
Det där skriver jag under på, ska man köpa ett system ska det vara radiobaserat. IR eller vanligt ljus funkar tillnöds men man kommer tröttna i längden. Då man man dessutom placera blixten var som helst och inget problem med att sensorn är skuggad någonsin.
Håller med, jag kör oxå med PW TT1 och TT5 med AC3 zonkontroll, helt suveränt bra.
jag tror iof sig att Photix har nått med TTL automatik som kan vara hyfsat för en lägre peng men det har jag inte testat.
 

rikitikitavi

Aktiv medlem
Har själv gått igenom lite samma resa under åren och började med att trigga mina SB blixtar med inbyggda blixten, det funkade ok men som sagt blev frustrerande stundtals då man var tvungen att vända på blixthuvud etc när man var utomhus. Sedan skaffade jag Nikons SU-800 som var något bättre men fortfarande lika frustrerande utomhus då den inte hittar blixtarna ibland.
Nu skaffade jag dock Phottix Odin och fick tag på ett kit med en receiver med men hade problem att hitta extra receivers till min trigger och det var lite frustrerande. Fick dock tag på en till så har nu 2 st s jag kan utlösa 2 st blixtar vilket jag oftast jobbar med, dock skulle jag vilja ha minst en till. Det jag fick höra när jag pratade med Japan photo var att Phottix snart utkommer med något nytt system som kommer vara kompatibelt med det jag köpte, så det kommer vällan så småningom ;)
Nu har jag faktiskt inte hunnit testa Triggerna ännu men har hört att det är riktigt bra och hyffsat mycket billigare än PW som jag också övervägde att köpa...
Lycka till. Martin
 
ANNONS