Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp mig med 3 sekunder!

Produkter
(logga in för att koppla)

Sommarbilder

Aktiv medlem
Jag har tagit 70 bilder på en liten grej som jag vill visa i ett bildspel. Jag har flyttat grejen en centimeter för varje bild och hade nu tänkt göra en liten rörlig bild av det hela. Jag skall spara filen sedan som något att visa som en loop på internet.

Jag har en mac, aperture, iphoto och imovie och powerpoint och photoshop cs3 men saknar förstånd att få till det hela! Kan någon tipsa mig om hur jag skall gå tillväga. Jag har svurit hela dagen över den jäkla Ken Burns! Det måste ju gå tycker jag? Eller skall jag ha något annat program??
Anders

Jag har tagit 70 bilder på en liten grej som jag vill visa i ett bildspel. Jag har flyttat grejen en centimeter för varje bild och hade nu tänkt göra en liten rörlig bild av det hela. Jag skall spara filen sedan som något att visa som en loop på internet.

Jag har en mac, aperture, iphoto och imovie och powerpoint och photoshop cs3 men saknar förstånd att få till det hela! Kan någon tipsa mig om hur jag skall gå tillväga. Jag har svurit hela dagen över den jäkla Ken Burns! Det måste ju gå tycker jag? Eller skall jag ha något annat program??
Anders

Denna tråd skall jag följa för jag håller på med ett liknande projekt tillsammans med dottern och hennes dockor.

Efter att du har flyttat bilderna från den högra "panelen" i iMovie till tidslinjen som ligger längst ner i programmet gör så hör för att bli av med Ken Burns

* Markera alla bilder
* Klicka på "Media"-knappen som syns till höger strax ovanför tidslinjen
* Klicka på "Photos"-knappen, som syns allra högst upp till höger i programmet
* Klicka på "Show Photo settings"-knapen som syns strax under "Media"-knappen
* Ta bort markeringen för Ken Burns effekt

Sen borde det bara att spara ner filen i lämpligt format och publicera den.
Hoppas att det hjälper.

Har inte tstat detta själv, men du kan importera alla bilder till iMovie och sedan bör du kunna lägga varje bild i en egen frame. Därefter är det bara att exportera till iDVD eller ett videoformat direkt.

Du bör också kunna fixa detta i PS CS3, kommer dock inte ihåg hur men jag ska ta reda på det, om inte annat så för mitt eget intresse.

Senast ändrad:
Har inte tstat detta själv, men du kan importera alla bilder till iMovie och sedan bör du kunna lägga varje bild i en egen frame. Därefter är det bara att exportera till iDVD eller ett videoformat direkt.

Du bör också kunna fixa detta i PS CS3, kommer dock inte ihåg hur men jag ska ta reda på det, om inte annat så för mitt eget intresse.

Det var ju ganska enkelt! Det finns säkert andra metoder, men så här gjorde jag:

• Läs in alla bilder som eget lager: Edit/Scripts/Load files into stack.

• Markera alla lager

• Ta fram "Animation" ligger under Window

• Där kan du dra i tidslinjen hur länge varje bild ska visas m.m.

• När du är klar väljer du "File/Export/Render Video"

Klart!

/Mats

Någon som vet ett PC alternativ ?

MovieMaker som ingår i XP och Vista är ett gratisalternativ. Primitivt men funkar. Animerade gif-filer är ett alternativ som kan funka. Ingen speciell player behövs för attv isa på hemsidan.

Ett exempel på animerad gif. "Lilla Malte running for ever". Den består bara av 3 bilder. Fick sänka kvaliten en hel del för att få in den i forumet.

//Lars

Bilagor

• malteanim3.gif
    malteanim3.gif
    90.6 KB · Visningar: 375
Tack alla!

I morgon skall jag ta nya tag med mitt projekt med hjälp av alla begåvade och vänliga kunskapare här på Fotosidan.
Anders

ANNONS
Götaplatsens Foto