Annons

Autofokus 5DmkII i videoläge

Produkter
(logga in för att koppla)

Möller

Medlem
Ni som testat nya 5DmkII, fungerar AF även i videoläget?
Kan man följa ett rörligt objekt och kameran ställer in fokus som på en vanlig videokamera?

Undrar även hur mycket minneskortet fylls på per sekund eller minut vid videoläget?

//Tack på förhand

AF'en är ganska värdelös i videoläget, fokuserandet är ganska osäkert och tar lång tid, samt att man hör väldigt mycket ljud från fokuserandet i objektivet även på väldigt tysta USM L objektiv.

Så det är bättre att lära sig fokusera manuellt vid filmning.

Minneskortet fylls på med ca 5mb/s vid filmning

AF'en är ganska värdelös i videoläget, fokuserandet är ganska osäkert och tar lång tid, samt att man hör väldigt mycket ljud från fokuserandet i objektivet även på väldigt tysta USM L objektiv.

Så det är bättre att lära sig fokusera manuellt vid filmning.

Minneskortet fylls på med ca 5mb/s vid filmning

Tack för snabbt svar, Perkka.
Jag misstänkte att AF-funktionen var sådär. Är det svårt att fokusera manuellt under filmning? Är det inte lätt att det blir skakningar i bilden efter reglaget inte är som på en videokamera utan man får justera på objektivet?

//Thomas

Tack för snabbt svar, Perkka.
Jag misstänkte att AF-funktionen var sådär. Är det svårt att fokusera manuellt under filmning? Är det inte lätt att det blir skakningar i bilden efter reglaget inte är som på en videokamera utan man får justera på objektivet?

//Thomas

Japp. Det är därför man skall investera i ett stativ med videohuvud om man är seriös. Men man lär sig manuellfokus under filmning också, bara man kommer ihåg att sätta händerna rätt innan man börjar spela in så funkar det hyffsat, men det beror förstås mest på hur skakig man är på handen.

Handhållet blir alltid skakigt och extra skakigt om du börjar fokusera. Beroende på vad du har för objektiv på, kan det snabbt bli ganska jobbigt att hålla kameran. Stativ och lite planering hjälper väldigt mycket.

Handhållet blir alltid skakigt och extra skakigt om du börjar fokusera. Beroende på vad du har för objektiv på, kan det snabbt bli ganska jobbigt att hålla kameran. Stativ och lite planering hjälper väldigt mycket.

Ursäkta sidofrågan här, men blir det verkligen skakigt även med ett IS-objektiv?

Jag har filmat lite med min 28-135, med IS, och det blir stabilare helt klart. IS-gyrorna jobbar hela tiden och du får med ljudet om du använder kamerans mic.

Det blir ändå väldig skillnad på en tagning med stativ och en tagning handhållet som du vill ska se ut som med stativ. IS eller inte.

ANNONS
Götaplatsens Foto