Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Autofokus 5DmkII i videoläge
- Trådstartare Möller
- Start datum
Perkka
Medlem
AF'en är ganska värdelös i videoläget, fokuserandet är ganska osäkert och tar lång tid, samt att man hör väldigt mycket ljud från fokuserandet i objektivet även på väldigt tysta USM L objektiv.
Så det är bättre att lära sig fokusera manuellt vid filmning.
Minneskortet fylls på med ca 5mb/s vid filmning
Möller
Medlem
AF'en är ganska värdelös i videoläget, fokuserandet är ganska osäkert och tar lång tid, samt att man hör väldigt mycket ljud från fokuserandet i objektivet även på väldigt tysta USM L objektiv.
Tack för snabbt svar, Perkka.
Jag misstänkte att AF-funktionen var sådär. Är det svårt att fokusera manuellt under filmning? Är det inte lätt att det blir skakningar i bilden efter reglaget inte är som på en videokamera utan man får justera på objektivet?
//Thomas
matlep
Aktiv medlem
Tack för snabbt svar, Perkka.
Jag misstänkte att AF-funktionen var sådär. Är det svårt att fokusera manuellt under filmning? Är det inte lätt att det blir skakningar i bilden efter reglaget inte är som på en videokamera utan man får justera på objektivet?
//Thomas
Japp. Det är därför man skall investera i ett stativ med videohuvud om man är seriös. Men man lär sig manuellfokus under filmning också, bara man kommer ihåg att sätta händerna rätt innan man börjar spela in så funkar det hyffsat, men det beror förstås mest på hur skakig man är på handen.
wfrank
Aktiv medlem
Handhållet blir alltid skakigt och extra skakigt om du börjar fokusera. Beroende på vad du har för objektiv på, kan det snabbt bli ganska jobbigt att hålla kameran. Stativ och lite planering hjälper väldigt mycket.
Ursäkta sidofrågan här, men blir det verkligen skakigt även med ett IS-objektiv?
paco
Aktiv medlem
Jag har filmat lite med min 28-135, med IS, och det blir stabilare helt klart. IS-gyrorna jobbar hela tiden och du får med ljudet om du använder kamerans mic.
Det blir ändå väldig skillnad på en tagning med stativ och en tagning handhållet som du vill ska se ut som med stativ. IS eller inte.
Det blir ändå väldig skillnad på en tagning med stativ och en tagning handhållet som du vill ska se ut som med stativ. IS eller inte.