Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

kameran vill inte ta bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

talulahgo

Avslutat medlemskap
Jag har en Nikon D60 som jag är väldigt nöjd med förutom att det flera gånger har hänt att den vägrar ta foton, spelar ingen roll om jag riktar kameran åt ett annat håll, ändrar fokus, stänger av/på kameran osv, det kommer bara ett konstigt klickande ljud när jag trycker på avtryckaren. Brukar oftast få vänta 30 min innan den fungerar normalt igen. Är det någon som varit med om samma sak? vad beror det på?

Jag har en Nikon D60 som jag är väldigt nöjd med förutom att det flera gånger har hänt att den vägrar ta foton, spelar ingen roll om jag riktar kameran åt ett annat håll, ändrar fokus, stänger av/på kameran osv, det kommer bara ett konstigt klickande ljud när jag trycker på avtryckaren. Brukar oftast få vänta 30 min innan den fungerar normalt igen. Är det någon som varit med om samma sak? vad beror det på?

Hej!
Jag hade "liknande" fenomen på min Canon. Kunde ta ett kort och sen hördes ett konstigt ljud och sen inget mer. Ändrade då om till manuell fokusering och märkte att objektivet ej gick att röra. Tog i lite och det hördes då ett "klonk" och det har sedan dess fungerat perfekt.

Det verkade som om objektivet hamnat i något låst läge så jag antar att det mystiska ljudet kom ifrån fokuseringsmotorn som försökte fokusera men satt fast. Därav ljudet och att det ej gick att fota.

ANNONS
Götaplatsens Foto