Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Få bort textrutan vid muspekaren

Produkter
(logga in för att koppla)

Falkman

Aktiv medlem
Någon som vet hur man får bort den, för mig irriterande, lilla info/textrutan som poppar upp vid musmarkören? Kör Windows XP Pro.

Gissar att det är det här du är ute efter, Kontrollpanelen/Mappalternativ;

Bilagor

• Pekare o visning.jpg
    Pekare o visning.jpg
    38.9 KB · Visningar: 686
Nej inte den för mappar. Det är när man håller musen över en länk som här på forumet t.ex.

Bilagor

• popup.jpg
    popup.jpg
    66.8 KB · Visningar: 646
Det är title attributet i länken du ser. Det går nog inte att ta bort tyvärr.
Ibland är det javascript som genererar det och då kan man ju stänga av det. Fast det stänger ju av allt annat med javascript med tyvärr!

Ok, man får leva med det då. Tack för svaret Erik.
Det var när jag var inne på Nicon Café och kollade runt som jag tyckte det började bli liiite irriterande :)

Mvh
Sven

Bilagor

• textruta.jpg
    textruta.jpg
    70.7 KB · Visningar: 560
Håller helt klart med dig.

Det är jättebra när det händer på en liten yta som man själv kan välja.
Men när dom använder det på hela rader som på bilden är det bara irriterande.

Om du har firefox kan du ladda ner tillägget noscript.
Det spärrar alla skript och du måste själv välja vad so skall köras.
Tycker det är kanonbra.

Jag kan då inte påstå att det är det minsta irriterande. För att textrutan ska dyka upp måste jag hålla muspekaren still på en länk i ungefär 2 sekunder...det gör man inte utan att göra det med flit...

Perfekt, då laddar jag ner tillägget. Det är ofta irriterande att den döljer det man ska läsa, och när man vill läsa textrutan försvinner den när man läst halva...

Det har nog inte så mycket med Windows XP att göra utan webbläsaren. Troligen kommer du inte åt det med att stoppa javascript, dessutom blir internet sämre utan javascript, dessa popupps är en basfunktion i webläsarna.

Den som vill ha koll på hur webbläsaren och de främmande element som där i vistas använder naturligtvis Firefox.

Förutom att där finns ett otal möjligheter att själv ställa in webbläsaren och hålla de främmande elementen i strama tyglar, om man så vill, så finns det även en uppsjö av sk ”Add-ons” som användare som trots de rika inställningsmöjligheterna inte är nöjda och har tillverkat ”Add-ons” för att göra en bra webbläsare ännu bättre.

Självklart står du inte ensam med ditt problem en Add-on-fantast har naturligtvis redan löst detta välfärdsproblem:
Handy Xtra Stuff 3.0.0 – av Jeremy Morton.
“Adds some tweaks, handy extra toolbar and other functionality to Firefox, including: Popup (in a tooltip) ALT text and other attributes, Copy ALT/TITLE text, Custom webpage source viewer button + configuration dialog, Toggle online/offline button, Tabbar customization UI.”

Nu var förstås inte problemet att det var för mycket pop-up utan för lite, så här kan man få både det ena och andra att poppa upp, men man väljer själv och kan välja bort vad man vill.

ANNONS
Götaplatsens Foto