Annons

135-glugg med bländarring.

Produkter
(logga in för att koppla)

Repaterion

Aktiv medlem
Kanske inte helt rätt ställe men jag testar.
Nej jag tänker inte på 135mm nu utan, som det så flashigt heter nu för tiden "Full frame".

Har kollat runt en del men det verkar som att det är Tamron som har dessa, skall man satsa på dessa eller leta upp ett äldre nikkor glugg kanske.

Anledningen till råd/tipset är att jag har slagit sönder min kitglugg till D70, och vill han en glugg som passar både min F3 och D70, där av kravet på blandarring och 135film.

tittar då på gluggar normal zoomar runt 18-105 f:2,8, eller kanske skall satsa på två eller tre fasta istället, har redan ett 50mm f:1,8 D.
tex ett 24mm f:2,8/2,0 D och ett 85mm f:1,8 D.

Det jag kör i F3'an är dia och sv/v, mest svartvitt.

När jag fotar racing är det nästan uteslutande mitt 80-200 f:2,8, så det är ju ett plus om de andra objektiven är ganska snabba i autofokusen.

Sist men inte minst så har jag ingen enorm budget, nybliven husägare och Försäkringskassan kanske säger en del ;).

AF-S 28-70/2.8 och AF-S 17-35/2.8 har ju båda bländarring.
De kostar ju en del dock.

Annars är det nog Tamron (eller Sigma?) som har bländarring som du säger. Eller fast optik då förståss.

17-35:an skulle ju kunna vara rolig och ha eftersom den får två lite olika användningsområden på DX kontra analogt? :)

Nej jag tänker inte på 135mm nu utan, som det så flashigt heter nu för tiden "Full frame".

Lite begreppsförvirring där. 135mm-film vet jag inte om det finns. Perforerad 35mm-film har däremot beteckningen 135 (det finns en hel drös filmbeteckningar som 135, 120, 220, 126, 127 etc, men de har oftast ingenting med filmens bredd att göra).

Småbild är 24x36mm på 35mm bred perforerad film (135-film). S.k. "full frame" eller FX är samma sak som småbild fast på en digital bildsensor istället för film.

Något konkret objektivtips är svårt att ge utan lite mer information om vilket slags objektiv du är ute efter. Fast brännvidd eller zoom? Vidvinkelzoom? Normalzoom?

Min tanke med gluggarna är väl lite av varje foto.
Antingen två fasta gluggar med bra skärpa, eller en vidvinkel och en normalzoom med max f på 3.5.

Kort och gott så vill jag hellre ha en skarp glugg med sämre ljus en tvärt om så att säga.

Som Yurimasa skrev så kostar ju zoom med bra värden fläsk,
och jag har ingen jätte summor att röra mig med.

Jag har kollat på dessa hos Scandinavianphoto.

Fasta
85mm f:1,8D
http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iid=1557251
28mm f:2,8D
http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iid=1557274
35mm f:2,0D
http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iid=1557278

Zoomar.
Normalzoom Tamron 28-75 f2,8
Tamron Objektiv Af SP28-75/2,8D DI IF XR
http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iid=1557470

Sigma Objektiv Zoom Af 24-70/2,8ex DG
http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iid=1557621

Fördelen jag ser med fasta gluggar är väl att man får lite bättre skärpa och ljusvärden för en något mindre peng, med minus på att de inte är zoomar...

Lite begreppsförvirring där. 135mm-film vet jag inte om det finns. Perforerad 35mm-film har däremot beteckningen 135 (det finns en hel drös filmbeteckningar som 135, 120, 220, 126, 127 etc, men de har oftast ingenting med filmens bredd att göra).

Småbild är 24x36mm på 35mm bred perforerad film (135-film). S.k. "full frame" eller FX är samma sak som småbild fast på en digital bildsensor istället för film.

Något konkret objektivtips är svårt att ge utan lite mer information om vilket slags objektiv du är ute efter. Fast brännvidd eller zoom? Vidvinkelzoom? Normalzoom?

Jag kanske var lite förvirrande men det jag menar är precis som du säger gluggen måste kunna användas på ett analogt hus (läs Nikon F3) som inte är APS, vilket mig veterligen aldrig gjorts några SLR eller har jag fel?

Jag kanske var lite förvirrande men det jag menar är precis som du säger gluggen måste kunna användas på ett analogt hus (läs Nikon F3) som inte är APS, vilket mig veterligen aldrig gjorts några SLR eller har jag fel?
Minolta, Canon och Nikon tog fram två systemkamerahus var. Till Canon fanns endast småbildskamerornas objektiv, till Nikon kunde man både använda deras småbildsobjektiv och en liten serie specialobjektiv. Ungefär som dagans DX-kameror. Minolta tog fram en helt egen bajonettfattning för APS. Småbildsobjektiven gick inte att använda.

Olle

Till Canon fanns endast småbildskamerornas objektiv
Det kom dock ett zoomobjektiv som var speciellt avsett för APS från Canon i samband med deras ESR-kameror för APS-film. EF 22-55 (eller nåt sånt). Såvitt jag vet kan det användas även på småbildskameror, men förmodligen blir kantskärpan rätt usel och vinjetteringen stor.

Fördelen jag ser med fasta gluggar är väl att man får lite bättre skärpa och ljusvärden för en något mindre peng, med minus på att de inte är zoomar...

Om du mest har använt zoomar så skulle du kunna ta och göra lite statistik på de bilder du har tagit hittills, och se hur spritt ditt brännviddsanvändande är. Om det finns ett par signifikanta toppar så förlorar du ju inte så mycket på att gå över till fasta brännvidder.

Jag tror att det finns gott om program som kan göra sådan statistik.

Om du mest har använt zoomar så skulle du kunna ta och göra lite statistik på de bilder du har tagit hittills, och se hur spritt ditt brännviddsanvändande är. Om det finns ett par signifikanta toppar så förlorar du ju inte så mycket på att gå över till fasta brännvidder.

Jag tror att det finns gott om program som kan göra sådan statistik.

Det är ju inte fel iklart, dock kör jag linux och är ingen lord på script, men med ett sådant skulle det gå kanon, tror dock jag ligger mest i mellan ca30 50 och 75 enligt kitgluggen.
Så de jag har lagt med kanske inte är så dumt endå.

Sedan så hur stor skilnad gör 50mm till 60mm ett halvt steg bakåt eller framåt ;)

ANNONS
Götaplatsens Foto