Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Farligt vid Frihamnen i Göteborg?

Produkter
(logga in för att koppla)
Vilken tur att jag rakade av mig helskägget förra helgen =)

Farligt att ha helskägg i dessa tider. Alla med skägg har även bomber tejpade runt midjan, och vem vill ha det.
Smart att raka sig då minskar bombrisken markant, sambandet måste väl anses bevisat eller?

Har varit åtskilliga gånger i frihamnen. Aldrig fått någon bild på någon undanröjd person. Kanske får min 50 kilos hund alla gangsters att slänga sig i älven. De flesta gånger har jag fått vara helt allena.
Ett par gånger har jag träffat några ölberusade trevliga herrar som försökt undanröja ett par fiskar från älven.
Din mamma skall nog vara mer oroad när du är på Avenyn, för där åker folk bevisligen på en och annan snyting.

Frihamnen är inte så ofarlig som ni tror. Tvärtemot vad man får veta i episod 15 så blir Spock aldrig uppstrålad. Han har nu irrat omkring i hamnen i 25 år och är hyfsat irriterad...

Jag tror han har den inställd på "Kill"

hrrrmm.. Star Wars... (f'låt för nördigheten som slinker igenom)..

mellanläge mellan Stun<->Kill.. hmmm Hang Over kanske..

Nää inte Star Wars det ska vara Star Trek. StarTrek smiskar ju Star Wars stjärt 7 dagar i veckan ;-)

Visst måste det finnas ett mellanläge eftersom de ibland säger Fasers om maximum setting.

M

Skillnad

Det kan ju faktiskt vara en väldig skillnad på att vara ett gäng grabbar eller en ensam tjej på natten, även i frihamnen.
Träff låter ju kalsbra.
Gunnar

Det kan ju faktiskt vara en väldig skillnad på att vara ett gäng grabbar eller en ensam tjej på natten, även i frihamnen.
Träff låter ju kalsbra.
Gunnar

mitt syfte med en träff var iofs inte att kolla om man skulle bli "undanröjd" utan faktiskt för att fota, hur otroligt det än kan låta :)

Förslag på datum?

man kanske inte skall vänta allt för länge om man vill ha kvälls/mörkerbilder, det blir ju bara ljusare och ljusare nu ..

för min del gärna veckodagar....

Det verkar vara farligt i Göteborg. Jag kan inte komma på något ställe i Stockholm som jag inte skulle våga åka till för att fotografera. Utom möjligen specifika mål, så som någon suspekt klubblokal.

Nu har jag varit där!

Ja, igår kväll var jag i Frihamnen och fotade och jag lever fortfarande - fantastiskt! Nä, men de enda vi såg var två andra fotografer.
Men vilken fin vy det var! Vi kom dit lite tidigare för jag ville inte att det skulle vara alldeles för mörkt. Ville ha den där lite blå/lila tonen i himlen. Blev nöjd med en del av bilderna också. Månen var ju jättefin och var på precis rätt plats i bakgrunden. Dock använde jag ju vidvinkelobjektivet så jag experimenterade med att fota månen separat med telet och sen slå ihop bilderna hemma. Tog några HDR-bilder också, men jag tycker nog att de som var tagna på vanligt sätt blev bättre.

Däremot undrar jag om det här med grinden. Det står ju att man inte får gå in där, så vi vågade inte köra in bilen utan ställde den på parkeringen utanför istället. Var ju inte långt att gå. Men ni brukar köra in eller? Tänker om de stänger grindarna? Eller det kanske de aldrig gör?

Här är en av bilderna förresten!

Bilagor

• 2009-04-06 (70)klar.jpg
    2009-04-06 (70)klar.jpg
    12.3 KB · Visningar: 367
Ja, igår kväll var jag i Frihamnen och fotade och jag lever fortfarande - fantastiskt! Nä, men de enda vi såg var två andra fotografer.
Men vilken fin vy det var! Vi kom dit lite tidigare för jag ville inte att det skulle vara alldeles för mörkt. Ville ha den där lite blå/lila tonen i himlen. Blev nöjd med en del av bilderna också. Månen var ju jättefin och var på precis rätt plats i bakgrunden. Dock använde jag ju vidvinkelobjektivet så jag experimenterade med att fota månen separat med telet och sen slå ihop bilderna hemma. Tog några HDR-bilder också, men jag tycker nog att de som var tagna på vanligt sätt blev bättre.

Däremot undrar jag om det här med grinden. Det står ju att man inte får gå in där, så vi vågade inte köra in bilen utan ställde den på parkeringen utanför istället. Var ju inte långt att gå. Men ni brukar köra in eller? Tänker om de stänger grindarna? Eller det kanske de aldrig gör?

Här är en av bilderna förresten!

Det finns en annan väg in på området. Om du kör av mot Ringön och kör under bron kommer du till en 3 vägskorsning. Sväng höger mot älven och ta sedan första till höger igen och kör under bron ännu en gång. (beskrivningen gäller om du kommer från HJalmar Brantingsplatsen.)
Du är nu på en väg som går efter älven och leder fram till lagermagasinen som finns efter motorbanan. Här är gott om plats att parkera och spatsera med kameran.

Jag har sett mängder med fina natt/kvällsbilder föreställande Läppstiftet och Barken Viking (tror jag den heter) i Göteborg. Lilla Bommen tror jag området heter. Efter att ha kollat på kartan så verkar det som om fotograferna har gått ut på Frihamnen och fotat därifrån.

Jag vill ju också prova att ta liknande bilder, men mina föräldrar blev lite smått hysteriska när de fick höra om mina planer. De säger att Frihamnen är ett riktigt gangstertillhåll efter mörkrets inbrott. Fullt med kriminella och knarkare och gäng och sånt. Jag hade ju inte tänkt gå dit själv utan skulle tagit med nån i familjen, men de menar att vi kan inte ens gå dit allihop för det är fullkomligt livsfarligt.

Ni som har varit där och fotat på kvällen/början på natten: stämmer det? Är det verkligen SÅ farligt så man inte kan gå dit ens om man är fyra stycken? Tycker det verkar konstigt med tanke på hur mycket bilder man ser därifrån...

Riktigt komiskt.

Frihamspiren i folkmun kallad för "Bananpiren".

Verksamheten är ju nedlagd sedan ett antal år tillbaka så nu skeppas bananerna ifrån skandiahamnen som ligger ett stycke längre ut.

Innan det byggdes någon slags motorbana vid piren så passade jag på att knäppa några bilder medans det fortfarande gick att köra ända ut.

För övrigt så tycker jag inte att det finns någon som helst anledning att vara orolig för att ta sig dit ett kväll ,så länge man har tillräckligt med vapen med sig och helst också en rottweiler i sällskap.

Bilagor

• Untitled-1_edited-5.jpg
    Untitled-1_edited-5.jpg
    9.4 KB · Visningar: 278
  • Untitled-1_edited-6.jpg
    Untitled-1_edited-6.jpg
    17.9 KB · Visningar: 281
Det finns en annan väg in på området. Om du kör av mot Ringön och kör under bron kommer du till en 3 vägskorsning. Sväng höger mot älven och ta sedan första till höger igen och kör under bron ännu en gång. (beskrivningen gäller om du kommer från HJalmar Brantingsplatsen.)
Du är nu på en väg som går efter älven och leder fram till lagermagasinen som finns efter motorbanan. Här är gott om plats att parkera och spatsera med kameran.

Aha, okej! Ska spara din beskrivning till nästa gång. Den här gången körde vi via Gjutjärnsgatan, förbi Blå Stjärnan.

ANNONS
Götaplatsens Foto