Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ubuntu... igen

Produkter
(logga in för att koppla)

Uffe_Nordholm

Aktiv medlem
Du kommer kanske inte att pyssla med det, men jag har ibland loggat in på min server, från min arbetsdator, och satt igång att flytta filer. Då har jag inte tillgång till en snygg GUI, utan måste använda kommandoprompten.

Och även om jag sitter och arbetar lokalt (dvs på samma dator som jag själv sitter vid) så har jag nytta av kommandoprompten, fast inte lika ofta. Jag försöker hålla båda händerna på tangetnbordet så mycket som möjligt, så jag slipper flytta högerhanden fram och tillbaka, och kan då slippa belasta armbågen genom att lära mig filhantering i textläge.

Det är ett val jag gjort, och inte nödvändigtvis något du kommer att vilja pyssla med. Eller du kanske bara gör det minsta möjliga den vägen, och använder GUIt för så mycket som möjligt. Men jag är en sån där typ som lärt mig en hel del genvägar med tangentbordet, i de flesta program. Och jag använder dem...

Edit:
Vissa program till Linux distribueras inte som något annat än källkod, så du måste kunna kmpilera dem, och då använder man kommandopromten. Att för varje gång man installerar ett sånt program sätta sig ner och lära sig kommandoprompten låter tungt.
 

Kalle_B

Aktiv medlem
för dagliga bruket har jag inga ambitioner att lära mig kommandona, även om det säkert är enkelt, däremot har jag förstått att man måste kunna kommandon för att installera vissa program? Om inget att sätt går så är jag villig att lära mig eftersom alternativ inte finns...
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Det mekaniska arbete du främst behöver kunna för att hålla en linuxdator igång är att redigera textfiler. Det kan du göra med den textredigerare du kommer överens med, t ex vi, emacs, nano eller något x-baserat. Det är motsvarigheten till bl a kontrollpanelen i Windows.

Det intellektuella arbete du behöver behärska är att försöka isolera problemen och formulera dem väl för att kunna googla efter lösningar.

Med de två färdigheterna kommer man rätt långt. Oavsett om det gäller att kompilera ett program med skumma beroenden eller en allmänt strulande burk.
 

tozz

Avslutat medlemskap
Frågan är om Ubuntu är så bra att börja med som dom försöker ge sken av. Debian netinstall känns som en smartare lösning eftersom man tvingar sig själv till att få lite begreppsuppfattning.

Ubuntu är för er som inte vet snott rakt av från Debian med lite egenutvecklade grejer samt en annorlunda setup (själv är jag allergisk mot att inte få jobba som root, men det är en ju smaksak).

APT är trevligt (det rensar dock inte upp lika bra som det installerar) men man är mer eller mindre tvingad att köra testing/unstable ifall man vill använda det på sin desktop. Stable blir snabbt gammalt och grått. Mitt tips är att switcha över allt till testing direkt vid installation och köra en dist-upgrade. Vad ni än gör, blanda inte stable med testing eller något annat, då ber ni om problem :)

Kom att tänka på en rolig sak någon sa på irc:
"Det roligaste med en ny Ubunturelease är att se vad dom valt för ny standardbakgrund" ;)
 

perstromgren

Aktiv medlem
Du kommer kanske inte att pyssla med det, men jag har ibland loggat in på min server, från min arbetsdator, och satt igång att flytta filer. Då har jag inte tillgång till en snygg GUI, utan måste använda kommandoprompten.
Om din arbetsdator kan visa X-fönster så går det normalt fint att logga in med 'ssh -X' och få GUI i alla fall, men det visste du säkert.

Per.
 

Uffe_Nordholm

Aktiv medlem
Om din arbetsdator kan visa X-fönster så går det normalt fint att logga in med 'ssh -X' och få GUI i alla fall, men det visste du säkert.

Per.
Jodå, men med en gammal 133MHz-are med ynka 64 MB RAM undviker jag GUI så mycket jag bara kan... Som server fungerar den, eftersom den inte behöver rita något på skärmen, men allt som har med GUIt att göra tar ruskigt lång tid.




Edit: stavfel.
 
Senast ändrad:

jelu1661

Aktiv medlem
Mitt bästa nybörjartips för Ubuntu och liknande linuxdistributioner med pakethantering är att så långt som möjligt undvika att ladda hem program från hemsidor och installera dem den vägen. T.ex som du försökte göra med flash. Installera _alltid_ från systemets pakethanterare i första hand! Det bör finnas mjukvara där som täcker alla vanliga behov. Finns det något du saknar så kolla först upp om du kan hitta något sätt att lägga till det till pakethanteraren. ubuntuforums.org kan vara ett bra ställe att leta hjälp på.

Pakethanteraren är överlägsen för nybörjare av flera anledningar:
1. Det fungerar bra med just ditt system
2. Programmet underhålls och uppgraderas automatiskt
3. Du riskerar inte att få hem illvillig mjukvara
4. Du slipper leta på nätet och ladda hem binärer i blindo
5. Alla program ett visst program beror av installeras automatiskt
6. Det blir lätt att ta bort program som är installerade

Så, se till att alltid försöka hitta det du behöver via lägg till/ta bort, synaptic, aptitude, apt-get, eller vilket gränssnitt du nu använder till din pakethanterare.

När man väl vant sig vid ett bra pakethanteringsystem känns det väldigt torftigt att behöva fara runt på nätet i jakt
efter "freeware" i form av potentiellt illvilliga och opålitliga binärer, så som man gjorde på stenåldern... där vissa system är kvar än... med alla problem det medför.

Angående gränssnittet så är det, till skillnad från windows, helt valbart. Default i Ubuntu är en skrivbordsmiljö som kallas Gnome. Det finns en annan stor skrivbordsmiljö som kallas KDE. Den är ganska annorlunda och kan vara värd att kika närmare på.

Själv kör jag Ubuntu men ingen skrivbordsmiljö alls och en mycket minimal fönsterhanterare, den är absolut inte nybörjarvänlig men jag vill hävda att den är extremt användarvänlig, i mitt huvud är närmligen inte användarvänlighet att sakers funktion är trivial utan snarare att användningen av dem är effektiv och bekväm. Det finns tusentals fönsterhanterare att välja på, allt från oändligt flashiga till oändligt minimala. Vad man vill ha är en smaksak. Se dig omkring och ge inte upp!

Angående det här med textkommandon så är det angagligen något man kan slippa lära sig nuförtiden, beroende på hur avancerad man vill vara.

Du undrar vad nyttan med dem är när det finns grafiska verktyg. Först och främst vill jag påpeka att de är väldigt mycket mer välutvecklade och kraftfulla än de som fanns i dos på den tiden. En jämförelse är förolämpande. Den största fördelen jag ser med dem är att de är mycket flexibla. Om du t.ex har en mycket specifik uppgift du vill utföra så krävs av en grafisk filhanterare/program att utvecklaren tänkt på att du vill göra exakt det. Med bra textkommandon kan man lätt kombinera ihop flera till att göra precis det man vill, utan att någon tänkt på att man kan göra just det med dem. Flexibiliteten är enorm just för att varje kommando är enkelt och har input och output kompatibelt med många andra kommandon. Och vidare, om man har fler datorer än en som finns på fler platser än en, så räcker det med en modemförbindelse för att kunna ta total kontroll över vilkensomhelst av dessa datorer, göra precis det man behöver snabbt, effektivt och säkert. Flytta filer mellan datorer, installera program, köra program över nätet från en dator till en annan etc etc. Möjligheterna är mycket stora.

Men detta är givetvis inget man behöver ge sig in på om det inte intresserar.

Och förresten. Mplayer finns i ubuntus pakethanteringssystem. Både med grafiskt användargränssnitt och utan. Installera hellre därifrån än från källkod innan du vet vad du sysslar med :)

Ber om ursäkt för ev. raljerande och hoppas att jag rätat ut fler frågetecken än jag skapat. Hela det här inlägget kan väl egentligen sammanfattas i en rad:
Glöm allt du lärt dig (ingenting är omöjligt) och använd pakethanteraren!
 

jelu1661

Aktiv medlem
Frågan är om Ubuntu är så bra att börja med som dom försöker ge sken av. Debian netinstall känns som en smartare lösning eftersom man tvingar sig själv till att få lite begreppsuppfattning.
Problemet är antagligen att folk inte orkar/vill ha någon begreppsuppfattning. Annars skulle jag väldigt gärna se att alla körde BSD. Världen skulle vara bättre då ;)

Ubuntu är för er som inte vet snott rakt av från Debian med lite egenutvecklade grejer samt en annorlunda setup (själv är jag allergisk mot att inte få jobba som root, men det är en ju smaksak).
Att det inte finns någon rootanvändare är ett ganska svagt argument mot hela distributionen, det är antagligen bara ett försök att göra systemet säkrare och se till att folk inte kör som root hela tiden, såsom de är vana från windows (för det är väl ingen som hymlar med att ubuntus huvudsyfte är att locka över windowsanvändare?) Hursomhelst, för en någolunda avancerad användare är det inga problem att skapa ett rootkonto, så det irritationsmomentet blir du av med snabbt. :)

APT är trevligt (det rensar dock inte upp lika bra som det installerar) men man är mer eller mindre tvingad att köra testing/unstable ifall man vill använda det på sin desktop. Stable blir snabbt gammalt och grått. Mitt tips är att switcha över allt till testing direkt vid installation och köra en dist-upgrade. Vad ni än gör, blanda inte stable med testing eller något annat, då ber ni om problem :)
Här argumenterar du ganska väl för att köra ubuntu tycker jag, speciellt för nybörjare. Stable är för trist för de flesta och unstable är inget jag skulle rekomendera för någon som är ny i linuxvärlden.

Kom att tänka på en rolig sak någon sa på irc:
"Det roligaste med en ny Ubunturelease är att se vad dom valt för ny standardbakgrund" ;)
Tyvärr, i mitt tycke, är det just så att för de flesta så är gnome=ubuntu. En av nackdelarna med ett stort blaffigt desktop-system är att mycket av flexibiliteten med valbara fönsterhanterare och fristående/oberoende program (av desktopmiljön) försvinner. Jag gillar inte gnome, jag dör fönsterhanteringsdöden och till viss mån även påträngande "användarvänlighet"döden lika mycket där som i windows. Jag gillar dock Ubuntu.
 

tozz

Avslutat medlemskap
Problemet är antagligen att folk inte orkar/vill ha någon begreppsuppfattning. Annars skulle jag väldigt gärna se att alla körde BSD. Världen skulle vara bättre då ;)
No argument from me :p Det är väl iofs något som gäller för alla operativsystem och datorer överlag.

Att det inte finns någon rootanvändare är ett ganska svagt argument mot hela distributionen, det är antagligen bara ett försök att göra systemet säkrare och se till att folk inte kör som root hela tiden, såsom de är vana från windows (för det är väl ingen som hymlar med att ubuntus huvudsyfte är att locka över windowsanvändare?) Hursomhelst, för en någolunda avancerad användare är det inga problem att skapa ett rootkonto, så det irritationsmomentet blir du av med snabbt. :)
Det var inte tänkt att vara något argument mot en hel dist, mer att jag tycker det är irriterande att behöva köra sudo stup i kvarten när jag ska leka runt lite. I vanliga fall loggar jag in med en normal user, kör su och sen gör jag vad jag ska innan jag kör exit.

Här argumenterar du ganska väl för att köra ubuntu tycker jag, speciellt för nybörjare. Stable är för trist för de flesta och unstable är inget jag skulle rekomendera för någon som är ny i linuxvärlden.
Unstable är väl kanske att ta i ;) Men testing funkar fint även i skarp miljö, även ifall många gärna ser att man kör 5år gamla versioner av diverse mjukvaror "för att vara säker".

Tyvärr, i mitt tycke, är det just så att för de flesta så är gnome=ubuntu. En av nackdelarna med ett stort blaffigt desktop-system är att mycket av flexibiliteten med valbara fönsterhanterare och fristående/oberoende program (av desktopmiljön) försvinner. Jag gillar inte gnome, jag dör fönsterhanteringsdöden och till viss mån även påträngande "användarvänlighet"döden lika mycket där som i windows. Jag gillar dock Ubuntu.
Själv gillar jag Gnome men avskyr KDE, de flesta fönsterhanterare jag använt känns alltid ofärdiga på ett eller annat sätt, vilket börjar kännas som lite av ett signum för en del open source (jobbar även i Eclipse och det är ju en mardröm att använda i många aspekter och stabiliteten känns lika usel nu som för 3år sedan).

Jag tycker alla borde lära sig grundläggande command line hantering i skolan :p
 

Kalle_B

Aktiv medlem
Trevligt när folk tar sig tid och förklarar på ett sätt så att en novis förstår, Jag vill inte kalla mig borttappad i datorvärlden, har pillat länge, men linux/unix är något jag aldrig innan har eller behövt komma i kontakt med.

Att pakethanteraren är den "rätta" vägen att gå just nu har jag nu lyckats förstå, men det är inte så logiskt att förstå att det är där allt finns i början, speciellt när man får ett meddelande om att det fattas ett plugin men som man kan hämta här (följt av en länk) det är ju så det går till i Windows miljön. Tro fan man börjar att klicka på massa länkar och förvirrar sig i tomheten. Att man sedan får hem en fil som man börjar dubbelklicka på (det är ju så man skall göra i Windows) och det inte leder till någonting, ja då blir man frustrerad och vill ge upp...

Nu har jag dock förstått att pakethanteraren bör ha allt och där letar man först. Smidigt nu när man vet.

Dock återstår nog en rad frågetecken innan jag kan gå över fullständigt.

Hur fungerar det med mitt "Nexus" säkerhetsprogram från handelsbanken? Läste att det går med lite meckande (suck)

Hur fungerar det med Wine, vill försöka få igång Photoshop CS4, verkar inte helt enkelt efter att ha letat på nätet.

Hur gör man om man inte hittar det med behöver via pakethanteraren, skall man då ut i djungeln eller måste man knappa kommandon?

Finns det virus till Linux, tillräckligt mycket för att man skall leta efter virusprogram, eller kan man surfa säkert endå?

mycket frågor som säkert löser sig genom pillande och flitigt lärande, jag tror inget annat. Men problemet är att man nu uppnåt en ålder där man inte orkar lära sig nya saker som tar tid eller inte hinner, skillnad var när man var hungrig tonåring, då slukade man allt på bibblan för att lära sig. Idag vill man att allt bara skall fungera, gör det inte det så vill man veta varför, den tryggheten hade man i windows, till stor del för att man har växt upp med det och dom faktiskt har varit konsekventa med sina system.
 

tozz

Avslutat medlemskap
Finns det virus till Linux, tillräckligt mycket för att man skall leta efter virusprogram, eller kan man surfa säkert endå?
Virus är få, dvs applikationer med skadlig kod som du exekverar med administrativa rättigheter.
Det viktigaste (enligt mig) med ett Linuxsystem att du stänger av alla tjänster som du inte använder. För ett desktop-os behöver du inte en webbserver och troligtvis inte SSH-access (något som mer eller mindre är standard i *nix-världen).
Eftersom det mesta du kommer köra är open source är det viktigt att du håller dig uppdaterad, publicerade säkerhetshål exploateras otroligt snabbt.
Jag har ingen aning om hur pass öppet Ubuntu är vid installation, någon som kör det kan säkert svara på den frågan.

Som med alla operativsystem är det inte virus eller trojaner som är de reella problemen utan andra former av attacker.
Jag googlade bara lite snabbt för att se om det fanns någon remote code execution bug i Firefox och hittade det här från 29:e Mars i år:
http://www.doecirc.energy.gov/ciac/bulletins/t-092.shtml

Kort och gott, sunt förnuft, försiktighet och en kontroll över systemet är nödvändig, även när du kör Linux :)

En sida som är bra för tutorials är www.howtoforge.com (mycket är väl förvisso serverrelaterat men där finns även andra ämnen).
 

j777

Aktiv medlem
Hur fungerar det med mitt "Nexus" säkerhetsprogram från handelsbanken? Läste att det går med lite meckande (suck)

Hur fungerar det med Wine, vill försöka få igång Photoshop CS4, verkar inte helt enkelt efter att ha letat på nätet.
Du kanske redan har hittat WineHQ med appdb men iaf:

Nexus verkar fungera bättre än jag hade väntat mig: < http://appdb.winehq.org/objectManager.php?sClass=application&iId=8501 >

CS4 verkar tveksamt om det är värt att ens försöka: < http://appdb.winehq.org/objectManager.php?sClass=version&iId=14318 >
 

jelu1661

Aktiv medlem
Hur fungerar det med mitt "Nexus" säkerhetsprogram från handelsbanken? Läste att det går med lite meckande (suck)
Ingen aning, jag har FSB och deras system är helt webbaserat (ingen speciell mjukvara behövs) och problemet uppstår därför inte. Om det krävs att du kör ett visst program och det bara utvecklas för windows så har du problem. Det kan gå att lösa med wine eller att köra windows i en virtuell maskin. Det finns mer information om hur sådant fungerar på nätet :)

Hur fungerar det med Wine, vill försöka få igång Photoshop CS4, verkar inte helt enkelt efter att ha letat på nätet.
Jag försöker köra så lite windowsmjukvara som möjligt och anänvder därför nästan aldrig wine. Min erfarenhet är att det fungerar ibland, och när det väl fungerar så har det ganska bra prestanda. Något som fungerar bättre men går långsammare är att emulera en hel dator som man installerar windows på. Det blir som att köra windows i ett fönster. :) Nu har jag inte kikat på det på ett par år, men sist jag använde mig av något sådant hade jag mjukvaran vmware player och en stuentlicens av windows.

Men, åter till huvudproblemet. Köra Photoshop. Har du givit Gimp en chans? Det ska finnas installerat från början om jag inte missminner mig. Det är mycket potent, och så vida du inte är i behov av stora färgrymder så bör det klara allt du kan tänkas vilja göra. Jag använde photoshop från version 4-7 ungefär och övergick helt till gimp när jag övergick till linux. Det var runt millenieskiftet, jag kör gimp dagligen och saknar inget. Det är förstås lite annorlunda, och tar en stund att vänja sig vid, men jag tror det är mycket få saker man kan göra i photoshop som man inte kan göra i gimp.
[/quote]

Hur gör man om man inte hittar det med behöver via pakethanteraren, skall man då ut i djungeln eller måste man knappa kommandon?
Det beror lite på vad det gäller. Men säg att du t.ex har problem med spotify, då skulle jag söka på "ubuntu spotify" på google eller bara "spotify" på ubuntuforums.org Fördelen med ubuntuforumen är att folk kan komma med bra alternativ.

Finns det virus till Linux, tillräckligt mycket för att man skall leta efter virusprogram, eller kan man surfa säkert endå?
Ja, det finns virus till Linux. Men av flera anledningar så är de färre och inte lika farliga. Det krävs i princip att du lyckas ta hem och köra den skadliga koden på egen hand, och även om man gör det så måste de gissa ditt rootlösenord för att kunna ställa till skada för fler än din användare på systemet. Det finns virusprogram till linux också som man kan köra om man känner sig osäker. Jag har dock ingen erfarenhet av dem.

Windows har varit ganska duktiga på att vara konsekventa med sina grafiska användargränssnitt, det håller jag med om. Tyvärr på bekostnad av valmöjligheter... men så blir det alltid. Linux/unix har dock varit konsekventare med sina terminaler. Kunde du hantera terminalen på en stordator som körde unix på 70-talet så skulle du troligen inte känna dig särskilt främmande i terminalen i ubuntu heller.
 

j777

Aktiv medlem
Jag har ingen aning om hur pass öppet Ubuntu är vid installation, någon som kör det kan säkert svara på den frågan.
Desktop-Ubuntu är ganska hårt nerstängd som default. Ingen web-server, sshd eller något alls vad jag minns. Man kör inte heller som root utan som vanlig användare. Däremot har användaren som skapas under installationen rätt att köra sudo. Vilket väl i viss mån skulle motsvara UAC i windows men man måste ge lösenord och inte bara klicka ok.
 

jelu1661

Aktiv medlem
Säkerhetshål i Firefox som det som nämndes ovan kan man minska skadan av genom att låta firefox köra med en egen användare som endast har tillgång till sin egen katalog, på så sätt kan ev skadlig kod som firefox luras exekvera inte ställa till med någon nämnvärd skada. (om man inte har ett mycket svagt lösenord på någon annan användare, då kan den skadliga koden antagligen gissa lösenordet och ställa till problem)
 

Kalle_B

Aktiv medlem
Gah, nu ahr jag fått problem.. inte av den farliga typen utan snarare av den mycket irriterande typen.

Som vanligt sitter man och leker och pillar och knapapr på allt möjligt, mest för att se vad som händer. Råkade högerklicka på den där listan längst ner på skärmen och valde "Lägg till i panelen". I den lsitan finns en funktion som heter "fönsterlista" en liten ruta som blir mindre och mindre ju fler program man har öppna samtidigt. Problemet är att alla funktioner jag lagt till denna panel kan jag också ta bort, alla utom just denna! Jag vill bli av med denna ruta! Problemet är nämligen att har jag firefox igång så syns det i panelen l'ängst ner, men nu när jag har den där fönsterlistan så får jag dubletter på alla saker jag har igång!

Hur lyckas jag bli av med fönsterlsitan?
 

Kalle_B

Aktiv medlem
Jaha ja... då har jag kört fast igen...

JAghar använt Ubnt n mer eller mindre konstant sedan installationen, mest för att få ett grepp om systemet. Ganska osexigt om jag skall vara ärlig. Påminner mycket om Windows... klickar jag på en ikon så öppnas den. Inga konstigheter.

Jag märker dock direkt att inställningsmöjligheterna i Ubuntu är minimala, ialla fall i den grafiska fönsterdelen.

Exempel:

Öppnar jag filhnteraren så visas massa filer, i högra hörnet kan jag ställa in Ikonvy, Listvy, kompakt vy samt storleken.

Men mer kan jag inte göra... om ett filnamn är långt så kapaas detta genom att det blir massa punkter bakom, jag kan inte ställa in marginalerna så att hela filnamnet får plats. jag kan inte heller ställa in hur stort allt skall vara, enbart med förstoringsglaset bredvid inställningarna för dom olika vyerna. Tycker generellt att alla ikoner, symboler, texter osv är för stora utrymmeskrävande.

Jag är van vid att när jag rullar med scrollhjulet på musen så flyttas innehållet/scrollas alla filer i filhanteraren/utforskaren för att se det som inte får plats i fönstret, men inte u Ubuntu, kan inte heller se att detta går att fixa i musinställningarna.

Genvägar till mappar osv är omöjligt att göra på skrivbordet.

Finns det något generellt sätt att ändra massa små saker i Ubuntu, färger på ikonmapparna, storlek på ikonmappen i filhanteraren, textfärger osv osv osv osv osv ?
 

j777

Aktiv medlem
Jag är van vid att när jag rullar med scrollhjulet på musen så flyttas innehållet/scrollas alla filer i filhanteraren/utforskaren för att se det som inte får plats i fönstret, men inte u Ubuntu, kan inte heller se att detta går att fixa i musinställningarna.
Scrollhjulet fungerar i min ubuntu så det är inställningsfråga någonstans. Tyvärr vet jag inte var, kanske saknas drivrutin för din mus.

Genvägar till mappar osv är omöjligt att göra på skrivbordet.
Nja, omöjliga är att ta i men det kanske inte är riktigt så smidigt som man skulle kunna önska sig. Du kan högerklicka på skrivbordet och välja Create launcher (vet inte vad det heter på svenska). Där kan du sedan välja att den ska vara av typen Location och sedan skriva in namn och plats som ska öppnas. Allt sådant här beror på vilken miljö man valt om du tittar på kubuntu eller xubuntu så ser det annorlunda ut. Även i vanliga ubuntu så tror jag det går att byta fönsterhanterare och skrivbordsmiljö.
 

Kalle_B

Aktiv medlem
Tack, ang genvägar på skrivbordet så hade jag provat innan... problemet äratt Ubuntu klarar bara att göra genvägar till en specifik fil, gör man som du säger så måste man hela tiden klicka sig in i sökvägen tills man markerar en fil.

Nu provade jag dock igen och gjorde som Ubuntu ville, men sedan tog jag bort filen manuellt i sökvägen och lämnade bara kvar fram till det att man kom till mappen jag ville ha och det gick faktiskt!... men onödigt krångligt tycker jag.
 
ANNONS