Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

rawbilder till tiff - grynig bild

Produkter
(logga in för att koppla)

NiclasSthlm

Aktiv medlem
Hej,

Jag har 12-bitars raw som jag skall konvertera till tiff. Och valde då 16-bitars tiff.

När jag öppnar dessa tiffar ser de mkt gryniga ut. Är det beroende på att jag valde 16-bitars tiff utifrån en 12-bitars raw?

Det andra tiff-alternativet är 8-bitars, är det att rekomendera istället?

Många tack för svar, är lite spak nu då jag fört över 50 bilder till gryniga tift...

Hej,

Jag har 12-bitars raw som jag skall konvertera till tiff. Och valde då 16-bitars tiff.

När jag öppnar dessa tiffar ser de mkt gryniga ut. Är det beroende på att jag valde 16-bitars tiff utifrån en 12-bitars raw?

Det andra tiff-alternativet är 8-bitars, är det att rekomendera istället?

Många tack för svar, är lite spak nu då jag fört över 50 bilder till gryniga tift...

Brusreducering är ofta inte ett automatiskt förval när man konverterar. Kan vara där problemet ligger.

Jag vet inte vad du har för programvara, men i tex DPP kan man välja brusreducering vid bildvisning, brusreducering vid bildvisning och vid sparning, brusreducering endast vid sparning, samt ingen brusreducering vid varken sparning eller visning.
Kanske är det någon sådan inställnings om spökar.

Sparar du en 12bitars till 16bitar så är det inte så att du lägger till bitar. Du väljer bara att köra din fil i ett läge som stödjer upp till 16bitar. Bilden kommer fortfarande att innehålla information från 12bitar.
Spara alltid till 16-bitar. Den "största" fördelen med RAW är ju just att du har 12bitar (eller 14 i vissa kameror) istället för jpegs 8bitar.

ANNONS
Götaplatsens Foto